کشف کتیبۀ طلایی مرتبط با خدای وایکینگ ها

به گزارش تاورنا، دانشمندان قدیمی ترین کتیبۀ شناخته شده ای را شناسایی نموده اند که نام اودین، یکی از خدایان مردمان باستانی شمال اروپا بر روی آن نوشته شده است. این کتیبه روی بخشی از یک دیسک طلایی حک شده که در گنجینه ویندِلِو به وسیله دو باستان شناس آماتور در سال 2020 حفاری شد.

کشف کتیبۀ طلایی مرتبط با خدای وایکینگ ها

خبرنگاران | یکی از بزرگ ترین گنجینه هایی که اخیراً کشف شده است، گنجینه ویندِلِو است که حاوی حدود 1 کیلوگرم طلای خالص است. این گنجینه که به وسیله دو دوست قدیمی و باستان شناس آماتور در مزرعه ای در یلینگِ دانمارک پیدا شد، حالا راز های گذشته را فاش نموده و موجب بازنویسی تاریخ باستان شده است.

به گزارش خبرنگاران ، این اکتشاف بسیار مهم است، چون ما هم اکنون مدرکی از اسطوره شناسی شمال اروپا در اختیار داریم (شروع قرن چهارم) که 150 سال قدیمی تر از چیزی است که تا پیش از این فکر می کردیم. این گنجینۀ کشف شده در دانمارک شامل دو مدال بزرگ طلایی به میزان بشقاب و سکه های رومی است که به شکل جواهر ساخته شده اند. کارشناسان باور دارند این گنجینه 1500 سال پیش دفن شده است؛ یا برای محافظت از آن در برابر دشمنان و یا برای خرسند کردن خدایان!

(صفحۀ زرین کشف شده که نام اودین روی آن حک شده)

مطالعات درباره این دو مدال بزرگ طلای 1600 ساله که بخشی از گنجینه هستند منجر به کشف کتیبه های بسیار قدیمی به خط رونی شد که نام یکی از خدایان شمالی به نام اودین روی آن ها دیده می گردد. روی این آویز نازک زینتی، عبارت او مرد اودین است حک شده که به احتمال زیاد به یک شاه یا ارباب ناشناس اشاره می نماید. روی مدال بزرگ طلا، تصویر یک شاه یا مرد بزرگ وجود دارد که شاید نام مستعارش جاگا یا جاگاز بوده است.

این نوشته چرخش دایره واری دور موتیف مدال دارد که چهره نیمرخ پادشاهی با یک مدل موی زیبا را نشان می دهد. جلوی چهره او نشان صلیب شکسته و یک نیم دایره است که احتمالاً نماد خورشید و ماه است. زیر چهره پادشاه نیز یک حیوان چهارپا (احتمالا اسب) ایستاده است.

این اکتشاف شگفت انگیز به وسیله کریستر واشوس، زبانشناس از موزه ملی در دانمارک و لیزبث ایمر، رونی شناس و محقق کتیبه صورت گرفته است. ایمر در این باره می گوید: این یکی از برترین کتیبه های رونی است که من تا به حال دیده ام. رون ها (Runes) نماد هایی هستند که به وسیله قبایل اولیه شمالی برای برقراری ارتباط نوشتاری استفاده می شدند.

مردمان باستانی شمال اروپا که ما آن ها را به عنوان وایکینگ ها می شناسیم، خدایان متعددی را میپرستیدند که به هر کدام از آنها ویژگی ها و نیروهای خاصی نسبت داده می شد. از آن جا که کتیبه های نوشتاری این مردمان بسیار نادر هستند، هر یک مورد تازه ای که کشف میگردد مثل دریچه ای هیجان انگیز برای شناخت دنیای باستانی شمال اروپا به شمار میرود.

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: فرادید
انتشار: 21 اسفند 1401 بروزرسانی: 21 اسفند 1401 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 2216

به "کشف کتیبۀ طلایی مرتبط با خدای وایکینگ ها" امتیاز دهید

1 کاربر به "کشف کتیبۀ طلایی مرتبط با خدای وایکینگ ها" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف کتیبۀ طلایی مرتبط با خدای وایکینگ ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید