تا سه سال دیگر؛ شهروندان یک کشور اسکاندیناوی زندگی در جامعه بدون پول نقد را تجربه می نمایند، حذف کامل پول فیزیکی!

به گزارش تاورنا، خبرنگاران: بسیاری از شهروندان سوئدی حتی بچه ها این کشور هرگز با خود پول نقد حمل نمی نمایند. گردشگران خارجی نیز در این کشور نیازی به استفاده از پول نقد ندارند. انتظار می رود در ماه مارس سال 2023، سوئد به اولین جامعه بدون پول نقد (Cashless Society) دنیا تبدیل گردد.

تا سه سال دیگر؛ شهروندان یک کشور اسکاندیناوی زندگی در جامعه بدون پول نقد را تجربه می نمایند، حذف کامل پول فیزیکی!

به گزارش خبرنگاران به نقل از اتاق ایران، انتظار می رود در ماه مارس سال 2023 سوئد به اولین جامعه بدون پول نقد دنیا (Cashless Society) تبدیل گردد. در آن موقع دیگر پول نقد به عنوان ابزاری برای پرداخت در سوئد پذیرفته نخواهد شد.

سوئد همیشه یک کشور پیشرو در پذیرش فناوری های جدید بوده است و می توان گفت اولین بودن یکی از سنت های سوئدی ها است. در سال 1661 میلادی سوئدی ها برای اولین بار در تاریخ اروپا اسکناس را معرفی کردند و در سال 2023 سوئدی ها برای اولین بار در دنیا پول نقد را به طور کامل کنار خواهند گذاشت تا اولین جامعه بدون پول نقد دنیا باشند.

در سال های اخیر بخش عمده معاملات در سوئد به صورت الکترونیکی و با استفاده از ابزارهایی مانند دبیت کارت (نوعی کارت پرداخت)، فناوری های پرداخت بدون تماس (contactless payment) و یا اپلکیشن های موبایل صورت گرفته است. البته این رویه در سایر کشورهای نوردیک یعنی فنلاند، نروژ، دانمارک و ایسلند نیز برقرار بوده است. کشورهای نوردیک (شمال اروپا) به سرعت در حال وفق دادن خود با سبک زندگی بدون پول نقد هستند، در حالی که در کشورهای جنوب اروپا همچنان پول نقد محبوبیت زیادی دارد و حتی بعضی فروشگاه ها فقط پول نقد می پذیرند.

اگرچه قرار است در سال 2023 فروشگاه ها در سوئد هیچ الزامی برای پذیرش پول نقد -حتی پول ملی این کشور- نداشته باشند، اما واقعیت این است که همین حالا نیز عملاً بسیار سخت می توان فروشگاه هایی را در سوئد یافت که پول نقد قبول نمایند.

در سال 2012 شش بانک بزرگ سوئدی با همکاری یکدیگر اقدام به طراحی و راه اندازی یک سامانه یکپارچه برای پرداخت های موبایلی در این کشور کردند تا مشتریان بتوانند پرداخت های الکترونیکی خود را با آسودگی بیشتری انجام دهند. این اپلیکیشن جدید که سوئیش (Swish) نام گذاری شد، خیلی زود مورد استقبال نهاده شد و بسیاری از سوئدی ها استفاده روزمره از آن را شروع کردند.

در سوئد هم بانک ها و هم دولت شهروندان را برای حرکت به سمت جامعه بدون پول نقد تشویق می نمایند. اپلیکیشن سوئیش به تدریج در حال تبدیل شدن به معیاری برای پرداخت های موبایلی در سوئد است. در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت سوئد از این اپلیکیشن استفاده می نمایند و مابقی نیز با استفاده از ابزارهای دیگر در راستا جامعه بدون پول نقد حرکت می نمایند، به طوری که در حال حاضر تنها 13 درصد از جمعیت سوئد همچنان برای مبادلات خود به پول نقد وابستگی دارند.

تعداد فروشگاه هایی که علامت در این فروشگاه پول نقد پذیرفته نمی گردد نصب نموده اند، به سرعت در حال افزایش است. در سیستم حمل ونقل عمومی سوئد نیز از چندین سال پیش استفاده از پول نقد متوقف شده است. بلیت ها تنها به وسیله اپلیکیشن های موبایل یا دستگاه های فروش بلیت فروخته می شوند. البته بسیاری از شهروندان سوئدی دیگر بلیت نمی خرند، بلکه با خریداری کارت های تردد یک ماهه، هزینه های رفت وآمد خود را کاهش می دهند.

علاوه بر این، با گسترش تب پول های دیجیتال، بانک مرکزی سوئد نیز به این فکر افتاده است که یک پول دیجیتال ملی معرفی کند. این پول دیجیتال ملی که کرون الکترونیکی (e-Krona) نامیده می گردد، طی ماههای آینده به صورت پایلوت رونمایی خواهد شد و در صورت موفقیت، از سال 2021 در نظام پولی سوئد قابل استفاده خواهد بود.

بچه های که بدون پول نقد بزرگ می شوند

حتی بچه ها سوئدی نیز در فرآیند گذار به سوی جامعه بدون پول نقد مشارکت دارند. بسیاری از این بچه ها اساساً نمی دانند که زندگی در دنیایی که در آن پول نقد به وفور مورد استفاده قرار می گیرد، چگونه است. به زودی بچه ها سوئدی تنها به وسیله عکس ها، ویدیوها و یا در موزه ها پول نقد را خواهند دید.

بانک های سوئدی با اجازه مستقیم والدین برای بچه ها بالای هفت سال دبیت کارت صادر می نمایند و این بدان معناست که در حال حاضر 97 درصد از جمعیت سوئد می توانند دبیت کارت دریافت نمایند. قوانین بانکی سوئد این امکان را برای بچه ها این کشور فراهم می نماید که با جامعه بدون پول نقد به عنوان بخشی از آینده خود آشنا شوند.

بسیاری از شهروندان سوئدی، به ویژه نسل جوان این کشور، هرگز با خود پول نقد حمل نمی نمایند. گردشگران خارجی نیز در سوئد نیازی به داشتن پول نقد و یا تبدیل پول خود به پول ملی سوئد (کرون) احساس نمی نمایند. هنوز هم بعضی گردشگران به سختی باور می نمایند که در سوئد نیازی به پول ملی این کشور ندارند.

مبارزه با جرایم، مهم ترین دلیل حرکت به سمت جامعه بدون پول نقد

افزایش امنیت مبادلات پولی، کاهش امکان سرقت از بانک ها، مقابله با گسترش اسکناس های تقلبی و مبارزه با طیف وسیعی از جرائم مبتنی بر پولشویی جزو مهم ترین انگیزه هایی هستند که کشورها را برای حرکت به سمت جامعه بدون پول نقد ترغیب می نمایند. از طرفی در جوامع بدون پول نقد، امکان فرار مالیاتی نیز به شدت کاهش می یابد.

در سال های اخیر موارد سرقت از بانک در سوئد به میزان قابل توجهی کاهش یافته است زیرا بسیاری از شعب بانک های اساساً پول نقدی در اختیار ندارند. صاحبان فروشگاه ها و خرده فروشی ها نیز بسیار کمتر از گذشته پول نقد نگهداری می نمایند یا حتی هیچ پول نقدی نگهداری نمی نمایند و به همین دلیل احساس امنیت آنها به طور چشمگیری افزایش یافته است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 20 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 598

به "تا سه سال دیگر؛ شهروندان یک کشور اسکاندیناوی زندگی در جامعه بدون پول نقد را تجربه می نمایند، حذف کامل پول فیزیکی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تا سه سال دیگر؛ شهروندان یک کشور اسکاندیناوی زندگی در جامعه بدون پول نقد را تجربه می نمایند، حذف کامل پول فیزیکی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید