خبرنگاران کرونا و پروتکل هایی که رعایت نمی شوند

به گزارش تاورنا، اردبیل - خبرنگاران - تا درب قهوه خانه ها باز شد، قلیان ها در برابر مشتریان صف بستند و محیط بار دیگر پر شد از دود و صدای غلغل قلیان ها و طولی نکشید که پلیس و مقام های بهداشتی سر رسیدند.

خبرنگاران کرونا و پروتکل هایی که رعایت نمی شوند

این تنها قهوه خانه ها نیستند که در همان ساعات ابتدایی آغاز فعالیت خود در برابر وسوسه مشتریان در حسرت قلیان تاب نیاورده و کرونا را بی خیال شدند، تعداد قابل توجهی از تالارهای عروسی و دیگر مکان های عمومی نیز شبیه قهوه خانه ها عمل می نمایند.

همین چند شب پیش در یک جشن عروسی در 2 تالار که مجالس زنانه و مردانه همزمان برگزار می شد، نه خبری از پروتکل بهداشتی بود و نه فاصله گذاری اجتماعی، ده ها نفر کنار هم به ردیف نشسته و در محیطی کوچک بساط پایکوبی و موسیقی برپا بود، عده ای به نوبت به بیرون از تالار رفت و آمد نموده و در حال غیرطبیعی داماد ، دوستان و بازار گرم نمایندگان مجلس را غرق بوسه و محبت می کردند، حتی کارکنان تالار نیز نشانی از بهداشت نداشتند، نه ماسکی، نه مواد ضد عفونی و نه چیز دیگری.

کرونا برای دیگر مشاغل نیز که از مدت ها پیش فعال شده اند امری تمام شده محسوب می گردد، حتی این ویروس برای فعالان مشاغلی که با آن سروکار داشته و بیش از هر کس دیگر از خطرات آن آگاهند موضوعی فراموش شده قلمداد می گردد، کافی است سری به آزمایشگاه ها و مطب و درمانگاه ها بزنید، همه چیز در این مکان ها عادی است نه خبری از فاصله گذاری اجتماعی است و نه رعایت پروتکل های بهداشتی.

وضع در این مکان های بهداشتی به قدری نامناسب شده که صدای فرماندار اردبیل نیز درآمد و اخیرا به پزشکان و مدیران درمانگاه ها در باره رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی هشدار داد و تهدید کرد که در غیر این صورت محل کسب و کار پزشکان پلمب خواهد شد.

کرونا برای مردم عادی نیز دیگر به موضوعی پیش پا افتاده تبدیل شده، تصور عمومی بر این است که این ویروس دیگر خطرناک نبوده و دست کم تا مدتی ضعیف و بی خطر شده است، همه دنبال زندگی عادی خود هستند، ماسک و مواد ضدعفونی که زمانی برای خرید آن دست و پا شکسته و بازار سیاه درست شده بود دیگر مشتری نداشته و در بعضی میادین توسط دستفروشان فروخته می گردد.

کسی تمایلی در این هوای گرم به استفاده از ماسک ندارد، بساط عروسی ها چه در منازل و چه تالارها و نیز آیین های ترحیم با حضور ده ها نفری نیز برپاست، گشت و گذار و سفر هم که فرایند عادی به خود گرفته و جاده ها شلوغ شده و در کنار کرونا که هر روز ده ها نفر را قربانی خود می نماید، تلفات جانی تصادفات رانندگی نیز در حال افزایش است.

در سایه بی توجهی عمومی به کرونا ، این بیماری هزار چهره همچنان قربانیان خود را افزایش داده و هر روز شرایط در بسیاری از مناطق استان اردبیل به سمت زرد ، نارنجی و قرمز در حال تغییر است، شرایط هر روز بغرنج تر شده و مسوولان بهداشتی و سیاسی استان در این باره به مردم هشدار می دهند هر چند که بعضی نیز مسوولان را به عدم نظارت دقیق و نداشتن جدیت و سخت گیری در این زمینه متهم می نمایند.

بعضی از کارشناسان بر این اعتقاد هستند که با هشدار و تذکر، شهفرایندان به رعایت پروتکل های بهداشتی مجاب نشده و احتیاج است که همانند دیگر کشورها مقررات سختگیرانه تری درباره استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و دیگر پروتکل های بهداشتی اعمال گردد.

آمارها از فرایند رو به رشد بیماری کرونا در روزهای اخیر در استان اردبیل حکایت دارد و مسوولان بهداشتی هشدار می دهند که دوباره تعداد بستری ها در حال افزایش بوده و احتیاج به تجهیز بخش هایی جدید درمانی برای مراقبت از بیماران کرونایی است.

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، با بی توجهی موجود و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی، بیماری کرونا در استان فرایند صعودی به خود گرفته و بخش جدید در بیمارستان امام (ره) اردبیل برای بستری ها راه اندازی شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل هم با اشاره به افزایش تعداد موارد بستری بیماران مبتلا به ویروس کرونا در استان هشدار داد که با ادامه این فرایند، استان بزودی وارد شرایط قرمز می گردد.

دکتر شهرام حبیب زاده اعلام کرد: در یک هفته اخیر تعداد بستری بیماران کرونایی در استان از 93 نفر به 113 نفر افزایش یافته و زنگ هشدار و خطر در این استان به صدا درآمده است.

به گفته وی ، شرایط کنونی ابتلای مردم به بیماری کرونا در استان اردبیل نارنجی بوده و در حال حرکت به سمت قرمز می باشد.

او علت اوج دریافت دوباره ابتلا به کرونا در این استان را کاهش حساسیت مردم، نادیده دریافت فاصله اجتماعی، رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی و نیز حضور گردشگران استان های دیگر در این استان و افزایش تماس های ناخواسته ذکر کرد.

وی با بیان این که هنوز پیک اول بیماری در استان اردبیل طی نشده و تا به امروز حدود 17.5 درصد جمعیت به این بیماری مبتلا شده اند، ادامه داد: هم اکنون شرایط شهرهای اردبیل، سرعین، خلخال و پارس آباد در زمینه ابتلا و بستری بیماران مبتلا به کرونا نارنجی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین گفت: در سه هفته آخر خرداد تست 55 درصد از افراد بستری مشکوک به بیماری کرونا در استان اردبیل مثبت اعلام شد در حالی که این رقم در هفته نخست فروردین ماه 36 درصد بود.

کرونا بیدار است خود را به خواب نزنیم

کارشناسان هشدار می دهند که ویروس کرونا سرزنده و پرکار بوده و با توجه به شرایط محیطی و آب و هوایی هر روز خود را به اشکال مختلف درآورده و میزبان تن و جان انسان هایی می گردد که تصور می نمایند که کرونا با آنها کاری نداشته و سراغ آنها نخواهد آمد، بسیاری در کشور و استان اردبیل خود را به خواب زده اند و سفره خود را به روی این میهمان ناخوانده پهن نموده اند.

دکتر حبیب زاده ،رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با پیش بینی تداوم شیوع بیماری کرونا حداقل تا 2 سال آینده، بر تطابق و تغییر شیوه زندگی مردم تاکید نموده و در این زمینه ارائه آموزش و آگاهی دهی مستمر به مردم برای تطبیق با شرایط جدید همه گیری کرونا را ضروری ذکر می نماید.

وی با انتقاد از بی توجهی بسیاری از مردم به رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله ماسک زدن و حضور در مکان های پر ازدحام گفت: در اردبیل از هر 20 نفر یک تنها نفر پروتکل های بهداشتی لازم را برای مقابله با کرونا رعایت می نماید.

او خواهان همکاری مردم در رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی در مراکز پرازدحام، تالارها و رستوران ها و محل های تجمع عمومی شد.

معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل هم گفت: باید نسبت به گذشته حساسیت بیشتری نسبت به موضوع کرونا داشت و در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی احتمال بازگشت پیک کرونا در این استان وجود دارد.

بهروز ندایی اضافه نمود: طبق آمار 17درصد مردم مرکز استان با علایم و یا فاقد علایم به ویروس کرونا مبتلا شده اند و این یعنی در صورت عدم رعایت موارد بهداشتی احتمال بدتر شدن شرایط موجود وجود دارد.

ضرورت نظارت بیشتر بر رعایت پروتکل های بهداشتی

به اعتقاد کارشناسان، حرکت خزنده و پیش فراینده کرونا افزایش تشدید نظارت و بازرسی ها برای رعایت پروتکل های بهداشتی را ضروری نموده و احتیاج است تا با توجه به کمتر شدن حساسیت عمومی به موضوع، حرکت های فرهنگی و اقدامات سلبی برای حفظ بهداشت و سلامت عمومی جامعه افزایش یابد.

در این بین استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی 2 عنصر و ابزار مهم مهار کرونا می باشد که متاسفانه با بی توجهی اکثریت قریب به اتفاق مردم روبرو بوده است، شرایط در این زمینه به حدی نامطلوب شده که زدن ماسک و رعایت بهداشت عمومی این روزها در انظار عمومی کم کم در حال تبدیل شدن به اقدامی غیرمعمول و حتی تمسخرآمیز می باشد.

عدم استفاده از ماسک توسط اکثریت جامعه رعایت آن برای افراد معدود را نیز بسیار مشکل نموده و هر روز بر تعداد افراد بی توجه به این ابزار بهداشتی و موثر در مقابله با شیوع کرونا اضافه نموده می گردد، ضمن اینکه اغلب صاحبان حرف و مشاغل نیز به موضوع رعایت موارد بهداشتی بی توجه شده و سلامت عمومی جامعه را در خطر انداخته اند و این امر افزایش نظارت ها و آموزش های عمومی را ضروری تر می سازد.

دکتر حبیب زاده ، رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با تاکید بر نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی در جامعه گفت: دانشگاه علوم پزشکی 140 بازرسی برای پایش و کنترل 21 هزار صنف در استان دارد و این میزان نیروی انسانی برای امر بازرسی کافی نیست و لازم است که مردم برای حفظ سلامت خود بیشتر حساس باشند.

دکتر بابک نخستین ،معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل هم از تعطیل شدن 6 واحد آبگرم در شهرستان مشگین شهر با حکم قضایی به علت رعایت نکردن مصوبات ستاد کرونا اطلاع داد و گفت: این واحدها برغم هشدار دانشگاه علوم پزشکی خدمات ارائه می دادند.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی در چند روز گذشته چندین قهوه خانه هم به علت عرضه قلیان پلمب شده است.

در این حال ضرورت افزایش اقدامات فرهنگی، تبلیغاتی و اطلاع رسانی در باره خطرات بیماری کرونا و رعایت موارد بهداشتی در استان احساس می گردد و مسوولان باید اقدامات خود را در این زمینه افزایش دهند.

معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل با اشاره به نقش تبلیغات و اطلاع رسانی در ایجاد فرهنگ رعایت موارد بهداشتی گفت: در کنار رسانه ها ، تشکل های مرم نهاد باید در مهار کرونا و یاری به مردم جهت آموزش و ترویج چگونگی مبارزه با شیوع این ویروس اطلاع رسانی نمایند.

بهروز ندایی اضافه نمود: تشکل های مردم نهام همگام با مسوولان، دستگاه های متولی و تیم پزشکی در راستای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا سنگ تمام گذاشته و جهادگونه عمل کردند و باید اقدامات خود را افزایش دهند.

کمبود مواد بهداشتی در استان اردبیل وجود ندارد

در این حال معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با بیان اینکه کمبودی در زمینه مواد و ابزار بهداشتی برای مقابله با کرونا در استان وجود ندارد، گفت: هم اکنون 65 واحد فراوری ماسک و لباس ویژه کرونا در استان فعال است و روزانه چهار هزار ماسک جدید و استاندارد در استان فراوری می گردد.

دکتر بابک نخستین اضافه نمود: استان اردبیل در زمینه فراوری ماسک ان.95 نیز خودکفا بوده و حتی بخشی از فراوریات این استان به کشورهای اندونزی، مالزی و جمهوری آذربایجان صادر می گردد.

وی با بیان این که استان اردبیل در زمینه تامین محلول ضدعفونی نماینده نیز مسئله ای ندارد، اضافه نمود: استان در زمینه تامین الکل و ماسک مسئله ای ندارد و هر مقدار که مو.رد احتیاج باشد، بر اساس نرخ مصوب کشوری در اختیار مردم واقع شده است.

بر اساس آمارهای اعلامی تا به امروز در استان اردبیل چهار هزار و 400 نفر به بیماری کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد سه هزار و 658 نفر در بخش های کرونا مراکز درمانی استان بستری و سه هزار و 212 نفر نیز پس از بهبودی، از بیمارستان ها ترخیص شده اند.

بر اساس اعلام سخنگوی وزات بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، 209 هزار و 970 نفر در کشور به بیماری کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد 9 هزا و 863 نفر جان باخته اند.

منبع: ایرنا
انتشار: 5 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1089

به "خبرنگاران کرونا و پروتکل هایی که رعایت نمی شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونا و پروتکل هایی که رعایت نمی شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید