آثار موزه ملی ایران به سلامت از چین بازگشت ، چینی ها به تماشای سنگ پی بنای تخت جمشید رفتند

به گزارش تاورنا، جبرییل نوکنده رئیس موزه ملی گفت: 15 قلم آثار تاریخی - فرهنگی به نمایش درآمده در نمایشگاه شکوه تمدن های آسیا پس از سه ماه به سلامت به کشور بازگشت.

آثار موزه ملی ایران به سلامت از چین بازگشت ، چینی ها به تماشای سنگ پی بنای تخت جمشید رفتند

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

خبرنگاران: آثار موزه ملی ایران که در قالب نمایشگاه در موزه ملی چین در شهر پکن به نمایش گذاشته شده بود با سرانجام کار نمایشگاه مذکور در روز یکشنبه 3 شهریور ماه 1398 وارد کشور شد.

در این نمایشگاه علاوه بر جمهوری خلق چین 22 کشور شامل افغانستان، ایران، پاکستان، ارمنستان، هند، اردن، تاجیکستان، مغولستان، ترکمنستان، میانمار، سریلانکا، آذربایجان، لبنان، امارات متحده عربی، کامبوج، ژاپن، عربستان سعودی، مالزی، سنگاپور، لائوس از قاره آسیا و یونان و مصر هم به عنوان دو کشور میهمان از قاره های اروپا و آفریقا با نمایش آثاری فاخر سعی در معرفی فرهنگ و تمدن سرزمین خویش داشتند. این اشیا عمدتا حاصل کاوش های باستان شناسی بوده و توانستند آسیا را به عنوان قاره ای کهن با سابقه هزاران ساله به دنیایان معرفی نمایند.

جبرییل نوکنده در بیان خصوصیات مورد توجه این نمایشگاه گفت: موزه ملی چین پیروز شد با بهره گیری از طراحی بسیار با شکوه، نحوه چیدمان مناسب آثار، پخش نماهنگ بسیار زیبا در ورودی نمایشگاه و بهره مندی از ابزارهای مدرن دیجیتال عملکرد بسیار پیروزی در جذب بازدیدنمایندگان و ارتقای دانش آنها داشته باشد.

او در بیان دستاوردهای مهم حضور ایران در این نمایشگاه گفت: مطابق با اعلام موزه ملی چین بیش از دو میلیون و 260 هزار بازدیدنماینده طی این مدت از موزه مذکور و نمایشگاه های موقت آن بازدید داشته اند و این بازه زمانی کوتاه نشان دهنده پیروزیت این رویداد بین المللی است.

نوکنده اشاره نمود: این شمار فراوان بازدیدنماینده معیار مناسبی برای سنجش میزان علاقه مندی و توجه به فرهنگ از سوی یک ملت بزرگ محسوب می گردد. چین امروزه هدف بسیاری از کشورهای دنیا به منظور توسعه روابط تجاری و فرهنگی و جذب گردشگران است.

رئیس کل موزه ملی ایران گفت: موزه ملی ایران مفتخر است بار دیگر توانسته در راستای معرفی فرهنگ، هنر و تمدن غنی ایران گامی موثر برداشته و نقش مهم سرزمین ایران را با ریشه های هزاران ساله آن در شکل گیری تاریخ تمدن بشر به دنیایان عرضه کند. فرهنگی پویا و دوستدار صلح که نه تنها در حوزه آسیا بلکه در تمام دنیا موجب تحسین و حیرت فرهنگ دوستان می گردد و این به مدد نمایش آثاری است که هر کدام خود یک سفیرفرهنگی و نشانه ای از یک تمدن کهن است.

گفتنی است موزه ملی ایران در این نمایشگاه با 15 اثر تاریخی - فرهنگی متنوع شرکت کرد که قدیمی ترین آن سنگ پی بنای تخت جمشید مربوط به داریوش هخامنشی بود.

از دیگر آثار می توان به ریتون سفالی دماوند از دوره اشکانیان، سردیس گچی حاجی آباد فارس، بشقاب برنزی با نقش گریفون و آبگینه هایی از شوش و گیلان از دوره ساسانی، سفالینه و کاشی زرین فام از شهرهای باستانی تخت سلیمان و گرگان، چینی های آبی سفید از مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی، کره برنجی به عنوان ابزار ستاره شناسی از دوره سلجوقی اشاره نمود.

شکوه تمدن های آسیا 23 اردیبهشت ماه 1398 با حضور وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری خلق چین، سفرای کشورها، مقامات عالی رتبه سیاسی فرهنگی بیش از 22 کشور آسیایی و محمد کشاورز زاده سفیر ایران در پکن و هیئت همراه در موزه ملی چین گشایش یافت.

منبع: چمدان
انتشار: 23 شهریور 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 273

به "آثار موزه ملی ایران به سلامت از چین بازگشت ، چینی ها به تماشای سنگ پی بنای تخت جمشید رفتند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آثار موزه ملی ایران به سلامت از چین بازگشت ، چینی ها به تماشای سنگ پی بنای تخت جمشید رفتند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید