مقاله: یک روایت جالب و خواندنی درباره تاریخچه نوشیدنی چای در ایران و دنیا

به گزارش تاورنا، در تاریخچه نوشیدنی چای همیشه پای انگلیس هم در میان است شاید چون در میان اروپایی ها این انگلیسی ها هستند که علاقه خاصی به نوشیدن چای و البته مراسم خاصی هم برای چای عصرانه دارند. اگر چه تا سال ها بعد از ورود چای به اروپا هنوز قهوه نوشیدنی محبوب انگلیسی ها به خصوص در نزد مردان انگلیسی بود اما کم کم و در قرن 17 میلادی زنان انگلیسی نوشیدن چای را به عنوان یک نوشیدنی با اصالت جا انداختند. در همین زمان نخستین مغازه چای فروشی در انگلیس افتتاح شد. زمانی هم که چارلز دوم پادشاه انگلیس با شاهزاده کاترین براگانزا پرتغالی ازدواج کرد چای محبوبیت بیشتری در انگلیس پیدا کرد. در حقیقت این ازدواج انگلیسی -پرتغالی بود که سبب محبوبیت فراوان چای در انگلیس شد و این مسئله در تاریخچه نوشیدنی چای یک نقطه عطف محسوب می گردد.

مقاله: یک روایت جالب و خواندنی درباره تاریخچه نوشیدنی چای در ایران و دنیا

در اوایل قرن 9 میلادی یک راهب بودایی ژاپنی به نام سایچو چای را به ژاپنی ها معرفی کرد. سایچو که در چین تحصیل می کرد تصمیم گرفت دانه های درخت چای را در صومعه محل زندگی اش پرورش دهد و بعد از رشد این گیاه آن را به ژاپن برد. با این همه تا قرن 13 میلادی چای در ژاپن محبوبیت چندانی نداشت و با استقبال عموم روبرو نشد. رایج ترین شیوه درست کردن چای در ژاپن کوباندن برگ های چای در هاون های سنگی بود. بعد از این که برگ های خشک چای پودر می شدند آن را داخل قوری های سنگی می ریختند و با آب جوش دم می کردند. ژاپنی ها به این پودر ماتچا می گفتند که در حقیقت همان چای سبز بود.

بد نیست بدانید حالا دیگر دم کردن و نوشیدن چای در ژاپن آداب و رسوم خاصی دارد. مراسم سنتی نوشیدن چای در ژاپن چانوی نام دارد و چای هم به جای فنجان در کاسه های چوبی به نام چوان سرو می گردد. برای ریختن چای داخل این کاسه ها هم از قاشق های چوبی از جنس بامبو به نام چاشاکو استفاده می گردد. در ژاپن نمی توانید به صورت سرپایی یا هر به طور خلاصه سرسری چای بنوشید. برای نوشیدن چای در ژاپن باید به اتاق مخصوص چای یا چاشیتسو بروید، چهارزانو روی تاتامی (بسته به فصل جنس و نوع تاتامی فرق دارد) بنشینید، کیمونو بپوشید و حدود 20 دقیقه تا 4 ساعت را صرف نوشیدن چای کنید.

منبع مقاله: یک روایت جالب و خواندنی درباره تاریخچه نوشیدنی چای در ایران و دنیا

انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1859

به "مقاله: یک روایت جالب و خواندنی درباره تاریخچه نوشیدنی چای در ایران و دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقاله: یک روایت جالب و خواندنی درباره تاریخچه نوشیدنی چای در ایران و دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید