بالابر هیدرولیکی چیست و چه کاربردی دارد؟

به گزارش تاورنا، بالابرها دستگاه هایی هستند که وظیفه آن ها حمل بار و افراد در طول طبقات ساختمان ها و اماکن مختلف است. بالابرها سیستم های متنوعی را شامل می شوند که بالابرهای هیدرولیکی نیز یکی از انواع آن ها به شمار می رود.

بالابر هیدرولیکی چیست و چه کاربردی دارد؟

این دستگاه ها برای کار کردن از نیروی ایجاد شده از طریق فشار سیال یا روغن هیدرولیک درون سیلندر استفاده می نمایند. با فشار این سیال درون سیلندر، پیستون به حرکت درآمده و جک های متصل به کابین بالابر را به بالا می راند. بالابرهای هیدرولیکی در محیط های مختلف صنعتی، انبارها، کارگاه های ساختمانی، ساختمان های تجاری و مسکونی و سایر اماکن کاربردهای زیادی دارند. در ادامه به آنالیز موضوع بالابر هیدرولیکی و کاربردهای آن پرداخته ایم.

بالابر هیدرولیکی چیست؟

بالابر هیدرولیکی، دستگاه هایی هستند که وظیفه جابجایی بار و نفرات در میان طبقات ساختمان های مختلف را برعهده دارند. این دستگاه ها به مدل های متنوعی تقسیم می شوند که کاربردهای گسترده ای نیز دارند. اساس کار این دستگاه ها بر پایه فراوری نیرو از طریق فشار سیال هیدرولیک است. با آغاز به کار موتور و پمپ ها، سیال یا روغن هیدرولیکی با فشار از طریق شلنگ های مخصوص از داخل مخزن به درون سیلندر رانده می گردد. در آن جا این سیال بسیار فشرده می گردد و نیروی بسیار زیادی را فراوری می نماید. پیستون هایی که درون این سیلندر قرار دارند در اثر فشار روغن، به بالا حرکت می نمایند. در اثر حرکت پیستون ها، جک ها نیز به بالا رانده می شوند. این جک ها از یک طرف به پیستون ها و از طرف دیگر به کابین متصل هستند. موتور و سایر اجزای فراوری نیرو در موتورخانه نصب و راه اندازی می شوند.

انواع بالابرهای هیدرولیکی

بالابرهای هیدرولیکی بر اساس ساختار و شکل ظاهری به چند دسته تقسیم می شوند. در میان آن ها، سه دسته بالابر جک در کنار، جک در زیر و بالابر قیچی پرکاربردترین مدل ها محسوب می شوند. در این بخش به معرفی مختصر هر یک از این سه دسته از بالابرهای هیدرولیکی پرداخته ایم.

  • جک در کنار

این بالابرهای هیدرولیکی، با یاری جک هایی که در کنار آن ها نصب شده است، کار می نمایند. چنانچه ظرفیت کابین پایین باشد، این بالابرها با یک جک در کنار کار می نمایند. اما در صورتی که کابین بزرگ و با ظرفیت بالا باشد، احتیاج به وجود دو جک در کنار است. دستگاه هایی که با جک در کنار کار می نمایند، به دو نوع مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شوند. در روش مستقیم، جک مستقیما به کارسلینگ بالابر متصل و نصب می گردد. اما در سیستم های غیر مستقیم، ارتباط جک و کابین به شکل غیر مستقیم بوده و بین آن ها فلکه و سیم بکسل واقع شده است.

  • جک در زیر

سیستم های جک در زیر پرکاربردترین بالابرهای هیدرولیکی برای جابجایی بار با ظرفیت های بالا هستند. در این سیستم ها جک از زیر به کابین متصل می گردد. جک ها در این نوع سیستم ها به شکل مستقیم به کابین اتصال دارند و پوسته جک درون چاهکی در زیر دستگاه قرار می گیرد.

  • بالابرهای قیچی

این سیستم ها از بازوهایی برخوردارند که حرکت آن ها به هنگام جابجایی سکو یا کابین به شکل قیچی است. جک های هیدرولیکی در این سیستم ها حرکات نسبتا کمی دارند و با حرکت خود، باعث جابجایی بازوهای قیچی می شوند. به این ترتیب نیروی جک ها، از طریق حرکات و آرایش بازوها، به شکل مناسبی راهنمایی می گردد تا سکو یا کابین بالابر به بالا یا پایین برود.

کاربردهای بالابر هیدرولیک

همان گونه که در بالا گفته شد، بالابرهای هیدرولیکی کاربردهای گسترده ای را در صنایع مختلف و حتی ساختمان ها و منازل مسکونی دارند. در ادامه، به آنالیز مهم ترین کاربردهای بالابر هیدرولیکی پرداخته ایم.

  • استفاده به عنوان آسانسور

بالابرهایی هیدرولیکی به شکل تمام کابین می توانند به عنوان آسانسور در ساختمان های مختلف نصب و راه اندازی شوند. این بالابرها به عنوان آسانسورهای هیدرولیکی نیز شناخته می شوند که برای جابجایی بار و نفرات در ساختمان ها به کار می روند.

  • استفاده در انبارها

انبارها از دیگر اماکنی هستند که بالابرهای هیدرولیکی در آن ها کاربرد دارند. بالابرهای نیم کابین یا کفی از جمله دستگاه های هیدرولیکی هستند که برای جابجایی کالاهای مختلف در انبارها به کار می روند.

  • استفاده در کارخانه ها و صنایع فراوریی

از بالابرهای هیدرولیکی در کارخانه ها و صنایع فراوریی، استفاده های فراوانی می گردد. به طوری که می توان با آن مواد اولیه و نیز محصولات فراوریی را بین بخش های مختلف جابجا کرد.

  • استفاده در نیروگاه ها، پالایشگاه ها و صنایع نفت و گاز

در نیروگاه ها، پالایشگاها و صنایع نفت و گاز، بالابرهای هیدرولیکی کاربردهای گسترده ای دارند. در صنایع نفت و گاز برای حمل مواد و فراورده های نفتی از این بالابرها استفاده می گردد.

  • استفاده در رستوران ها و غذاخوری ها

از دیگر کاربردهای بالابرهای هیدرولیکی می توان به رستوران ها و غذاخوری ها اشاره نمود. در این مکان ها به منظور جابجایی سریع مواد غذایی بین آشپزخانه و رستوران از بالابرهای هیدرولیکی استفاده می گردد.

  • مغازه ها و فروشگاه ها

بالابرهای هیدرولیکی در مغازه ها و فروشگاه های مختلف، کاربردهای زیادی دارند. این بالابرها به منظور جابجایی کالاها و اجناس مختلف در مسیر انبار به فروشگاه به کار برده می شوند.

  • استفاده در منازل

بالابرهای هیدرولیکی در خانه ها یا ساختمان های مسکونی به منظور جابجایی ساکنان، نصب و راه اندازی می شوند. این بالابرها می توانند برای جابجایی معلولین، سالخوردگان و بیماران بسیار مناسب باشند. بعلاوه از آن ها می توان برای جابجایی بار نیز استفاده کرد. البته برای این کار باید به ظرفیت بالابر توجه نموده و از قرار دادن بار فراتر از ظرفیت کابین خودداری کرد.

  • بیمارستان ها و مراکز درمانی

بالابرهای هیدرولیکی در بیمارستان ها و مراکز درمانی به منظور جابجایی تخت ها و برانکاردهای حامل بیماران استفاده می شوند. این بالابرها به گونه ای ساخته می شوند که امکان حمل یک تخت یا برانکارد حامل بیمار و همراهان را داشته باشند.

  • جابجایی خودروها

از بالابرهای هیدرولیکی می توان برای جابجایی خودروها در مکان هایی از قبیل تعمیرگاه ها، نمایشگاه ها، گاراژها، پارکینگ های طبقاتی و غیره استفاده کرد.

  • جابجایی ویلچر

به یاری بالابرهای هیدرولیکی، معلولینی که روی ویلچر قرار دارند، می توانند بدون احتیاج به دیگران، در طول پلکان ساختمان جابجا شوند.

شرکت هیرو آسانسور، فراورینماینده انواع بالابرهای هیدرولیکی

شرکت هیرو آسانسور شرکتی باسابقه و شناخته شده در صنعت آسانسور و بالابر به شمار می رود. این شرکت از ابتدای تاسیس تا به امروز، توانسته با فراوریات خود، احتیاجهای بسیاری از مشتریان را رفع کند. انواع آسانسورها و بالابرها با کاربری های متفاوت، محصولات این شرکت تخصصی را تشکیل می دهند. بالابرهای هیدرولیکی یکی از محصولات این شرکت محسوب می گردد که طبق فناوری ها و استانداردهای روز طراحی و فراوری می شوند. کیفیت و ایمنی دو مقوله مهم در فراوری انواع بالابرهای هیدرولیکی هستند که مدیریت و پرسنل فنی این شرکت به آن توجه خاصی دارند. رضایتمندی حداکثری مشتریان یکی از خواسته های مهم شرکت هیرو تلقی می گردد. بنابراین این شرکت تلاش بسیاری می نماید تا محصولات باکیفیت و استانداردی را با قیمت ارزان فراوری نموده و به بازار عرضه کند. بالابرهای هیدرولیکی که در شرکت هیرو فراوری می شوند، می توانند با کاربردهای مختلف، انواع احتیاجهای مشتریان در صنایع و ساختمان های مختلف را رفع نمایند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 تیر 1402 بروزرسانی: 25 تیر 1402 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 2266

به "بالابر هیدرولیکی چیست و چه کاربردی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بالابر هیدرولیکی چیست و چه کاربردی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید