مرگ های کرونا بیشتر است یا آلودگی هوا؟

به گزارش تاورنا، آلودگی هوا در فصل سرد، دغدغه جدی و چند ساله مردم و مسئولان است؛ موضوعی که هر سال با سرد شدن هوا گریبانگیرمان می شود و ظاهرا هم در شرایط فعلی جز انتظار برای مدد باران و باد و خلاصی از آن، کار دیگری از دست کسی بر نمی آید...

مرگ های کرونا بیشتر است یا آلودگی هوا؟

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، طی دی ماه سال جاری در تهران 24 روز هوای آلوده تنفس کرده ایم که از این بین 13 روز ناسالم برای همه گروه ها و 11 روز ناسالم برای گروه های حساس بوده است و تنها حدود 6 روز کیفیت هوا در حد قابل قبول گزارش شده است. این در حالی است که پیش از آغاز فصل سرما گمان می رفت به دلیل شیوع کرونا و کاهش حضور مردم در اجتماعات، دورکاری بخشی از شاغلان، آنلاین شدن مدارس و دانشگاه ها و ... میزان آلودگی هوا نسبت به مدت مشابه در سالیان قبل کاهش یابد؛ مقوله ای که محقق نشدن آن زیر سایه منحوس کرونا دو عامل اصلی نگرانی فعلی پزشکان و متخصصان را برای افزایش بیماری های تنفسی در پی داشته است.

بر اساس اعلام متخصصان و مسئولان وزارت بهداشت از آنجایی که آلودگی هوا سیستم تنفسی افراد را درگیر می کند، زمینه برای ابتلای سریع تر به کرونا هموار می شود؛ موضوعی که هر چند با ارائه راه چاره های تغذیه ای و توصیه به عدم خروج از منزل و... شاید بتوان اندکی از خطر آن را کاست، اما هچنان با ما همراه خواهد بود. این در حالی است که به اذعان مسئولان شهری تنها در تهران سالانه 4000 نفر به دلیل آلودگی جان می بازند. با این اوصاف در شرایطی که برخی مرهم درمان این درد را تعطیلی شهر ها اعلام می کنند اما، وزارت بهداشتی ها معتقدند این موضوع باید به شکل نهادینه با اصلاح ناوگان حمل و نقل عمومی، بهبود کیفیت سوخت و... برطرف شود.

همچنین به اذعان دکتر عباس شاهسونی - رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، آلودگی هوا چهارمین علت مرگ در دنیا محسوب می شود و بعد از فشار خون بالا، مصرف دخانیات و سوءتغذیه، آلودگی هوا چهارمین علت مرگ و میر است و دومین علت مرگ ناشی از بیماری های غیر واگیر بعد از مصرف دخانیات قرار گرفته است. این نشان می دهد که آلودگی هوا اثر زیادی بر افزایش مرگ های زودرس در دنیا دارد.

در عین حال آلودگی هوا علت 20 درصد از مرگ های ناشی از بیماری های ایسکمیک قلب، 19 درصد از مرگ های ناشی از سرطان های ریه، علت 26 درصد از مرگ های ناشی از سکته های مغزی، علت 20 درصد مرگ های ناشی از دیابت، علت 40 درصد مرگ های ناشی از بیماری های مزمن انسداد ریوی و 30 درصد مرگ های ناشی از عفونت های حاد دستگاه تنفسی است. این موارد نشان می دهد که آلودگی هوا می تواند بر روی سکته قلبی، سکته مغزی، سرطان ریه، دیابت و. موثر باشد.

به گفته شاهسونی، همچنین آلودگی هوا با انتقال بیشتر بیماری کووید-19 ارتباط دارد و در عین حال منجر به تشدید این بیماری می شود؛ به طوری که آلودگی هوا و ذرات آلاینده هوا تا 15 درصد منجر به افزایش موارد مرگ و میر و ابتلای ناشی از کرونا می شود.

وی می گوید: ثابت شده است که ویروس کرونا می تواند بر روی ذرات معلق ریز بچسبد و وارد سیستم تنفسی فرد شود و ذرات معلق در هوا می توانند یک نوع جهت انتقال برای کرونا باشد.

در هر حال طی دو یا سه روز اخیر با افزایش وزش باد اندکی از میزان تجمع آلاینده ها کاسته شده است و با پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر آغاز بارش برف و باران طی روز های آینده، امید می رود تا از شرایط آلودگی هوا دور شویم، اما امید بستن به شرایط جوی تا چه مدت می تواند برطرف کننده معضل آلودگی هوا باشد؟

در این راستا و برای شناسایی عوارض آلودگی هوا در روز های کرونایی دکتر داوود عطاران-رئیس انجمن متخصصین ریه، گفت: ذرات آلاینده و انواع مواد سمی مانند دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد، ذرات معلق ازن و... که در محیط وجود دارند، می توانند سبب اسپاسم و تنگی مجاری تنفسی شوند و در کسانی که بیماری های زمینه ای تنفسی مانند آسم و برونشیت داشته باشند بیماری تشدید می شود. البته در افراد سالم نیز حتی کسانی که زمینه آلرژی دارند هم در خطر هستند.

وی با اشاره به اینکه آلوگی هوا زمینه بروز عفونت های تنفسی را فراهم می کند، ادامه داد: ثابت شده است که آلودگی هوا موجب تضعیف سیستم ایمنی و مجاری تنفسی می شود در واقع در سیستم تنفسی مکانیسم های دفاعی وجود دارد که آلودگی هوا می تواند عملکرد آن ها را دچار اختلال کند.

وی افزود: اخیرا مطالعاتی در برخی کشور ها از جمله چین و ایتالیا اجرا شده و مشخص شده است کسانی که در معرض آلودگی هوا بودند هم بیشتر در معرض ابتلا به کرونا بودند و هم میزان مرگ و میر در آن ها بالاتر بوده است.

عطاران، تاکید کرد: تضعیف سیستم ایمنی و ریه ها می تواند مهم ترین عامل افزایش احتمال ابتلا به کرونا در میان کسانی باشد که در هوای آلوده تنفس کرده اند.

وی درباره تاثیر تعطیلی شهر ها برای کنترل و کاهش آلودگی هوا، اظهار کرد: به نظر می رسد بهتر است منابع تولید آلاینده ها کنترل شود تا اینکه به تعطیلی شهر ها فکر کنیم. تردد خودرو ها و کنترل کیفیت سوخت آنها، نظارت بر سوخت مورد استفاده کارخانه ها و نیروگاه ها و... عوامل مهم تری برای کاهش آلودگی هوا هستند. قطعا آلایندگی موادی همچون مازوت بسیار بیشتر از سایر سوخت ها است و کنترل این عامل تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا دارد.

وی در ادامه سخنان خود به تاثیر مصرف سیگار و قلیان در زمان آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: آلودگی هوا به تنهایی میزان ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی، تنفسی، سرطان ریه و... را افزایش می دهد و مصرف دخانیات در چنین هوایی احتمال ابتلا به موارد ذکر شده را دو چندان می کند.

عطاران در پایان صحبتهایش شرح داد: موضوع کرونا و مسائل آن ظرف چند ماه آینده کاهش خواهد یافت، زیرا هم مردم رعایت می کنند و هم به واکسن و دارو های تاثیرگذار دست خواهیم یافت. اما موضوع آلودگی هوا چنین نیست، در دو دهه اخیر درگیر آن بوده ایم و اگر بی توجهی به آن ادامه دار شود میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا به مراتب از مرگ و میر ناشی از کرونا بیشتر خواهد شد؛ این در حالی است که مرگ ناشی از آلودگی هوا مرگ خاموش است و مانند مرگ ناشی از کرونا توجهات را به سمت خود جلب نمی کند و تنها در فصول خاصی از سال که میزان آلودگی هوا افزایش می یابد موقتا به آن توجه می شود و مجددا فراموش می شود.

منبع: فرارو
انتشار: 30 بهمن 1399 بروزرسانی: 30 بهمن 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1443

به "مرگ های کرونا بیشتر است یا آلودگی هوا؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرگ های کرونا بیشتر است یا آلودگی هوا؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید