موشک غول پیکر دلتا 4 هوی باز هم در پرتاب ناکام ماند

به گزارش تاورنا، موشک دلتا 4 هوی که برای قرار دادن یک محموله دولتی عملیات پرتاب را شروع نموده بود، بار دیگر در لحظه پرتاب متوقف شد.

موشک غول پیکر دلتا 4 هوی باز هم در پرتاب ناکام ماند

این پرتاب برای ساعت 23:54 منطقه زمانی شرقی (7:24 به وقت تهران) برنامه ریزی شده بود اما در پی مشکل فنی عملیات پرتاب قطع شد. با وجود قطع اتوماتیک عملیات در 7 ثانیه مانده به پرتاب (T-7)، اعلام شده که هم بوستر و هم محموله این موشک آسیبی ندیده اند. از آنجا که توقف عملیات پیش از اجرای آتش موتور RS-68 اجرا شده است، کوشش بعدی ممکن است کم تر از یک هفته آینده صورت بگیرد.

ائتلاف پرتاب و راه اندازی (ULA) درباره توقف عملیات پرتاب گفت: واحد شمارشگر معکوس مراحل پرتاب، یک شرایط غیرمنتظره را پیش از مرحله روشن شدن موتور شناسایی کرد. TCSR که 10 ثانیه آخر مانده به پرتاب را کنترل می نماید مطابق با انتظار کار کرد و در T-7 به طور ایمن عملیات را قطع کرد. متخصصان در حال آنالیز داده ها هستند تا برای گام بعدی آماده باشیم.

اگرچه تعیین نیست که علت اصلی ناکام ماندن این پرتاب در موشک است یا سیستم های زمینی، اما پیش از این هم ULA با زیرساخت های سکوی پرتاب در مجتمع پرتاب فضایی 37 که از بوسترهای دلتا 4 هوی (Delta IV Heavy) پشتیبانی می نماید، مسائلی داشته است.

تورنی برونو (Tory Bruno) رئیس این شرکت پیش از پرتاب گفته بود که کاهش سرعت پرتاب موشک دلتا یک عامل درنظر گرفته شده در مأموریت است و این شرکت می کوشد برای برای جلوگیری از مسائل این سکوی پرتاب در مأموریت های باقی مانده فرآیندها را تغییر دهد.

این نخستین بار نیست که پرتاب مأموریت NROL-44 با شکست روبرو می گردد. در ماه گذشته نیز این موشک چند ثانیه پیش از پرتاب متوقف شده بود و پرتاب های دیگر آن با توجه به مسائل فنی و شرایط جوی تا امروز به تعویق افتاده بود.

با توجه به مسائل سامانه زمینی جدایش موشک، سامانه بازوی سکوی پرتاب و سامانه هیدرولیکی برج خدماتی سیار، این توقف ها موجب تأخیر در اجرای مأموریت بعدی نیز می گردد.

بعضی قدیمی بودن زیرساخت های سکوی پرتاب را که اکنون حدود 20 سال از عمر آن می گذرد و همچنین نرخ پرتاب نسبتاً پایین موشک دلتا هوی 4 را احتمال این تأخیرها می دانند.

شرکت ULA پیش از این یک موشک تک موتوره دلتا 4 را بازنشسته نموده است و در صورت انجام شدن مأموریت NROL-44 پس از 4 پرتاب دیگر، موشک دلتا 4 هوی را نیز بازنشسته خواهد نمود تا موشک مقرون به صرفه تر ولکان سنتور (Vulcan Centaur) را جایگزین آن کند. پس از ناکام ماندن مأموریت امروز دلتا 4 هوی در حال حاضر کوشش بعدی پرتاب موشک برای 7 اکتبر (16 مهر) برنامه ریزی شده است.

عکس کاور: لحظه قطع عملیات موشک دلتا 4 هوی

Credit: Trevor Mahlmann

منبع: Ars Technica

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 14 آبان 1399 بروزرسانی: 14 آبان 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1233

به "موشک غول پیکر دلتا 4 هوی باز هم در پرتاب ناکام ماند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موشک غول پیکر دلتا 4 هوی باز هم در پرتاب ناکام ماند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید