هندی ها به تهران آمدند، ورود دهلی نو به پروژه خط لوله صلح جدی تر شد

به گزارش تاورنا، خبرنگاران: با شروع سفر سه روزه وزیر خارجه هند به تهران و برگزاری هفدمین نشست کمیسیون مشترک مالی ایران و هند، مذاکرات رسمی دو کشور در پیوستن دوباره هند به پروژه خط لوله صلح وارد مرحله جدی تری شده است.

هندی ها به تهران آمدند، ورود دهلی نو به پروژه خط لوله صلح جدی تر شد

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگار مالی خبرنگاران، حدود 6 سال پیش با کارشکنی دولت های استکباری غرب و افزایش تنشهای سیاسی بین دولت های هند و پاکستان، دهلی نو با توقف یک جانبه مذاکرات رسمی پروژه خط لوله صلح، عملاً از حضور در این پروژه فرامنطقه ای انصراف داد.

در ادامه با مذاکرات مقامات ایرانی و مقامات پاکستانی، پروژه احداث خط لوله صادراتی گاز ایران به پاکستان کلید خورد تا علاوه بر تأمین مطمئن انرژی مورد احتیاج پاکستان در سالهای بعد، بخشی از پروژه خط لوله صلح اجرایی گردد.

خط لوله هفتم سراسری گاز ایران که با هدف انتقال گاز پارس جنوبی به شهرها و روستاهای جنوب و جنوب شرق کشور و همچنین صادرات گاز به پاکستان شروع شده بود، در امسال به نقطه صفر مرزی می رسد. از سوی دیگر عملیات اجرایی احداث خط لوله گاز در خاک پاکستان که سال گذشته با حضور رؤسای جمهوری دو کشور در نقطه صفر مرزی کلنگ زنی شد، در امسال شروع می گردد.

با تکمیل خط لوله گاز صادراتی در خاک ایران و شروع ساخت 700 کیلومتر خط لوله در خاک پاکستان، فرصت مناسبی برای شبه قاره هند فراهم شده که با پیوستن دوباره به پروژه خط لوله صلح، تأمین انرژی مورد احتیاج خود را در سالهای آینده تا حد مطلوبی بیمه کند.

مقامات هندی نیز با آگاهی از این فرصت بکر، درصدد به نتیجه رسیدن مذاکرات با مقامات ایرانی هستند. سلمان خورشید، وزیر خارجه هند در سفری سه روزه راهی تهران شده تا در هفدهمین نشست کمیسیون مشترک مالی ایران و هند شرکت کند.

علی رضا نیکزاد رهبر، سخنگوی وزارت نفت ایران از جدیت مقامات هندی در پیگیری مذاکرات خط لوله صلح اطلاع داد و گفت: به دنبال قرارداد و تصمیم جدید پاکستان در استفاده از گاز ایران، مقامات هندی نیز برای پیوستن به پروژه خط لوله صلح ابراز تمایل نموده اند.

به گفته سخنگوی وزارت نفت ایران، خط لوله صلح یکی از محورهای مذاکرات ایران و هند در دیدارهای پیشِ روی مقامات دو کشور خواهد بود.

وزیر نفت هند نیز پیش از این از مذاکرات این کشور با ایران برای حضور در پروژه خط لوله صلح اطلاع داده بود که این مسئله به وضوح نشان از تمایل دولت هند برای پیوستن به این پروژه فرامنطقه ای است.

به نظر می رسد با توجه به نگرانی هند در تأمین انرژی مورد احتیاج این کشور در سال 2020، مذاکرات مقامات دو کشور ایران و هند در هفدهمین نشست کمیسیون مشترک مالی دو کشور و همچنین سفر آینده هیئت ایرانی به دهلی نو، به کلنگ زنی ادامه خط لوله صلح در خاک هندوستان بینجامد.

منبع: تسنیم
انتشار: 17 دی 1398 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 596

به "هندی ها به تهران آمدند، ورود دهلی نو به پروژه خط لوله صلح جدی تر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هندی ها به تهران آمدند، ورود دهلی نو به پروژه خط لوله صلح جدی تر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید