بالش شیردهی، مزایا و راهنمای انتخاب

به گزارش تاورنا، بالش شیردهی وسیله چند منظوره و مفید برای مادران است. استفاده از بالش شیردهی موجب کاهش فشار های جسمی مادر و پستان به دهان دریافت بهتر نوزاد، در هنگام شیردهی می گردد.

بالش شیردهی، مزایا و راهنمای انتخاب

خبرنگاران | سرویس مادر و کودک - پس از گذراندن 9 ماه بارداری، تحمل درد زایمان یا ترس از عمل سزارین، قسمت سخت ماجرا را پشت سر گذاشته اید. اکنون زمان لذت بردن از نوزادی دوست داشتنی و چشیدن طعم مادر بودن است.

اگر برای اولین بار است که مادر شده اید، بهتر است خود را برای زندگی پر چالشی آماده کنید! شب های بی خوابی، تعویض مداوم پوشک، کولیک، ریفلاکس و گریه تا مدتی کلید واژه های زندگی شما می گردد؛ و البته شیردهی! شیر مادر بهترین غذایی است که می توانید در اختیار نوزادتان قرار دهید. البته شیردهی نیز کار ساده ای نیست. عوامل بسیاری وجود دارد که عمل ساده شیردهی نوزاد را به یک کابوس تبدیل کند. در اینجا به بعضی از این موارد اشاره می کنیم:

  • پستان به دهان دریافت نادرست
  • ناکافی بودن شیر
  • شرایط شیردهی غلط
  • زخم نوک پستان ها
  • عفونت پستان
  • کمر درد
  • ماستیت

نگران نشوید! این اتفاقات نباید شما را از تغذیه با شیر مادر بترساند. بیشتر مادران با این مسائل هنگام شیردهی نوزادان روبرو نمی شوند. اگر هنگام شیردهی به چالشی برخورد کنید، همیشه یاری در دسترس است!

بیشتر بدانید: 15 مورد از مسائل شیردهی و راهکار آن ها

اگر کمر درد در حین شیردهی شما را آزار می دهد، بالش شیردهی مشکلتان را رفع می نماید.

بالش شیردهی

بالش شیردهی تنها مختص به شیردهی با شیر مادر نیست. بلکه مادرانی که به نوزاد خود شیرخشک می دهند نیز می توانند از بالش شیردهی استفاده نمایند. اگر به تازگی سزارین نموده اید، بالش شیردهی یاری بزرگی در هنگام شیردهی به نوزاد است.

بالش شیردهی معمولا به صورت U شکل است که در اطراف کمر قرار می گیرد تا از پشت، گردن، ستون فقرات و بازو ها حمایت کند. شما می توانید از داروخانه ها آن ها را تهیه کنید یا به صورت آنلاین سفارش دهید.

بیشتر بخوانید: خون در شیر مادر چه علتی دارد و آیا مانعی برای شیردهی است؟

روش استفاده از بالش شیردهی

استفاده از بالش شیردهی، زندگی را برای شما آسان تر می نماید. روش استفاده از بالش شیردهی در ادامه آمده است:

1. مکان مناسبی پیدا کنید: شیردهی زمان مناسبی برای پیوند شما با نوزادتان است. آخرین چیزی که در این زمان به آن احتیاج دارید، حواس پرتی است! بنابراین، تلویزیون را خاموش کنید و یک مکان کاملا ساکت و آرام برای شیردهی به نوزاد پیدا کنید.

2. قرار دادن بالش در محل مناسب: بالش را در اطراف کمر خود به طرز صحیحی قرار دهید.

3. ارتفاع را تنظیم کنید: هنگامی که ارتفاع بالش به گونه ای بود که احساس راحتی کردید، کمربند یا برچسب آن را ببندید.

4. راحت باشید: بیشتر بالش های شیردهی با بند هایی قابل تنظیم هستند. از آن ها بهره ببرید تا مطمئن شوید که بالش شما را در شرایط راحتی قرار می دهد.

5. شیردهی را شروع کنید: بنشینید و سر نوزاد را روی بالش قرار دهید. نوزاد در این حالت راحت تر پستان به دهان می گیرد.

از بالش شیردهی می توان برای شیردهی با شیرخشک نیز استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: 7 نکته کلیدی پیرامون نحوه شیردهی بعد از سزارین

مزایای بالش شیردهی

آیا می دانید بالش شیردهی، غیر از اینکه از کمر درد شما جلوگیری می نماید، چه مزایای دیگری دارد؟ در ادامه چند مزیت استفاده از این بالش را بیان می کنیم.

1. آسودگی در بارداری: بله، شما می توانید از بالش شیردهی حتی پیش از تولد نوزاد خود بهره ببرید! این وسیله با حمایت از پشت و کمر شما در سه ماهه سوم بارداری، آسودگی بیشتری برایتان به همراه می آورد.

2. پستان به دهان دریافت راحت تر نوزاد: کارکرد اصلی بالش شیردهی این است که نوزاد را به بدن مادر نزدیک تر می نماید. اگر می خواهید نوزادتان راحت تر پستان به دهان بگیرد، بالش مذکور این امکان را برایتان فراهم می نماید و در نتیجه شیردهی با درد کمتری سپری می گردد.

3. یاری به درمان بخیه سزارین: همان گونه که پیشتر ذکر شد، بالش شیردهی یک گزینه عالی برای بهبود بخیه های ناشی از زایمان است. بالش از منطقه بخیه خورده محافظت می نماید و موجب بهبود سریعتر آن می گردد.

4. جلوگیری از ریفلاکس: بسیاری از نوزادان از ریفلاکس و کولیک رنج می برند. اگر کودک در شرایط نادرستی شیر بخورد، این مسائل شدیدتر می گردد. بالش شیردهی یاری می نماید تا سر کودک بالاتر از بدن او قرار بگیرد و از ریفلاکس، کولیک و سایر مسائل دستگاه گوارش جلوگیری می نماید.

بیشتر بدانید: روش های درمانی رفلاکس معده نوزاد

5. یاری به نشستن کودک: یک واقعیت جالب این است که بالش شیردهی در اصل برای یاری به نشستن کودک طراحی شده است! هنگامی که کودک شما آمادگی نشستن دارد (بین 4-6 ماهگی)، شما می توانید از بالش شیردهی به عنوان نگه دارنده کودک برای نشستن، یاری بگیرید.

6. تقویت عضلات سر و گردن: هنگام دمر خواباندن نوزاد (tummy time) شکم نوزاد را روی بالش قرار دهید. با انجام این کار او تشویق می گردد که از دست ها و پاهایش استفاده کند و سر و گردنش را بالا بگیرد.

چگونگی انتخاب بالش شیردهی مناسب

بالش شیردهی را می توانید از داروخانه ها و فروشگاه های تخصصی لوازم کودک بچه ها خریداری کنید. دقت داشته باشید که تنها محصولات استاندارد و دارای گواهی معتبر را انتخاب کنید!

  • سطح بالش شیردهی باید نرم باشد، اما لغزنده نباشد تا نوزاد هنگام تغذیه از روی آن سر نخورد.
  • قبل از خرید بالش شیردهی، آن را دقیقا آنالیز کنید، توجه کنید که از چه موادی تهیه شده است. برچسب کالا باید شامل اطلاعات مربوط به پرنماینده بالش، شرایط شستشو، تاریخ انقضا و نام فراوری نماینده باشد.
  • بالشی را انتخاب کنید که با مواد طبیعی غیر آلرژیک و دوستدار محیط زیست پر شده باشد.
  • بالش شیردهی باید الاستیک و آنتی استاتیک باشد، و ترجیحا ویژگی های ارتوپدی و ضد آب بودن را داشته باشد.
  • بالشی را انتخاب کنید که روکش آن قابل در آوردن و شستو باشد. روکش بهتر است از جنس پنبه، ساتن یا دیگر مواد طبیعی باشد.

مدل های مختلف را پیش از خرید، ببینید و لمس کنید. پس از خرید مراقبت لازم را به عمل آورید و شستشوی مرتب روکش را از قلم نیاندازید!

بیشتر بخوانید: 10 نکته طلایی برای شیردهی به نوزاد در شب

جمع بندی

  • بالش شیردهی ابزاری فوق العاده و چند منظوره است که می تواند به شما از بارداری تا اولین سال تولد نوزاد یاری کند.
  • بالش شیردهی نه تنها به کاهش فشار جسمی بر بدن مادر در زمان شیردهی یاری می نماید، بلکه به مادرانی که نوزاد را با شیرخشک تغذیه می نمایند نیز یاری می نماید.
  • هم چنین این بالش به عنوان یاری در زمان tummy time و نشستن کودک، استفاده می گردد.

برگرفته از: motherhow و momjunction

منبع: setare.com
انتشار: 18 اسفند 1399 بروزرسانی: 18 اسفند 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1477

به "بالش شیردهی، مزایا و راهنمای انتخاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بالش شیردهی، مزایا و راهنمای انتخاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید