معمای جنگ شوالیه ها با حلزون ها در دست نوشته های قرون وسطایی

به گزارش تاورنا، آن چیز هایی که در حاشیه دست نوشته های بسیار قدیمی یافت می شوند اغلب به میزان محتوای خود دست نوشته ها جالب هستند. یکی از این نمونه ها تصویر به طور مکرر و بسیار عجیب ترسیم شده از شوالیه هایی است که با حلزون ها می جنگند. از اواخر قرن سیزدهم تا قرن پانزدهم میلادی تصاویر شوالیه هایی که با حلزون ها می جنگند در دنیای ادبی قرون وسطی ظاهر شدند. این تصاویر دید جذابی را به ما مردمان امروز در خصوص آن چه مردم قرون وسطی در خصوص دنیای اطراف خود فکر می کردند ارائه می دهد. در اواخر قرن سیزدهم (حدود سال 1290 میلادی) تصاویر شوالیه هایی که با حلزون ها می جنگند برای اولین بار در نسخه های خطی شمال فرانسه (که با تصاویر رنگارنگ تزئین شده اند) ظاهر شد. چند سال پس از آن همین تصاویر در دست نوشته های فلاندری و انگلیسی ظاهر شدند. جالب اینجاست که در بیشتر موارد به نظر می رسد این نبرد حلزونی با تصاویر مجاور بخش های متنی ارتباطی ندارند.

معمای جنگ شوالیه ها با حلزون ها در دست نوشته های قرون وسطایی

به گزارش خبرنگاران به نقل از کانورسیشن؛ تصاویر اغلب شوالیه های مسلح را نشان می دهند که با حلزونی روبرو می شدند که شاخک های درازی داشت و شبیه یک فلش بود. در دست نوشته های داستان عامیانه فرانسوی (La Roman de Renart) سلاح هایی که در دست شوالیه ها دیده می شوند چوب، گرز، تبر، شمشیر و حتی چنگال هستند. شوالیه هایی که در تصاویر با حلزون ها می جنگند تقریبا همیشه مرد هستند. با این وجود، در یک نمونه تصویر جنگجوی زنی دیده می گردد که با نیزه و سپر با حلزون می جنگد.

به مروز زمان حضور این حلزون ها در تصاویر مرتبط با دست نوشته ها به عنصری پذیرفته شده از تصاویر قرون وسطایی تبدیل شد و به دیگر حوزه های زندگی در دوران قرون وسطا سرایت کرد. برای مثال، تابلو های تزئینی حکاکی شده در حدود سال 1310 در ورودی اصلی کلیسای جامع لیون در فرانسه شوالیه ای را در حال مقابله با یک حلزون و مرد دیگری را نشان می دهد که با تبر یک حلزون غول پیکر را تهدید می نماید. نکته جالب توجه آن است که در سراسر قاره اروپا نقش شوالیه ها در مقابل حلزون ها از کشوری به کشور دیگر تفاوت چندانی داشت که نشان می دهد ممکن است حاوی معنای عمیق تری بوده باشد.

طنز قرون وسطی

هیچ کس دقیقا نمی داند که چرا نبرد بین حلزون ها و شوالیه ها در قرون وسطی تا این مقدار محبوب بوده است. یک نظریه آن است که این تصاویر طنز را به متونی می افزودند که در غیر این صورت متن به شدت خشک و جدی به نظر می رسید. یک خواننده متن می تواند پیش از ادامه خواندن با صرف لحظه ای برای خندیدن در صحنه مبارزه با حلزون به چشمان خود استراحت دهد.

از تصاویر دیگری که به همین سبک و سیاق در هنر قرون وسطایی ترسیم شده بودند می توان به گربه ای اشاره نمود که حلزون را تعقیب می نماید و هم چنین به سگ ها، میمون ها، اژد ها و حتی خرگوش هایی اشاره نمود که در مواجهه ای شدید با نرم تنان هستند.

معنی نقوش حلزون

حلزون ها در قرون وسطی به علت قدرت غیرعادی شان شناخته می شدند، زیرا می توانستند خانه خود را پشتشان حمل نمایند. بنابراین، رویارویی با یک حلزون می توانست نشان دهنده آزمون قدرت شخصی و بعلاوه استحکام ذهنی باشد. زمانی حلزون نمادی از شجاعت فریبندگی بود حلزون به موجودی تبدیل شد که باید در نمایش قدرت و شجاعت، شکار و نابود گردد.

مانند بسیاری از سوژه های دیگر که در حاشیه متون دست نوشته دهه 1300 میلادی متداول بودند نبرد حلزون و شوالیه به تدریج با گذشت زمان رنگ باخت. با این وجود، این تصویر احیای کوتاه مدتی در نسخه های خطی قرون وسطی متعلق به اواخر قرن پانزدهم میلادی داشت.

منبع: فرارو
انتشار: 29 خرداد 1402 بروزرسانی: 29 خرداد 1402 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 2256

به "معمای جنگ شوالیه ها با حلزون ها در دست نوشته های قرون وسطایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معمای جنگ شوالیه ها با حلزون ها در دست نوشته های قرون وسطایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید