نگاهی به روتر دو بانده دی لینک DIR، 825M

به گزارش تاورنا، در ادامه معرفی و بررسی روترهای دو بانده ارزان قیمت بازار، می خواهیم سراغ روتر دی لینک 825M برویم.

نگاهی به روتر دو بانده دی لینک DIR، 825M

در همین ابتدا باید بگوییم که روتر دی لینک DIR-825M با نام DIR-825 و بدون داشتن پسوند M نیز در بازار عرضه شده است که از نظر ظاهری متفاوت از مدل DIR-825M است ولی از نظر امکانات و ویژگی ها و مشخصات تقریبا مشابه هستند. احتمالا، دی لینک مدل DIR-825M را برای خاورمیانه و شمال آفریقا و بازارهایی مانند هند عرضه کرده و مدل DIR-825 برای آسیای شرقی و اروپا معرفی شده است.

اگر در اینترنت برای روتر دی لینک DIR-825M جست وجو کنید؛ بیشتر نتایج به مودم مدل 825 ختم می شود که نشان می دهد عرضه دنیای و سراسری داشته است. در بازار ایران، هر دو مدل یافت می شوند و تفاوت قیمتی زیادی هم با یکدیگر ندارند. پس، اینجا هر چیزی درباره روتر دی لینک DIR-825M می گوییم؛ در واقع برای مدل روتر دی لینک DIR-825 نیز هست.

دی لینک 825M: روتر دو بانده ارزان قیمت و رده پایین

روتر دو بانده DIR-825M یکی از روترهای ارزان قیمت شرکت دی لینک در رده AC1200 است. این روتر در رده قیمتی زیر 50 دلار است و تقریبا یک روتر از رده خارج شده در کشورهای پیشرفته است. وقتی یک نگاه کلی به مشخصات این روتر می اندازیم؛ کاملا مشخص است برای کاربران خانگی با ترافیک عادی و چند دستگاه ساخته شده است و ویژگی هایی دارد که کاربران وای فای معمولی نیاز دارند.

پس، نکته نخستی که باید بدانید؛ اگر این روتر را خریداری کنید؛ همچنین یک ارتقای بزرگ در وای فای خود ایجاد نکرده و روتر به روز و اصطلاحا جهش بزرگی نداشتید.

روتر دی لینک 825M از یک پردازنده تک هسته ای با سرعت کلاک 1 گیگاهرتز سود می برد و حداکثر 64 مگابایت رم و 8 مگابایت حافظه فلش دارد. همین جا، این مشخصات را با روتر تی پی لینک C6 مقایسه کنید که پردازنده دو هسته ای با کلاک سرعت بالاتر از 2 گیگاهرتز داشت و از 512 مگابایت حافظه رم و 256 مگابایت حافظه فلش برخوردار بود.

روترهای تک هسته ای برای مدیریت و هدایت ترافیک های معمولی مناسب هستند و نباید انتظار زیادی از آن ها در پردازش های سنگین داشت. مثلا، همزمان چندین دستگاه مشغول بازی آنلاین یا استریم ویدئو یا دانلود باشند و هیچ تاخیر و قطعی و ناپایداری در اینترنت و وای فای رخ ندهد.

دی لینک 825M: حداقل های یک وای فای خانگی

نسل وای فای این روتر از سری AC با استاندارد 802.11ac است و در رده AC1200. رده ای که برای کاربران خانگی بسیار آشنا است و تا کنون پرفروش ترین روترهای دنیا در این رده بودند. حداکثر سرعت تئوری در فرکانس 2.4 گیگاهرتز این رده به مرز 300 مگابیت و حداکثر سرعت تئوری در فرکانس 5 گیگاهرتز به مرز 867 مگابیت می رسد.

از پهنای باند 20 مگاهرتز و 40 مگاهرتز در فرکانس 2.4 گیگاهرتز پشتیبانی می کند و دارای پهنای باند 80 مگاهرتز در فرکانس 5 گیگاهرتز است. دی لینک می گوید روی هر دو فرکانس MIMO 2×2 ارائه داده و چهار آنتن خارجی جدانشدنی 5 دسی بلی کار گذاشته است. هر دو آنتن خارجی برای هر دو فرکانس استفاده می شوند. یک نکته مثبت این روتر، همین بهره گیری از 4 آنتن خارجی پرقدرت است که نوید پوشش دهی وای فای خوبی می دهد.

مزیت دیگری که روتر دی لینک DIR-825M دارد؛ درگاه های LAN/WAN گیگابیتی است که امروزه دیگر برای هر کاربری نیاز می شود. تصور کنید اینترنت فیبر نوری بگیرید و بخواهید این روتر را به یک مودم GPON وصل کنید. سرعت دانلود اینترنت شما 300 مگابیت است ولی اگر کامپیوتر یا کنسول بازی را با کابل شبکه به روتر وصل کرده باشید؛ به خاطر درگاه های صد مگابیتی، سرعتی بیشتر از 100 مگابیت دریافت نکنید.

دی لینک 825M: درگاه های گیگابیتی و یواس پی

درگاه های شبکه اترنت گیگابیتی برای روترهای دو بانده امروزی یک ضرور و الزام هستند که خوب خوش بختانه روتر دی لینک 825 دارد. درگاه WAN گیگابیتی هم اجازه می دهد یک مودم ADSL/VDSL یا مودم GPON فیبر نوری یا حتی مودم 4G را به روتر وصل کنید.

یک درگاه USB 2.0 نیز روی این روتر دو بانده در دسترس است که باز برای اشتراک گذاری هارددیسک اکسترنال در شبکه، اشتراک گذاری چاپگر و کارهای دیگر استفاده می شود.

داریم مزیت های این روتر را می گوییم؛ باید اشاره کنیم که از فناوری MU-MIMO نیز پشتیبانی می کند تا بتوانید چند دستگاه را همزمان به روتر وصل کرده و ارسال/دریافت اطلاعات جداگانه داشته باشند.

در پنل کاربری مودم، ویژگی های معمولی و رایجی مانند NAT و SPI و فیلترسازی آدرس URL/IP/MAC، پورت فورواردینگ، تشخیص و جلوگیری از حملات DoS، WPA2 و برخی امکانات بسیار ساده دیگر را مشاهده می کنیم. پنل تحت وب روترهای دی لینک نه مانند ایسوس پر از امکانات و قابلیت های پر زرق و برق هستند و نه مانند پنل های رابط کاربری روترهای تی پی لینک از ابزارهایی مانند تعریف شبکه میهمان یا کنترل پنل سود می برند. ما این مورد را یک ضعف بزرگ برای روتر دو بانده ای می دانیم که می خواهد در سال 2022 یک وای فای خانگی برای چندین کاربر و دستگاه بسازد.

از نظر ظاهر و طراحی، احتمالا مسئله ای با شکل و شمایل روتر نداشته باشید و تا حدود زبان طراحی نسل نو روترهای دی لینک را دارد. البته، مانند همیشه چراغ های LED در پیشخوان جلویی و درگاه ها در پنل پشتی هستند ولی در کل ظاهر نسبتا زیبایی دارد.

دی لینک 825M: چه روترهای بهتری در بازار هست

حالا، به سوال اصلی این مقاله می رسیم: آیا روتر دی لینک 825M ارزش خرید دارد؟

قیمت این روتر در بازار ایران حدود 1 میلیون و 200 هزار تومان است. واقعیت این است که با همین قیمت یا مقداری هزینه بیشتر، در حد 200 الی 300 هزار تومان می توانید روترهای بسیار بهتر و به روزتری خریداری کنید. از روتر وای فای 6 مانند که اصلا قابل مقایسه با دی لینک 825 نیست تا روترهای دو بانده رده پایین ایسوس مانند RT-AC51U و و روتر که از نظر کیفیت ساخت و پردازنده و مشخصات سرتر هستند.

با در دسترس بودن این روترها، خرید روتر دی لینک 825 زیاد منطقی نیست؛ جز اینکه واقعا بیشتر از 1.200 هزار تومان پول برای خرید روتر دو بانده ای نداشته باشید.

مزایا:

1- آنتن های خارجی 5 دسی بل

2- درگاه های LAN/WAN گیگابیتی

معایب:

1- پردازنده ضعیف تک هسته ای

2- پنل کاربری تحت وب ضعیف و فاقد کنترل پنل و شبکه میهمان

منبع: شبکه چی
انتشار: 23 تیر 1401 بروزرسانی: 23 تیر 1401 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 2087

به "نگاهی به روتر دو بانده دی لینک DIR، 825M" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به روتر دو بانده دی لینک DIR، 825M"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید