بررسی پورشه 911؛ موقر و سنگین مثل یک آدم حسابی!

به گزارش تاورنا، بی گمان پورشه 911 یکی از خودروهایی است که همیشه در سیاههٔ آرزوها و رویاهای کودکی ما، عشق ماشین ها، بوده است. بیش از پنجاه سال است که پورشه 911 نمادی از یک اتومبیل اسپرت کاملاً قابل اطمینان است؛ دقیقاً همان چیزی که از یک محصول با کیفیت آلمانی انتظار می رود.

بررسی پورشه 911؛ موقر و سنگین مثل یک آدم حسابی!

اول برویم سر نام کارخانه که بسیاری در مورد آن اختلاف نظر دارند. کدام درست است؛ پورش یا پورشه؟ فردیناند پورشه که بنیان گذار کارخانه پورشه بود، نام خود را پورشه تلفظ می کرد. اما سالیان دراز است که خصوصاً انگلیسی زبان ها با اصرار نام آن را پورش می گویند. این هم مانند نام ده ها برند دیگر است که انگلیسی زبان ها به خواست خود، نام آن ها را صدا می کنند، نمونه خیلی نزدیکش برند ایکیا است که آن ها به اصرار آیکیا می خوانندش! ما هم بنا را بر تلفظ اصلی نام آقای پورشه می گذاریم و همان طور صدایش می کنیم.

این اتومبیل دو درب با گنجایش چهار سرنشین با هدف صدرنشین شدن در جدول اتومبیل های اسپرت، از سال 1963 در اشتوتگارت آلمان در حال تولید است. موتور شش سیلندر خطی پرقدرت که در عقب آن کار گذاشته شده، سال هاست با همان اصول مهندسی تولید می شود و با این که در طول این پنجاه و چهار سال راستا پرفراز و نشیبی را در جهت بهینه ساختن سیستم های ایمنی و به کارگیری سیستم های روز تکنولوژی پشت سر گذاشته، هنوز هم به هیچ وجه اصالت خود را از دست نداده است.

پورشه 911 مدل 1963

نمای جانبی پورشه 911 مدل 1963

پورشه 911 مدل 1963

نمای جانبی پورشه 911 مدل 1963

نمای پشتی پورشه 911 مدل 1963

نمای جانبی پورشه 911 مدل 1963

نمای پشتی پورشه 911 مدل 1963

نمای جانبی پورشه 911 مدل 1963

صندوق بار اولین پورشه 911

نمای داخلی پورشه 911 مدل 1963

نمای داخلی پورشه 911 مدل 1963

نمای داخلی پورشه 911 مدل 1963

قبلی 1 از 12 بعدی

جالب اینجاست که با گذشت این همه سال و تنوع مدل های متعدد، هنوز پورشه 911 طرفداران و دوستداران خودش را دارد و آمدن هر کدام از 911ها به بازار حادثه ای برای دوستدارانش تلقی می شود. به راستی که این ماشین از همه نظر بی عیب و نقص است. می توان هر روز آن را به راحتی راند و به عنوان ماشین روزانه از آن خدمت گرفت.

پورشه 911 با تغییرات بسیار جزئی در بدنه از 1963 تا امروز در هشت نسل تولید شده است. البته بین سال های 2016 و 2017 بسیاری از طرفداران این ماشین از روش کمپانی برای بیرون آوردن مدل های نو با چنین فاصله کمی ناراضی بودند. آن هم درست وقتی نسخهٔ GT3RS با قیمتی نجومی و به طور محدود وارد بازار شد.

از همان آغاز تولید، در پورشه از موتورهایی استفاده می شد که با جریان هوا خنک می شدند. این طرح بازمی گشت به ریشه های پورشه و طراحی فردیناند بوتزی پورشه یا فری پورشه، نوه فردیناند پورشه بزرگ که برخلاف پدر و پدربزرگ خود که مهندس مکانیک بودند، مهارت بسیاری در طراحی بدنه و زیباسازی ماشین داشت. معروف ترین کار او نسل اول پورشه 911 بود. او تا سال 2012 که فوت کرد، هرگز خود را یک طراح یا هنرمند نمی دانست و معتقد بود کارگر ماهری است که استعداد بالایی در شکل دادن و زیباسازی دارد.

پورشه 911 جایگزین اولین ماشین این کارخانه یعنی پورشه 356 شد. در سال 1963 در نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت از این ماشین رونمایی شد. قرار بود نام آن پورشه 911 باشد که کد اختصاری پروژه در کارخانه بود. 82 دستگاه از این ماشین با نام 901 از کارخانه بیرون آمد (روشن است که امروزه آن چند دستگاه بسیار قیمتی هستند)؛ اما پژو اعتراض کرد که فقط این کمپانی حق انتشار نامگذاری ماشین ها را با کد سه رقمی و صفر در میان آن دارد!

درنتیجه پورشه تصمیم گرفت به جای عرضه این خودرو در فرانسه با نامی دیگر، نام آن را به 911 تغییر دهد. مدل اولیه پورشه موتور تخت شش سیلندری با 130 اسب بخار قدرت داشت. موتور در عقب ماشین بود و با کانالیزه کردن گردش هوا خنک می شد. این موتور 1991 سانتیمتر مکعب حجم داشت و با دو جایگاه کوچک در عقب می شد، با کمی چشم پوشی، آن را خودرویی چهار نفره انگاشت.

پورشه 911 لیمیتد ادیشن به مناسبت 50 سالگی تولد پورشه 911

پورشه 911 (50 سالگی مدل 911)

نمای پشتی پورشه 911 (50 سالگی مدل 911)

نمای پشتی پورشه 911 (50 سالگی مدل 911)

اضافه شدن عدد 59 به لوگوی 911 به مناسبت پنجاه سالگی

نمایی از داخل پورشه 50-911

نمایی از داخل پورشه 50-911

قبلی 1 از 7 بعدی

در سال 2013 مدل 50 -911 به یاد پنجاه سالگی این ماشین و به تعداد محدود 1963 دستگاه تولید شد و به سرعت هم نایاب شد. این مدل تلفیقی بود از طرح های قدیمی پورشه و تکنولوژی روز. شکل ظاهری و فرم خاطره انگیز چراغ های جلو و عقب و طراحی متناسب آن همگی حفظ شده بودند.

تودوزی و فضای داخلی آن نیز یادآور تولیدات دهه هفتاد میلادی بود، اما پورشه آنچه را از تکنولوژی لازم بود، در این خودرو تعبیه کرد و یادگاری خوبی به شیفتگان این ماشین فوق العاده تقدیم کرد.

آگهی های خرید و فروش پورشه 911

***

شما می توانید در خبرنگاران نگاهی به آگهی های خرید و فروش انواع خودروهای کلاسیک و قدیمی بیاندازید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 6 مرداد 1401 بروزرسانی: 6 مرداد 1401 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 2100

به "بررسی پورشه 911؛ موقر و سنگین مثل یک آدم حسابی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بررسی پورشه 911؛ موقر و سنگین مثل یک آدم حسابی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید