خبرنگاران ترانزیت در مرز دوغارون خراسان رضوی رونق گرفت

به گزارش تاورنا، مشهد- خبرنگاران- رییس اداره ترانزیت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: از ابتدای سال جاری رفت و آمد ناوگان حامل بار ترانزیتی از مرز دوغارون افزایش داشته و این فرایند در 2 ماه اخیر بیشتر شده است.

خبرنگاران ترانزیت در مرز دوغارون خراسان رضوی رونق گرفت

حمید محمدی فاز روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه نمود: طی 6 ماه نخست سال جاری شرایطی همچون بسته شدن مرز جنوبی افغانستان و مرزهای زمینی ترکمنستان با ایران و همزمانی این رویدادها با رونق کریدورهای جدید تجارت بین المللی از جهت ایران موجب شد ترانزیت کالا از این پایانه مرزی 16 درصد افزایش یابد.

وی ادامه داد: اکنون که مسائل در مرزهای جنوبی افغانستان تاحدی برطرف شده ترانزیت از این مرز طی هشت ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال 37 درصد افزایش یافته است.

رییس اداره ترانزیت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: طی هشت ماه سال جاری 16 هزار و 929 دستگاه ناوگان ترانزیتی از پایانه مرزی دوغارون عبور نموده اند.

وی اضافه نمود: افزایش ترانزیت با بازگشایی 2 مرز زمینی خراسان رضوی با کشور ترکمنستان ادامه داشته است، مرز زمینی سرخس از 17 شهریور و مرز زمینی لطف آباد از 11 آذر ماه بازگشایی شد اما به دلیل شرایط سختی که ترکمنستان وضع نموده است این جهتها مورد استقبال تجار، رانندگان و شرکتهای حمل و نقل بین المللی قرار نگرفته است.

محمدی فاز ادامه داد: پس از گذشت سه ماه از بازگشایی پایانه مرزی سرخس، روزانه به طور میانگین 40 دستگاه کامیون از این گذرگاه عبور نموده که تایید کننده عدم استقبال فعالان عرصه حمل و نقل می باشد و تا به امروز هیچ درخواستی نیز برای عبور ناوگان باری از مرز تازه افتتاح شده لطف آباد دریافت نشده است.

وی گفت: در پی مسائل ایجاد شده در این جهتهای ترانزیتی جهت تجاری بین المللی کتای شامل ایران، افغانستان، تاجیکستان و قرقیزستان فعال شد و همچنین با اجرای توافقنامه تجاری میان ایران، افغانستان و ازبکستان، این جهت جدید نیز به جهتهای ترانزیتی جایگزین ترکمنستان اضافه نموده شد.

رییس اداره ترانزیت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی اضافه نمود: انسداد و اختلال در تجارت زمینی پاکستان از گذرگاه مرزی جنوبی افغانستان و ولایت قندهار این کشور، مهمترین عامل رونق ترانزیت در مرز دوغارون است و می توان سهم 80 درصدی به این رویداد برای رونق مرز دوغارون در نظر گرفت.

پایانه مرزی دوغارون در 18 کیلومتری تایباد قرار گرفته است.

مرکز شهرستان 120 هزار نفری تایباد نیز در 225 کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

منبع: ایرنا
انتشار: 18 دی 1399 بروزرسانی: 18 دی 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1368

به "خبرنگاران ترانزیت در مرز دوغارون خراسان رضوی رونق گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ترانزیت در مرز دوغارون خراسان رضوی رونق گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید