دلایل سرانجام همکاری سرمربی هلندی با شطرنج ایران

به گزارش تاورنا، به گزارش خبرنگاران، جام جهانی 2019 شطرنج از 19 شهریورماه به میزبانی روسیه شروع می گردد. قرار بود ایوان سوکولوف سرمربی تیم ملی شطرنج در اولین روزهای شهریورماه به ایران سفر کند تا تمرینات احسان قائمی، پرهام مقصودلو، علیرضا فیروزجا و سید محمدامین طباطبایی چهار ملی پوش اعزامی به این رقابت ها را زیر نظر گرفته و آنها را در سفر به روسیه نیز همراهی کند.

دلایل سرانجام همکاری سرمربی هلندی با شطرنج ایران

در سفر با تور هلند از کشور گلهای لاله دیدن کنید.

در آستانه این سفر اما سوکولوف ادامه همکاری با شطرنج ایران را منتفی کرد.

مهرداد پهلوان زاده رئیس فدراسیون شطرنج در تبادل نظر با خبرنگاران در این مورد گفت: قرارداد فدراسیون شطرنج با این مربی هلندی به صورت پاره وقت بود. به خاطر مسائل اقتصادی قادر به جذب تمام وقت او نبودیم به همین دلیل در توافقات انجام شده قرار بر این شده بود تا به صورت موردی و برای رویدادهای مهم از حضور وی در کنار ملی پوشان استفاده کنیم.

وی توضیح داد: البته سوکولوف سال گذشته و در زمان شروع دور جدید همکاری های خود با شطرنج ایران در حال تدوین و نوشتن یک کتاب بود و به همین دلیل خودش هم فرصت زیادی برای همراهی تمام وقت ملی پوشان ایران نداشت. در واقع همکاری پاره وقت به خاطر شرایط فدراسیون ایران و این مربی، برای دو طرف ایده آل بود. بنابراین در یک سال گذشته با این شرایط از حضور سوکولوف در کنار تیم ملی استفاده کردیم. تیم ملی با این مربی در مسابقات المپیاد دنیای گرجستان و رقابت های تیمی دنیا شرکت کرد.

رئیس فدراسیون شطرنج اظهار داشت: چند روز پیش اما سرمربی تیم ملی شطرنج در ایمیلی به من از توافق خود برای همکاری تمام وقت با یک کشور دیگر اطلاع داد و اینگونه ادامه حضور در ایران را منتفی کرد. ظاهرا سوکولوف با فدراسیون شطرنج امارات قرارداد تمام وقت امضا نموده و به زودی هم همکاری با این فدراسیون را شروع می نماید.

با توجه به در پیش بودن جام دنیای، فدراسیون شطرنج نمی توانست راهکاری برای حفظ این مربی داشته باشد؟، پهلوان زاده در پاسخ به این پرسش گفت: سوکولوف بدون شک مربی خوبی برای شطرنج ایران بود و طی چند سال همکاری فدراسیون با ایران نقش تاثیرگذاری در پیشرفت شطرنج ایران داشت. بعد از چند سال اما این مربی دانش جدیدی برای انتقال به ملی پوشان ایران نداشت چراکه بازیکنان تمام آنچه را که باید از او و دانشش گرفته بودند. سوکولوف مربی سطح بالایی است اما دیگر بازیکنان سطح اول تیم ملی را راضی نمی کرد.

وی در این رابطه ادامه داد: مسائل اقتصادی و اینکه نمی خواستیم سوکولوف را تمام وقت در اختیار داشته باشیم هم از دیگر دلایلی بود تا با موضوع قرارداد جدید او و خاتمه همکاری اش با فدراسیون ایران کنار بیاییم.

پهلوان زاده در پاسخ به این پرسش که با این اوصاف تمرینات تیم ملی اعزامی به جام دنیای چگونه پیگیری خواهد شد؟، توضیح داد: اتفاقا در این مورد روز گذشته با خودِ ملی پوشان اعزامی صحبت کردیم. قرار است آنها در کنار پویا ایدنی تمرینات شان را دنبال نمایند. ایدنی جزو بازیکنانی است که از نظر تئوری در سطح بالایی واقع شده است و همه ملی پوشان هم این موضوع را تایید می نمایند.

رئیس فدراسیون شطرنج همچنین تاکید نمود که ملی پوشان ایران بدون مربی در جام دنیای شرکت می نمایند اما قطعا این مسئله برای آنها مشکل ساز نخواهد شد چراکه معولا ملی پوشان ایران در چنین رویدادهایی که انفرادی است از راه دور، از راهنمایی مربیان شخصی خود بهره مند می شوند.

پهلوان زاده همچنین در خصوص برنامه فدراسیون برای انتخاب سرمربی جدید تیم گفت: با گزینه هایی از روسیه و کرواسی صحبت نموده ایم. اینکه با مربیانی که تا کنون سفری به ایران نداشته اند به توافق برسیم سخت است. در هر صورت پیگیر این رایزنی ها هستیم تا هرچه زودتر وضعیت راهنمایی تیم ملی را تعیین کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 301

به "دلایل سرانجام همکاری سرمربی هلندی با شطرنج ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل سرانجام همکاری سرمربی هلندی با شطرنج ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید