افسونگری لاله های واژگون در مورپیسه

به گزارش تاورنا، صبحگاهان دنا دیدنیی تر شده، بهار است و فصل افسونگری لاله های واژگون بر دامنه های گلگون و مخملین دنا .لاله واژگون یکی از 12هزار گونه گیاهی شناسایی شده درسرزمین ایران است که کوهستان های منطقه زاگرس را می آراید.اکنون به دیدن دعوتید ؛زاگرس شما را فرا می خواند !

افسونگری لاله های واژگون در مورپیسه

خبرنگاران :

میراث آریا به قلم علی اکبرپاک نوشت : لاله های واژگون ازگل های نادر جهان هستند. این گل های وحشی فرصت کوتاهی در اواسط بهار در کوهپایه ها برای رخ نمایی دارند. گرچه این گل زیبا را می توان در سراسر دامنه های زاگرس مشاهده کرد اما دیدن این گل های افسانه ای در دامنه های سپیدپوش دنا منظره دیگری دارد.

لاله واژگون از گونه های منحصربه فرد گل ها و گیاهان بومی و وحشی منطقه ها کوهستانی ایران است که در بیش از 1000 هکتار در دشت ها و منطقه های ازجمله دامنه های کوه دنا، طسوج، سرگچینه، شبلیز، کوه دمه، جلیل بابکان، سر چنار، مداب، سا ورز، مارگون، گُرگو، مورپیسه کاکان، سی سخت، کوه گل و نرم آب استان کهگیلویه و بویراحمد می روید.

در این گزارش دشت مورپیسه کاکان یکی از رویشگاه های اصلی لاله های واژگون در استان کهگیلویه و بویراحمد را معرفی خواهیم کرد.

دشت مورپیسه کاکان در یاسوج

این دشت پر از لاله های رنگارنگ و واژگون است که قسمت وسیعی را در برگرفته است و زیبایی های بی نظیری را همانند بهشت برای بازدیدنمایندگان خود فراهم می آورد. دامنه های مملو از لاله های واژگون و دیگر گل های وحشی، زیبایی منحصربه فردی به این دره بخشیده است. منظره این دره رؤیایی برای طبیعت دوستان، جاذبه ای بسیار جالب توجه و استثنایی است. دشت مورپیسه کاکان در 35 کیلومتری شهر یاسوج قرار گرفته است و زیبایی آن غیرقابل توصیف است.

لاله واژگون از منحصربه فردترین گونه گل ها و گیاهان بومی و وحشی منطقه ها کوهستانی ایران است که به عقیده گیاه شناسان به سرعت در حال انقراض بوده و زیستگاه و تعداد این گونه گیاهی بسیار کاهش یافته است. عمر این گیاه بسیار کوتاه است و گل دهی آن از اوایل اردیبهشت آغازشده و در فصل بارش خاتمه می یابد. لاله واژگون از گیاهان علفی پیازداغ و چندساله است که تا به امروز 15 گونه آن در ایران شناسایی شده است. تا به امروز 60 گونه از این گیاه شناخته شده است. پیاز آن به صورت یک غده متورم، گوشه دار بوده و دارای اندازه زیادی نشاسته و چندین عامل دارویی است و اگر تازه باشد، سمی بوده و قابل خوردن نیست. این گونه که مقاومت زیادی در برابر سرما و سازگاری ویژه ای با دامنه های سنگلاخی و صخره ای دارد، هرساله به علت برداشت غیرقابل کنترل گل و پیاز از رویشگاه های طبیعی، بیش ازپیش در معرض نابودی قرار گرفته است.

دسترسی به دشت مورپیسه کاکان در یاسوج

به منظور دسترسی به دشت مورپیسه کاکان در یاسوج، به علت نزدیکی این دشت به دو شهر یاسوج و سی سخت هرساله امکان بازدید برای تعداد زیادی از مسافران فراهم آورده می گردد. در راستا جاده یاسوج به یزد جاده ای به سمت آبشار مارگون و شهرستان سپیدان منشعب می گردد که پیش از رسیدن به استان فارس می توانید دشت های مرتفع و زیبای مورپیسه را مشاهده کنید. در فصل بهار و به خصوص در ماه اردیبهشت که گل های لاله واژگون نیز رشد می نمایند و منظره بی نظیری را به وجود می آورند. دشت لاله های واژگون مورپیسه، به سان قالیچه ای رنگارنگ است که در دامنه رشته کوه دنا جان آدمی را به دیدن فرامی خواند.

لازم به ذکر است کاکان، دهستانی از توابع بخش مرکزی شهرستان بویراحمد در استان کهگیلویه و بویراحمد ایران است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 30 خرداد 1401 بروزرسانی: 30 خرداد 1401 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 2066

به "افسونگری لاله های واژگون در مورپیسه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افسونگری لاله های واژگون در مورپیسه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید