انتشار تصاویر جدید از اعماق فضا به مناسبت 30 سالگی تلسکوپ هابل

به گزارش تاورنا، ناسا به مناسبت 30 سالگی تلسکوپ فضایی هابل تعدادی تصویر جدید که توسط این تلسکوپ از اعماق فضا گرفته شده را منتشر کرد.

انتشار تصاویر جدید از اعماق فضا به مناسبت 30 سالگی تلسکوپ هابل

به گزارش خبرنگاران به نقل از دیجیاتو، تصاویر جدیدی که ناسا از هابل منتشر نموده به فهرست اجرام کالدول (Caldwell catalogue) تعلق دارند. این فهرست نجومی شامل 109 جرم برای رصد ستاره شناسان آماتور است و شامل خوشه های ستاره ای، سحابی ها و کهکشان ها می گردد. در بیانیه ناسا آمده: هابل این تصاویر را در طول دوران خدمت خود گرفته و از آنها برای تحقیقات علمی یا آزمایش های مهندسی استفاده شده، ولی ناسا آنها را تا به امروز برای انتشار عمومی به طور کامل پردازش ننموده بود.

تلسکوپ فضایی هابل در تاریخ 24 آوریل 1990 توسط شاتل فضایی دیسکاوری روانه مدار زمین شد. چندین ماه از 30 سالگی این تلسکوپ می گذرد اما ناسا همچنان با انتشار تصاویر جدید سی سالگی آن را جشن می گیرد.

هابل در طول این سالها نقش بزرگی در مطالعه ساختار، تاریخچه و جزئیات کهکشان ها، سیاه چاله ها و دیگر اجرام داشته است. این تلسکوپ همچنین در کشف تعدادی از کهکشان های اولیه عالم هستی و مطالعه ماده مرموز تاریک نیز تأثیرگذار بوده و به کشف انرژی تاریک یاری نموده است.

حقایقی جالب از تلسکوپ فضایی هابل به نقل از دانشگاه آریزونا:

هابل تقریباً به اندازه یک اتوبوس مدرسه است.هابل انرژی خود را از پنل های خورشیدی تأمین می نماید و به طور میانگین 2100 وات برق مصرف می نماید. برای مقایسه یک سشوار حدود 1800 وات برق مصرف می نماید.هابل با سرعت بیش از 27 هزار کیلومتر بر ساعت به دور زمین گردش می نماید. هابل نقاطی به فاصله بیش از 13.4 میلیارد سال نوری را رصد نموده است. به عبارت دیگر نوری که 13.4 میلیارد سال پیش در گیتی وجود داشته را ثبت نموده است.اخترشناسان با استفاده از داده های هابل بیش از 13 هزار مقاله علمی منتشر نموده اند، از این رو هابل یکی از سودمندترین تجهیزات علمی ساخته شده در تاریخ لقب گرفته است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 20 دی 1399 بروزرسانی: 20 دی 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1372

به "انتشار تصاویر جدید از اعماق فضا به مناسبت 30 سالگی تلسکوپ هابل" امتیاز دهید

1 کاربر به "انتشار تصاویر جدید از اعماق فضا به مناسبت 30 سالگی تلسکوپ هابل" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار تصاویر جدید از اعماق فضا به مناسبت 30 سالگی تلسکوپ هابل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید