موسوی: ظریف به نیویورک می رود

به گزارش تاورنا، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به خبرنگاران از سفر وزیر خارجه و رئیس جمهور به نیویورک اطلاع داد.

موسوی: ظریف به نیویورک می رود

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، سیدعباس موسوی با حضور در کافه خبر خبرنگاران، در پاسخ به این سوال که برنامه وزارت خارجه در مورد سفر به نیویورک چیست؟ با توجه به اینکه قرار نیست دیداری با مقام های آمریکا صورت بگیرد وضعیت چیدمان تیمی که به سازمان ملل می رود به شکل است؟ آیا ایران جلسه ای با گروه 1+4 خواهد داشت؟ گفت:

یکی از وظایف مهم وزارت خارجه که هرساله پیگیری می گردد تمهیدات سفر مقام های جمهوری اسلامی ایران به نیویورک به عنوان بخشی از دیپلماسی چندجانبه است. در این راستا تیم وزارت خارجه به سرپرستی دکتر ظریف که متشکل از معاونین سیاسی و بین المللی و رسانه ای هستند به نیویورک سفر می نمایند. در طرف دیگر تیم رئیس جمهوری حضور دارد که شامل هیئت بلندپایه ای از مشاورین و معاونین است. نکته دیگر این که فرصت مجمع عمومی سازمان ملل متحد فرصتی مهم و بزرگی را برای همه کشورها فراهم می نماید. حاشیه این مجمع نیز فرصت های از دست رفته برای دیدارهایی که لازم بود انجام گردد را احیا می نماید و در این بین کشورهای دوست می توانند از آن بهره مند شوند.

با توجه به تحولات اخیر رسانه ها بیش از حد به موضوع سفر سال جاری هیئت ایرانی به نیویورک پرداختند. آن هم به دلیل حواشی های ایجاد شده و درخواست ملاقات رئیس جمهوری آمریکا برای دیدار با دکتر روحانی بود. البه جمهوری اسلامی ایران نیز همیشه اعلام نموده که به دنبال دیدارهای بی فایده نیست بلکه خواهان دیپلماسی فعال، متوازن و ثمربخش است. لزومی هم ندارد که ایران تن به این نوع از دیپلماسی ها بدهد؛ اگرچه ممکن است برای بعضی از کشورهای غنیمت باشد ولی مقام های ایران نه تنها از آن به عنوان فرصت یاد نکردند بلکه آن را مردود هم دانستند. حتی در قضیه دعوت سناتور جمهوری خواه یعنی رندپال از ظریف برای دیدار با ترامپ وزیر خارجه کشورمان آن را رد کرد و نپذیرفت. شاید اگر این اتفاق برای وزرای خارجه دیگر کشورها رخ می داد برایشان مهم و جذاب تلقی می شد چرا که آن را فرصتی مهم برای دیدار با رئیس جمهور به اصطلاح قدرتمندترین کشور جهان می دانستند. همانطور که اشاره کردم جمهوری اسلامی ایران چنین کارهای نمایشی را نمی پسندد و زمینه را نیز برای آن فراهم نمی نماید.

در پاسخ به بخش بعدی سوال باید عرض کنم که اخیرا کشورهای عضو 1+4 پیشنهاد داده بودند تا قبل از مجمع عمومی سازمان ملل متحد نشستی بین وزرای خارجه عضو برجام برگزار گردد که با توجه به شرایط این نشست در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار گردد که احتمال می رود در صورت سفر هیئت ایرانی به نیویورک این جلسه تشکیل گردد.

مشروح گفتگوی خبرنگاران با سخنگوی وزارت خارجه را اینجا بخوانید.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 30 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 408

به "موسوی: ظریف به نیویورک می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موسوی: ظریف به نیویورک می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید