معرفی پرجمعیت ترین و بزرگترین شهر شمال ایران، رشت

به گزارش تاورنا، هر قسمت از شمال کشور جذابیت دیدنی و منحصر به فرد خود را دارد که آن را تبدیل به منطقه ای دیدنی نموده است. در نتیجه مقصدی به نام شمال را به وجود آورده اند. مقصدی که از دیرباز تا به الان، جذاب ترین مقصد هر ایرانی برای مسافرت های داخلی بوده است. یکی از این مناطقی که جز دسته بندی سفرهای شمالی می گردد، شهر رشت است که از پیشرفته ترین و عظیم ترین شهرهای ایران است.

معرفی پرجمعیت ترین و بزرگترین شهر شمال ایران، رشت

رشت را رسما باید عظیم ترین مرکز تجمع گیلکی ها در سراسر دنیا نیز معرفی کرد. این شهر بسیار زیبا پر است از جاذبه و دانستنی های بی نظیر. در این مقاله مجله گردشگری خبرنگاران به معرفی شهر عظیم شمال ایران، رشت پرداخته ایم.

پرجمعیت ترین شهر شمال، رشت جز کدام استان است؟

یکی از شهرهای بسیار عظیم ایران، رشت است. این شهر در زمره شهرهای بسیار پر جمعیت ایران نیز قرار می گیرد. شهر رشت با نوشتار انگلیسی Rasht به خاطر همسایگیش با دریای خزر، آب و هوایی بسیار عالی دارد. شهری بسیار سر سبز و آباد که در مرکز استان گیلان واقع شده است. از لحاظ تقسیمات جغرافیایی، رشت پایتخت عظیم گیلان است و تنها 25 کیلومتر با دریا فاصله دارد. رشت در بین شهرهای شمالی نیز لقب پرجمعیت ترین شهر شمال ایران را هم دارد. راهنمای سفر به رشت را برای مسافرت به شمال بخوانید.

اقلیم آب و هوای شهر رشت

از لحاظ اقلیم آب و هوایی و همچنین پوشش گیاهی، رشت یکی از سبزترین استان های کشور با آب و هوایی همواره دلنشین و معتدل است. بیشتر دلیل شهرت و محبوبیتش نیز همین آب و هوای بی نظیرش است. پتانسیل طبیعت رشت باعث شده که بیشتر جاذبه های این شهر طبیعی باشند و یا در بستر طبیعت شکل بگیرند. مردم رشت شمال به زبان گیلکی و فارسی صحبت می نمایند.

سوغاتی های رشت

شهر رشت یکی از زیباترین شهرهای ایران و پیشرفته است که زیبایی های بصری فراوانی برای گردشگران خود دارد. در رشت انواع و اقسام بازارهای مختلف و مراکز خرید کوچک و عظیم را می توانید پیدا کنید. لباس سنتی زنان گیلکی هنوز هم در بعضی مناطق این شهر و در روستاهای آن بر تن بانوان محلی دیده می گردد. دامن های چین دار و رنگارنگ به همراه جلیقه و روسری را می توانید از بازار معروف رشت بخرید. لباس های محلی رشت همگی رنگین کمانی از رنگ های زیبا و دیدنی هستند.

هر آن چیزی که ممکن است تا شما به آن نیاز داشته باشید را می توانید در این مراکز و بازارها پیدا کنید. از انواع و اقسام سوغاتی ها، تولیدات سنتی این شهر و محصولات خوراکی تازه گرفته تا انواع و اقسام لباس های زنانه، مردانه و بچه گانه، کیف و کفش. حضور در بازارهای سنتی عظیمترین شهر شمال کشور و خرید در آن ها، از جاذبه های پیشنهادی سفر است.

خوشمزه ترین غذاهای شمالی در شهر رشت

وقتی که به رشت در شمال رفتید، به هیچ عنوان شکم گردی را از قلم نیاندازید. زیرا اگر از غذاهای رشتی، آن هم با دست پخت خودشان نخورید، گویی اصلا این شهر را ندیده و نشناخته اید. در معرفی شهر رشت نباید از غذاهای محلی غافل شد. شهری که پر است از غذاخوری های سنتی، محلی و حتی لوکس و مجلل. هر کدام از غذاهای این شهر را که بچشید، گویی تازه با مزه موادی که در آن غذا استفاده شده است آشنا شده اید!

معروف ترین غذاهای رشتی عبارتند از: کال کباب، انواع ماهی، کویی خوروش، تورش تره، اناربیج، واویشکا، باقلا قاتق، سیر قلیه، اشپل کوکو، شامی رشتی و یک عالمه غذای خوشمزه دیگر. پایتخت گیلان از لحاظ دارا بودن امکانات حمل و نقل نیز از شهرهای پیشرفته کشور است.

غذای رشتی به عنوان سوغاتی های شمال

بسیاری از تولیدات غذایی این شهر، به عنوان سوغاتی خریداری می شوند. انواع و اقسام ترشی ها، ماهی شور، شیرینی های مختلف و متنوع محلی توسط گردشگران رشت خریداری می شوند. محصولات مختلف که از حصیر ساخته می شوند، کلوچه های سنتی، صنایع دستی ساخته شده از چوب و بسیاری از وسایل دیگر، سوغات این شهر به شمار می آیند.

دانستنی هایی درباره رشت

1- شهر رشت یکی از متنوع ترین بسترها را در زمینه کشت سبزیجات و همچنین به عمل آوردن آنان دارد.

2- رشت در لیست 19 کشور دنیا از نظر تنوع خوراک و غذا قرار گرفته است.

3- بسیاری از اولین های ایران در رشت به وقوع پیوستند. مثل اولین داروخانه و یا اولین راه آهن.

4- رشت به شهر باران های نقره ای شهرت پیدا نموده است و دلیلش هم به این خاطر است که باران های ریز و مداومی در این شهر می بارد.

5- جالب است درباره رشت این نکته را بدانید که نسبت جمعیت رشت در شب و روز نسبت به یکدیگر کاملا متفاوت است. از این نظر، این شهر دارای رکورد جالبی است.

6- رشتی ها، آداب و رسوم مختلف و متفاوتی دارند که باعث شهرت و تعالی فرهنگی این شهر در بین اقوام مختلف ایرانی شده است. اشعار مختلف رشتی و سنت های مختلف آنان، نمودی از همین تاریخ بسیار غنی رشتی ها است.

دسترسی به شهر های اطراف رشت با قطار

یکی از بهترین نقاط قوت این شهر سیستم حمل و نقل پیشرفته آن است. برای رسیدن به رشت و حتی شهرهای اطراف می توانید از روش های زیر بهره ببرید. برای اطلاعات بیشتر راجع به قطار تهران رشت به لینک آن مراجعه کنید.

  • پرواز به فرودگاه بین الملی رشت
  • سیستم ناوگان قطارهای این شهر و خرید بلیط قطار
  • جاده های به هم پیوسته و مجهز با سیستم اتوبوسرانی پیوسته و منظم رشت

معرفی بهترین جاذبه های گردشگری رشت

جاذبه ای که حدود 400 سال پایتخت گیلان و مردم گیلکی بوده، جاذبه های بیشماری دارد. 6 تا از جاذبه های معروف رشت را به شما معرفی می کنیم. افرادی هم به دنبال لیست جاهای دیدنی رشت هستند، می توانند به مقاله جاذبه های رشت در مجله خبرنگاران مراجعه نمایند.

1- میدان شهرداری رشت

نماد شهر رشت، میدان شهرداری است که در دوره حکومت پهلوی ها در سال 1305 ساخته شده است. این ساختمان را با توجه و تاثیرگیری از هنر کلاسیک ساختمان سازی اروپایی، مخصوصا معماری روسی طراحی و ساخته اند. این ساختمان عظیم و زیبا هنوز هم شهرداری رشت بوده و علاوه بر جاذبه بودن، ساختمانی اداری نیز هست. برج ساعت و موزه پست یکی از جاذبه های موجود در ساختمان شهرداری رشت هستند.

2- پارک ملت رشت

پارک ملت رشت یا به اصطلاح دیگر، سیاه باغ یکی از زیباترین و خوش آب و هواترین جاهای رشت است. شما می توانید در رشت وارد پارک و طبیعتی بی نظیر شده و از انرژی درختان تنومد و قدیمی لبریز شوید. در کنار آن ها، زمین های ورزشی، آلاچیق های خانوادگی و زمین بازی بچه ها ساخته اند.

3- بازار رشت

امکان ندارد که شما به رشت بروید و از بازار سنتی رشت بازدید نکنید. بازار رشت کاملا روباز است و انواع و اقسام مواد غذایی و غیر غذایی در آن به فروش می رود. اهالی شهرهای نزدیک رشت برای خرید یا فروش به اینجا می آیند. برای آشنایی بیشتر، مطلب معرفی بازارهای رشت را بخوانید.

4- آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

یکی از معروف ترین شخصیت های تاریخی ایران و خطه گیلان، میرزا کوچک خان جنگلی بود که در شهر رشت به دنیا آمده بود. میرزا کوچک خان برای این معروف و تبدیل به شخصیتی ملی شد که برای کشورش و آرمان هایش تا آخرین نفس جنگید. پیکر میرزا در محله داراب رشت به خاک سپرده شده است.

5- خانه قدیری

خانه قدیری رشت در دوره قاجارها ساخته شده است و امروزه به عنوان موزه استفاده می گردد. بنای خانه قدیری از تزئینات گچ بری و آیینه کاری تشکیل شده و کتابخانه نیز دارد.

6- پارک جنگلی سراوان

پارک جنگلی سراوان در فاصله 17 کیلومتری رشت قرار گرفته است. این جنگل در هر فصل تمامی زیبایی های آن فصل را به خود می گیرد و نمادی از زیبایی در بهار، تابستان، پاییز و زمستان می گردد. هر وقت که به رشت رفتید حتما به این پارک سر بزنید.

  • فاصله رشت تا تهران چقدر است؟

با وسیله شخصی، حدود 5 ساعت رانندگی دارید تا به شهر رشت در شمال ایران برسید.

  • فاصله رشت تا ساحل و تالاب انزلی چقدر است؟

با کمتر از یک ساعت رانندگی به تالاب انزلی می رسید. از رشت تا ساحل خزر هم تنها نیم ساعت رانندگی است.

ساحل و دریای رشت با شهر فاصله دارد و شما باید خود را به حسن رود یا بندر انزلی برسانید. البته تالاب شهر یکی از دیدنی های رشت است که می توان از آن دیدن کرد. در راهنمای سفر به گیلان راجع به رشت صحبت نموده ایم. در آن مطلب اطلاعات کلی تر اما بیشتری راجع به عظیمترین شهر شمال ایران و جاذبه های اطرافش پیدا می کنید. خوانندگانی که به رشت سفر نموده اند، برای ما کامنت بگذارند. اگر فکر می کنید مکانی در رشت ایران است که باید حتما از آن دیدن کرد، به دیگر خوانندگان در کامنت ها معرفی کنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 24 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 947

به "معرفی پرجمعیت ترین و بزرگترین شهر شمال ایران، رشت" امتیاز دهید

4 کاربر به "معرفی پرجمعیت ترین و بزرگترین شهر شمال ایران، رشت" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی پرجمعیت ترین و بزرگترین شهر شمال ایران، رشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید