رصد سهم استان سمنان از اعتبارات ملی، ظاهراً اندک امّا قابل دفاع

به گزارش تاورنا، خبرنگاران، گروه استان ها - محمدحسین عابدی؛ یک ماه از انتشار اینفوگرافی وزارت کشور در حوزه اعتبارات استانی می گذرد. طرح گرافیکی که نشان می داد سمنان 29 استان دیگر کشور را بالای سرخود می بینید و تنها استان قم از سمنان درزمینهٔ اعتبارات سهم کمتری دارد. پس از انتشار این تصویر بود که اظهارنظرهای مختلف در مجامع و رسانه ها از سوی مسئولان مطرح شد.

رصد سهم استان سمنان از اعتبارات ملی، ظاهراً اندک امّا قابل دفاع

سهم استان سمنان از بودجه 98 حدود 35 هزار میلیارد ریال عنوان شده که فاصله آن تا استان قم به عنوان آخرین استان کشور ازلحاظ سهم اعتباری دو هزار میلیارد ریال است این در حالی است که استانی مانند خراسان شمالی بیش از 45 هزار میلیارد و استانی مانند خوزستان بیش از 300هزار میلیارد ریال اعتبار در سال 98 خواهد داشت هرچند قیاس بین استان ها به دلیل عدم وجود شرایط یکسان در مساحت جغرافیایی، موقعیت سوق الجیشی، جمعیت و ... صحیح نیست اما می توان درباره صندلی استان سمنان در رتبه سی ام کشور مباحثی را عنوان کرد.

5 کانال دریافت اعتبارات

پیش از ورود به موضوع اعتبارات استانی باید ابتدا بیان نمود که اعتبارات استان سمنان از پنج کانال دریافت می گردد به عبارت دیگر برای فهم راحت تر مفاهیم مطرح شده در این گزارش ابتدا باید بگوییم که یک استان مانند سمنان چگونه اعتبارات خود را به دست می آورد در این زمینه نادر مالکی رئیس سازمان برنامه وبودجه استان سمنان بابیان اینکه در سال 97 بودجه عمرانی استان سمنان چهار هزار و 300 میلیارد ریال بوده است، می گوید: اعتبارات استانی موسوم به جدول ده یک، اعتبارات متوازن، سه درصد نفت شامل دو درصد مناطق نفت خیز و یک درصد برای مناطق محروم، اعتبارات ملی استانی شده و اعتبارات ملی پنج کانالی هستند که اعتبارات به وسیله آن ها به استان سمنان سرازیر می گردد.

مالکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان سمنان بابیان اینکه بعضی نهادها مانند دانشگاه های علوم پزشکی شاهرود و سمنان و مثلاً آموزش وپرورش بودجه ها و اعتبارات مستقیم را از وزارتخانه ها دریافت می نمایند که در خصوص دوم غالب آن نیز صرف حقوق معلم ها می گردد پس دیدن بعضی ارقام در بودجه بعضاً به این عامل نیز بستگی دارد.

وی می گوید: در سال 97 بیش از 60 درصد بودجه های عمرانی استان تحقق یافته است. ضمن این که استان در جذب اعتبارات هزینه ای عملکرد بسیار پیروزی داشته است ازاین رو ما معتقد هستیم که سمنان به عنوان دومین استان کشور ازنظر رشد اعتبارات هزینه ای در کشور محسوب می گردد کوشش ما بر این بوده از این طریق نیز به بهبود شرایط مالی در استان یاری کنیم.

رشد اعتبارات هزینه ای

رئیس سازمان برنامه ریزی استان سمنان همچنین معتقد است: باروی کار آمدن دولت روحانی خوشبختانه گشایش های خوبی در بودجه صورت گرفت، برای مثال باید گفت تا پیش ازاین بودجه عمرانی کشور عمدتاً بین سه تا چهار درصد کل بودجه بود اما در این دولت برای نخستین بار بودجه عمرانی به پنج درصد افزایش یافت.

مالکی اما درباره رتبه نازل استان سمنان در حوزه اعتبارات معتقد است: همان طور که بیان شد برای مثال آموزش وپرورش 10 هزار حقوق بگیر در استان دارد که اعتبارات آن به حساب استان منظور می گردد اما استانی دیگر ممکن است 90 هزار حقوق بگیر آموزش وپرورش داشته باشد پس اعتباراتش نیز (در حوزه آموزش وپرورش) 9 برابر استان سمنان می گردد درنتیجه اینکه بگوییم استان سمنان رتبه یکی به آخر دارد درست نیست و باید تمام جوانب و ملاک ها را در نظر گرفت.

وی بابیان اینکه سمنان به عنوان دومین استان کشور ازنظر رشد اعتبارات هزینه ای در کشور است و این موضوع چرا مدنظر رسانه ها و بعضی منتقدان قرار نمی گیرد؟، گفت: در سال 97 بیش از 60 درصد بودجه های عمرانی استان تحقق یافته و ضمناً سمنان در جذب اعتبارات هزینه ای عملکرد بسیار پیروزی داشته است. اگرچه استان سمنان به دلیل شاخص جمعیتی آن ازنظر میزان بودجه سالانه از استان های آخر کشور محسوب می گردد اما استان سمنان ازنظر سرانه بودجه جزو پنج استان برتر کشور قرار گرفته است.

علی رضا آشناگر استاندار سمنان نیز در مصاحبه با خبرنگاران گفت: مردم باید در نظر بگیرند که اعتبارات سفر دوم رئیس جمهور به استان که ماه های گذشته برگزار گردید درمجموع یک هزار و 482 میلیارد تومان است که 19 میلیارد از این رقم برای سال 97، 641 میلیارد برای سال 98 و 723 میلیارد برای سال 99 در نظر گرفته شده و نباید نگرانی بابت کاستی اعتبارات داشت.

صندلی بودجه ای استان سمنان مناسب نیست

استان سمنان در رده های بسیار پایین اعتبارات بودجه سال 98 قرار گرفته است این جمله ای است که سید حسن حسینی شاهرودی نماینده شاهرود و میامی در مجلس در مصاحبه با خبرنگاران، عنوان کرد، وی معتقد است: درست است که این اعتبارات بر اساس آمایش سرزمینی اجرا شده اما بازهم نباید تا این اندازه اعتبارات ما پائین باشد. مسئولان استان می بایست با کوشش بیشتر و به کارگیری ظرفیت ها و معرفی آن ها تعامل بیشتری با دستگاه های بالادستی خودشان در مرکز داشته باشند تا بتوانند سهم واقعی مردم استان را از اعتبارات وصول نمایند

حسینی شاهرودی می افزاید: شاید بتوان علت آخر بودن استان سمنان را در عدم تعامل بعضی مسئولان استان سمنان درگذشته با مرکز، وزارتخانه ها و سازمان برنامه بودجه دانست لذا امیدواریم با برنامه ریزی های بهتر این کاستی ها جبران گردد.

وی البته به سفر رئیس جمهور به استان سمنان نیز اشاره نموده و معتقد است: درمجموع با اعتباراتی که استان از این سفر گرفت جهش بسیار بزرگی در بودجه به وجود آمد هرچند مقطعی و دوساله خواهد بود ولی این وضعیت، بودجه ما را نزدیک به چهار برابر نموده است. با این روند به لحاظ بودجه ای در دهک اول قرار خواهیم گرفت؛ این بودجه جدا از بودجه سالانه ای که در سفر ریاست جمهوری نصیب استان شد لذا باید گفت این جهش بزرگی است که باید آن را حفظ و تقویت کنیم.

بودجه ای که ناکافی است

نماینده سمنان، سرخه و مهدی شهر در مجلس شورای اسلامی نیز بودجه استان را ناکافی دانست و تأکید کرد: استان در امسال رشد نسبی اعتبارات را شاهد است اما بااین حال هنوز در رتبه سی ام کشور قرار داریم که این امر برازنده استان سمنان بااین همه ظرفیت مالی نیست.

احمد همتی معتقد است دو عامل جمعیت و همچنین عملکرد مسئولان دولتی عوامل تأثیرگذار بر کاهش بودجه هستند و از سوی دیگر رشد اعتبارات می تواند به ما یاری کند تا بتوانیم شاهد اجرای طرح ها و پروژه های خوب در استان باشیم و از سوی دیگر سفر رئیس جمهور به استان در امسال خوشبختانه دستاوردهای خوبی را همراه داشت.

ضرورت برنامه ریزی برای بودجه

ابوالفضل حسن بیگی نماینده دامغان در مجلس نیز در مصاحبه با خبرنگاران ضمن تأکید بر اینکه فارغ از بودجه باید برنامه ریزی در کشور مناسب باشد، می گوید: بهره گیری از امکانات مالی کشور به خوبی صورت نگرفته است.

وی معتقد است: ما نه تنها بودجه بلکه در به کارگیری از ظرفیت هایمان نیز پیروز عمل ننموده ایم برای مثال حمایت از فراوری داخلی که امروز توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی ب مثابه شعار سال 97 معین شده نیازمند عزم همگانی و اهتمام ویژه است تا همه مردم و مسئولان دست به دست هم بتوانند از پتانسیل های موجود در کشور استفاده بهینه نمایند.

این عضو خانه ملت می گوید: تا سال 94 بودجه استانی در دامغان حدود 10 میلیارد تومان بود اما در سال 97 این عدد به 316 میلیارد تومان رسید، همچنین در سال گذشته 150 هزار میلیارد تومان اعتبار در قالب تسهیلات در بخش صنعت و معدن در نظر گرفته شده که رقم خوبی است اما معتقدیم که مسئولان ما در شهرستان ها و استان سمنان باید برای کاربردی کردن این اعتبارات برنامه داشته باشند.

روحانی به داد بودجه رسید یا آن را کم کرد؟

در بین سخنان دولتی ها اما کارشناسان نیز نظرات متفاوتی دارند، بعضی معتقد هستند که بودجه استان سمنان به لحاظ آمایش سرزمینی و جمعیتی مناسب تدوین شده اما بعضی دیگر مانند علی رضا معصومی مدرس دانشگاه معتقد هستند در بودجه 98 متأسفانه استان سمنان قربانی سفر روحانی در آبان ماه 97 شده است، وی می گوید: اگر بنا به جمعیت قرار باشد اعتباری توزیع گردد چرا استان قم که دو برابر سمنان جمعیت دارد رتبه آخر کشور را دارد و چرا تفاوت استانی مانند قم با خراسان شمالی تا این اندازه است؟ لذا ما معتقد هستیم که دولت بودجه امسال استان سمنان را دست کم گرفته تا با سفر استانی روحانی جبران گردد.

معصومی می گوید: عین این اتفاق درباره کرمان نیز افتاد، سفر روحانی به کرمان یکی از بالاترین میزان اعتبارات مصوب در تاریخ انقلاب اسلامی را برای این استان به ارمغان آورد و دقیقاً در سرانجام سال رتبه کرمان نزول پیدا کرد به نظر می رسد اگر روحانی به استانی سفر و اعتباراتی را برای آن استان مصوب کند همان سال اعتبارات استانی دولتی آن استان کاهش می یابد.

عملکرد مسئولان در بودجه موثر است

این کارشناس اما دومین عامل را عملکرد مسئولان می داند و می گوید: ما متأسفانه مسئولانه در قبال اعتبارات رفتار نمی کنیم، بارها و بارها تذکر داده شده که مدیران شهرستانی به جای جذب اعتبارات و تسهیل شرایط برای سرمایه گذاران نسبت به دفع آن ها اقدام می نمایند آن هم با این بهانه و توجیه که از سیکل اداری و کار بروکراسی فراری هستند برای مثال سال گذشته شخصی برای سرمایه گذاری در شاهرود به یکی از ادارات مراجعه می نماید و رئیس اداره در عین ناباوری به وی می گوید چرا سرمایه ات را می خواهی تلف کنی! برو در تهران سرمایه گذاری کن! این یعنی فراری دادن سرمایه گذاران و درنتیجه عدم جذب اعتبارات سرمایه ای و علل دیگر که با همین کاستی ها پدید می آید.

معصومی می گوید: اعتبارات و سیکل اداری رابطه مستقیم دارند و مثل دانه های دومینو دستگاه های اجرایی کنار هم گذاشته می شوند، وقتی اولی با تلنگری بلغزد تا پایان تک تک دومینوها می ریزند و این امر درباره اعتبارات نیز صادق است، وقتی در جذب پیروز نباشی، در تخصیص هم پیروز نیستیم و درنتیجه در سرانه پیروز نخواهیم بود به همین شکل تا سازمان مدیریت و برنامه ریزی که سهم استان را کاهش می دهد.

درنهایت باید گفت اگرچه استان سمنان به علت شاخص جمعیتی آن ازنظر میزان بودجه سالانه از استان های آخر کشور محسوب می گردد اما استان سمنان ازنظر سرانه بودجه جزو پنج استان برتر کشور قرار گرفته است و اگر سه درصد نفت که یک درصد آن شامل مناطق محروم می گردد را نیز در کنار سفر روحانی به استان سمنان در نظر بگیریم شرایط بودجه کمی بهتر می گردد اما همه چیز بودجه نیست بلکه مدیریت استان و استفاده درست از منابع نیز باید بهبود یابد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 154

به "رصد سهم استان سمنان از اعتبارات ملی، ظاهراً اندک امّا قابل دفاع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رصد سهم استان سمنان از اعتبارات ملی، ظاهراً اندک امّا قابل دفاع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید