عملکرد موفقیت آمیز واکسن کرونای شرکت مدرنا

به گزارش تاورنا، واکسن کرونای شرکت مدرنا پس از تزریق در بدن بزرگسالان پاسخ ایمنی قوی ایجاد نموده و هیچ گونه عارضه جانبی جدی نداشته است.

عملکرد موفقیت آمیز واکسن کرونای شرکت مدرنا

به گزارش خبرنگاران از ایسنا، این واکسن که mRNA-1273 نام دارد توسط شرکت مدرنا با یاری موسسه ملی بهداشت دولت ایالات متحده در حال فراوری است.

در این مطالعه کوچک 40 فرد بزرگسال بالای 56 سال شرکت کردند. فاز 1 این مطالعه تحقیقاتی نشان داد که واکسن کووید 19 که توسط شرکت داروسازی مدرنا، مستقر در ایالات متحده ساخته شده است، بدون اینکه عوارض جانبی جدی ایجاد کند، یک واکنش ایمنی قوی در بدن بزرگسالان ایجاد می نماید.

محققان این مطالعه از دانشکده پزشکی دانشگاه اموری و دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند انتخاب شده اند.

مدرنا به تهیه پروتکل مطالعه یاری نموده و واکسن را تهیه نموده است، اما نقشی در تأمین بودجه نداشته است.

موسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی بعنوان حامی اقتصادی و تصمیم گیرنده در زمینه طراحی و اجرای مطالعه فعالیت داشت.

طبق نتایج این مطالعه این واکسن در بزرگسالان مسن مقادیر بالایی از آنتی بادی های متصل نماینده و خنثی نماینده را فراوری می نماید.

آنتی بادی های خنثی نماینده از تعامل ذرات عفونی با سلول های میزبان جلوگیری می نمایند در حالی که آنتی بادی های متصل می توانند به ویروس کرونا متصل شوند اما لزوما به آن حمله نمی نمایند.

این مطالعه گفت که آزمایش واکسن بر روی شرکت نمایندگان مسن از اهمیت بالاتری برخوردار است زیرا این افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به نوع وخیم کووید 19 قرار دارند و احتمال مرگ آنها در اثر ابتلا بالاتر است.

شرکت نمایندگان در این مطالعه به دو گروه تقسیم شدند. گروه های سنی بین 56 تا 70 سال و کسانی که 71 سال به بالا داشتند. هر دو گروه دو دوز 25 میکروگرم یا 100 میکروگرم واکسن، با فاصله 28 روز دریافت کردند.

واکسن در شرکت نمایندگان هر دو گروه واکنش های آنتی بادی اتصال و خنثی فراوری کرد اما پاسخ آنتی بادی و سلول تی در گروهی که دوز 100 میکروگرم دریافت نموده بودند، بیش از پاسخ افرادی بود که 25 میکروگرم دریافت نموده بودند.

بعضی از شرکت نمایندگان پس از واکسیناسیون عوارض جانبی خفیف تا متوسط مانند خستگی، لرز، سردرد، میالژی (درد عضلانی) و درد در محل تزریق را تجربه کردند.

محققان این مطالعه گفتند: چنین عوارض جانبی وابسته به دوز دریافتی بوده و پس از تزریق دوم بیشتر مشاهده شده است.

به یکی از شرکت نمایندگان در گروه سنی 56-70 سال دوز دوم واکسن تزریق نشد زیرا در بافت نزدیک ناخن دچار عفونت شد. اما طبق نتایج هیچ گونه عارضه جانبی جدی گزارش نشده است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 24 آبان 1399 بروزرسانی: 24 آبان 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1254

به "عملکرد موفقیت آمیز واکسن کرونای شرکت مدرنا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عملکرد موفقیت آمیز واکسن کرونای شرکت مدرنا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید