گلکسی S23 اولترا ممکن است با دوربین 200 مگاپیکسلی عرضه گردد

به گزارش تاورنا، سامسونگ اواخر 2021 از اولین سنسور 200 مگاپیکسلی رونمایی کرد. هنوز این سنسور راهی گوشی های هوشمند نشده است ولی بر اساس گزارش ها و تصاویر منتشر شده، موتورولا Frontier قرار است به عنوان اولین گوشی مبتنی بر این سنسور راهی بازار گردد. حالا یکی از خبرگزاری ها گزارش داده که توسعه نسخه بهبود یافته این سنسور در مراحل نهایی واقع شده است و ممکن است در سال 2023 همراه با گلکسی S23 اولترا به دست کاربران برسد.

گلکسی S23 اولترا ممکن است با دوربین 200 مگاپیکسلی عرضه گردد

با وجود اینکه نسخه اول این سنسور موسوم به ISOCELL HP1 هم از ویژگی های بسیار جذابی بهره می برد، نسخه بعدی آن با نام ISOCELL HP3 بدون شک حرف بیشتری برای گفتن دارد. البته هنوز مشخصات دقیق این سنسور فاش نشده است و در این زمینه نمی توانیم با قاطعیت صحبت کنیم. با این حال همین بهره گیری آن از رزولوشن 200 مگاپیکسلی به این معناست که با یکی از بزرگ ترین سنسور های دوربین موبایل روبرو خواهیم شد.

گفته می گردد حدود 30 درصد از فرایند توسعه این سنسور بر دوش بخش موبایل سامسونگ قرار گرفته است و حدود 70 درصد به جای مانده هم از طرف بخش الکترومکانیک این شرکت صورت می گیرد. در سال 2020 سامسونگ برای اولین بار در گوشی گلکسی S20 اولترا به بهره گیری از دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی روی آورد. یک سال بعد هم گلکسی S21 اولترا و S22 اولترا هم بار دیگر با سنسور 108 مگاپیکسلی راهی بازار شد. البته برای این دو گوشی بهبود های جزئی روی سنسور موردنظر عملی شده ولی به طور کلی تفاوت زیادی با همان سنسور استفاده شده برای S20 اولترا ندارند.

با وجود اینکه بسیاری از کاربران فکر می کردند تا حداقل چند سال دیگر شاهد عرضه سنسور های مبتنی بر رزولوشن بالاتری نخواهیم بود، ولی ظاهرا 108 مگاپیکسل برای سامسونگ کافی نبوده و به همین دلیل مدیران این شرکت تصمیم گرفته اند به بهره گیری از سنسور 200 مگاپیکسلی روی بیاورند. همانطور که گفتیم در رابطه با این سنسور تازه هنوز اطلاعات زیادی نداریم و به همین دلیل بعد از معرفی گوشی موتورولا Frontier با قاطعیت بیشتری می توانیم در خصوص ویژگی های نسل اول این سنسور صحبت کنیم.

همانطور که احتمالا می دانید، میزان سنسور دوربین اهمیت بیشتری نسبت به تعداد پیکسل ها دارد. اگرچه رزولوشن سنسور نقش مهمی در ارائه جزییات ایفا می نماید، ولی میزان نوری که ثبت می گردد تعادل نوردهی، محدوده دینامیکی و حتی وضوح را معین می نماید. هرچقدر سنسور بزرگ تر باشد، برای سرعت شاتر، ISO (حساسیت نوردهی) و دیافراگم معین شده نور بیشتری ثبت می نماید. معمولاً در سنسورهای تازه در هر پیکسل یک فتوسایت وجود دارد. میزان فتوسایت ها هم بستگی به رزولوشن دوربین و میزان سنسور دارد. ثابت نگه داشتن میزان سنسور دوربین بدین معناست که با افزایش رزولوشن، میزان فتوسایت ها کاهش پیدا می نماید.

بنابراین یک سنسور 200 مگاپیکسلی لزوما نسبت به یک سنسور 50 مگاپیکسلی بزرگ تر کیفیت بهتری ارائه نمی نماید و حتی ممکن است کیفیت بدتری داشته باشد. روی هم رفته مهم ترین مزیت سنسور های مبتنی بر رزولوشن بالا این است که برای زوم دیجیتالی می توانند کیفیت بهتری را ارائه نمایند. اما از طرف دیگر سنسورهای بزرگ تر، و در نتیجه پیکسل های بزرگ تر، به طور گسترده ای در زمینه عکاسی در محیط های کم نور کیفیت بیشتری ارائه می نمایند. این امر منجر به نویز کمتر و رنگ های بهتر حتی در محیط های کم نور می گردد.

به همین دلیل شرکت هایی مانند سونی روز به روز میزان سنسور های دوربین موبایل را افزایش می دهند. به همین دلیل باید ببینیم آیا سنسور 200 مگاپیکسلی سامسونگ از نظر میزان رقیب قدری برای سنسورهای تازه سونی محسوب می گردد یا نه. لازم به ذکر است سنسورهای بزرگ اگرچه بخش مهمی از سیستم دوربین موبایل محسوب می شوند، اما تنها بخش کلیدی نیستند. یک دوربین عالی نیازمند لنزهای باکیفیت، پردازش قدرتمند و نرم افزاری است که بتواند در سریع ترین زمان ممکن عکس های جذابی را ثبت کند.

منبع: xda-developers

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 2071

به "گلکسی S23 اولترا ممکن است با دوربین 200 مگاپیکسلی عرضه گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلکسی S23 اولترا ممکن است با دوربین 200 مگاپیکسلی عرضه گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید