10 درختچه ی زیبا که در خانه های کم نور دوام می آورند

به گزارش تاورنا، اگر خانه ای کم نور دارید و از گیاهان آپارتمانی لذت می برید، لازم نیست خودتان را محروم کنید. اگر گیاهان آپارتمانی را درست انتخاب کنید حتی در خانه های کم نور می توانید از تماشا درختچه های زیبا لذت ببرید. اگر دنبال این گیاهان آپارتمانی می شد، در ادامه با خبرنگاران مگ همراه باشید تا چند نمونه از آن ها را معرفی کنیم.

10 درختچه ی زیبا که در خانه های کم نور دوام می آورند

نگهداری درختچه ها در خانه

درختچه هایی که می توانید در محیط داخلی خانه و در خانه های کم نور نگهداری کنید، آن دسته از گیاهانی هستند که به نور مستقیم آفتاب احتیاج ندارند. در واقع درختچه هایی که در ادامه نام می بریم، در دسته گیاهانی قرار می گیرند که به نور میانه احتیاج دارند. این گیاهان به 100 تا 200 فوت کندل (واحدی برای میزان گیری اندازه نور) نور احتیاج دارند. فوت کندل هر فضا را می توانید با دستگاه هایی به نام نورسنج یا بعضی اپلیکیشن های موبایل میزان بگیرید.

اگر از آن دسته افرادی هستید که گیاهان آپارتمانی شبیه درختچه را دوست دارید، یکی از گیاهانی که در ادامه عنوان می کنیم انتخاب کنید. اگر برگ های گیاه روبه روز تیره تر می شوند یا قد آن ها بلند شده و برگ کمی دارند، یعنی گیاه نور کافی و مناسب دریافت نمی نماید. اگر برگ های گیاه کم رنگ و چروک شده اند، نشانه ای از دریافت نور زیاد است.

درختچه هایی که می توانید در خانه کم نور نگهداری کنید

گیاهانی که در ادامه معرفی می کنیم، ظاهری شبیه درختچه دارند و می توانند در خانه ای بدون نور مستقیم، دوام بیاورند.

1. گیاه انجیر برگ ریز

انجیر برگ ریز یا فیکوس بنجامین یکی از محبوب ترین درختچه هایی است که می توانید در محیط خانه نگهداری کنید. این گیاه در فضای داخلی خانه تا ارتقاع 3 متر هم رشد می نماید و در فضای باز به 15 متر هم می رسد. شاخه های گیاه به شکل زیبا و هنرمندانه ای، حالت قوسی شکل پیدا می نمایند.

نام این گیاه انجیر برگ ریز است چون در انتهای تابستان، حدود یک پنجم یا بیشتر از برگ هایش می ریزد. این گیاه دارای برگ های سبز روشن و به شکل بیضی است. شاخه های گیاه خاصیت ارتجاعی دارند و آویزان می شوند. این گیاه احتیاج به غبارپاشی دارد و نسبت به کم آبی حساس است به خصوص در فصل های سرد سال.

برای تکثیر این گیاه باید در اواسط بهار یا ابتدای تابستان اقدام کنید. آن را می توانید به روش قلمه زدن تکثیر کنید.

2. فیکوس الاستیکا

این گیاه از خانواده فیکوس ها است و رشد خوبی دارد. بدون هیچ دردسری می توان آن را در خانه نگهداری کنید و از رشد قابل توجهش لذت ببرید. اگر در نگهداری از گیاهان آپارتمانی تازه کار هستید و تجربه ای ندارید یا تجربه منفی در نگهداری از گیاهان داشته اید، فیکوس الاستیکا برترین انتخاب برای آغاز است و معمولا شما را ناامید نمی نماید.

این گیاه برگ های بزرگ و براق دارد. بعضی از مدل های آن تک رنگ و سبز است و بعضی دیگر دو رنگ. این گیاه در فضای داخلی خانه به 3/5 متر هم می رسد و در فضای بیرون تا 24 متر قد می کشد. اگر عاشق گیاهان آپارتمانی بزرگ هستید، بدون هیچ شک و تردیدی فیکوس را انتخاب کنید.

این گیاه سال ها در خانه شما بدون هیچ دردسری رشد می نماید. این گیاه مقاومت خوبی در نور کم دارد ولی اگر نور محیط از حد مشخصی کمتر گردد، برگ های پایینی گیاه آغاز به ریختن می نماید. این گیاه نباید در نور مستقیم خورشید قرار بگیرد چون تابش مستقیم نور خورشید باعث سوختن برگ های آن می گردد.

3. انجیر ربابی یا فیکوس لیراتا

اگر آن دسته از گیاهان آپارتمانی را دوست دارید که برگ های بزرگ دارند و بسیار بلند می شوند، گیاه فیکوس لیراتا را انتخاب کنید. این گیاه اگر در شرایط مناسب نگهداری گردد و از شرایط نگهداری خود راضی باشد، برگ هایی 30 تا 45 سانتی متری به شکل ویولون می دهد.

بعضی از انواع این فیکوس، برگ های کوچک تر دارند. فیکوس لیراتا در فضای باز در هاوایی تا 15 متر رشد می نماید. در فضای بسته هم تا جایی که سقف خانه شما اجازه بدهد، جا برای رشد کردن و بلند شدن دارد.

این گیاه محوبیت زیادی در بین علاقه مندان به گیاهان آپارتمانی دارد ولی نگهداری از آن کمی سخت است. این گیاه به جابه جا شدن معمولا پاسخ خوبی نمی دهد به خصوص اگر جای خوبی داشته باشد و به خوبی در حال رشد باشد. فیکوس لیراتا یک گیاه استوایی است به همین علت هوای سرد را تحمل نمی نماید و دمای نزدیک به صفر، برای این گیاه مثل سم است.

خاک این گیاه باید زهکشی خوبی داشته باشد و حتما نور بگیرد اما لازم نیست نور زیاد و مستقیم به آن بتابد. می توانید فیکوس لیراتا را مرتب غبارپاشی کنید و از تماشا برگ های براق و زیبای آن زیر قطره های آب لذت ببرید.

4. شامادورا الگانس

این گیاه در فضای باز تا 3 متر رشد می نماید ولی در فضای بسته بهتر است که آن را در ارتفاع 1/5 متری نگه دارید. این گیاه می تواند گل های کوچ و زردرنگی بدهد که در گیاه نر هیچ عطر و بویی ندارند ولی در گیاه ماده، معطر هستند.

شامادورا الگانس بومی جنگل های بارانی جنوب مکزیک و گواتمالا است.

این گیاه خاک گلدان سبک را دوست دارد. محیط نگهداری گیاه باید مرطوب باشد و نور میانه داشته باشد و نور مستقیم آفتاب نباید به آن بتابد. تابش نور مستقیم آفتاب باعث سوختن برگ های گیاه می گردد. البته این گیاه تقریبا مقاوم است و تا حدی خشکی و کاهش نور را تحمل می نماید. در زمستان دمای هوای اتاقی که گیاه را در آن نگه می دارید نباید از 12 تا 14 درجه بیشتر گردد. تکثیر این گیاه فقط با کاشت بذر آن انجام می گردد.

5. نخل راپیس

این گیاه یکی از زیباترین گیاهانی است که می توانید در خانه نگهداری کنید. ارتفاع آن در فضای باز به 4/5 متر می رسد و در فضای بسته در گلدان های بزرگ تا 3 متر رشد می نماید. البته اگر گیاه را در گلدان های کوچک تر بکارید می توانید رشد آن را کندتر کنید تا قد آن کوتاه تر بماند.

این گیاه در فصل بهار گل های ریز زردرنگ می دهد. این گیاه آپارتمانی زیبا بومی چین و تایوان است. البته این گیاه در فاضی باز میوه هم می دهد و میوه آن سفیدرنگ و گوشت دار است.

این گیاه نباید نور مستقیم آفتاب دریافت کند و نور فیلترنشده خورشید می تواند باعث سوختن برگ های آن گردد. این گیاه در فضای بسته می تواند محیط سایه را تحمل کند. خاک گلدان این گیاه باید زهکشی خوبی داشته باشد. خاک ترکیبی بنفشه آفریقایی برای کاشت این گیاه مناسب است.

نخل راپیس در برابر خشک ماندن مقاوم است اما در فصل بهار و تابستان که دوران رشد فعال گیاه است باید بعد از خشک شدن سطح خاک گلدان، آن را آب بدهید. این گیاه به سرما و وزش باد داغ حساس است. دمای معمولی اتاق برای نگهداری نخل راپیس مناسب است. در ماه های سرد سال دمای محیط نگهداری این گیاه باید بیشتر از 12 درجه باشد.

6. کاج مطبق

اگر دوست دارید یک کاج زیبا داخل خانه داشته باشید، کاج مطبق برترین گزینه است. از همین کاج برای تزیینات کریسمس هم استفاده می نمایند و قبل از کریسمس برترین زمان برای خرید آن است. این کاج می تواند نور کم را تحمل کند و با رطوبت معمولی داخل خانه ها سازگار است.

این گیاه در منطقه بومی خود تا 60 متر قد می کشد ولی در خانه ارتفاع آن به دو متر می رسد.

این گیاه در مناطقی که سرمای شدید و طولانی دارند دوام نمی آورد. بعضی از فروشنده های گل و گیاه، برگ های این گیاه را قبل از فروش با اسپری سبز، رنگ می نمایند تا ظاهر مجذوب کننده تری برای مشتری داشته باشد. مراقب باشید که این دسته از گیاهان را نخرید چون رنگ پاشیده شده روی برگ ها می تواند مانع از فتوسنتز گردد و گیاه را ضعیف می نماید.

این گیاه در محیطی با نور میانه دوام می آورد ولی اگر اتاق نورگیر داشته باشید، از چند ساعت نور مستقیم آفتاب هم لذت می برد.

کاج مطبق را باید هر یکی دو هفته یک بار و هر زمان که خاک گلدان خشک شد، آب بدهید. خاک گیاه باید همواره نیمه مرطوب باشد و خیس نگردد. آب زیاد دادن به گیاه باعث پوسیدن ریشه های آن می گردد.

7. آرالیای دروغین (False Aralia)

این گیاه زیبا دارای برگ های دندانه دار به رنگ سبز تیره است. آن را با نام های آرالیای دروغین، آرالیای عنکبوتی و گیاه انگشتی هم می شناسند. آرالیای دروغین در فضای داخلی بین 2 تا 2/5 متر قد می کشد. در فضای باز ارتفاع این گیاه به 15 متر می رسد.

اگر در خانه فضای خالی بزرگی دارید که ترجیح می دهید آن را با یک گلدان بزرگ پر کنید، آرالیای دروغین گزینه خوبی برای نگهداری است. این گیاه بومی منطقه آقیانوس آرام جنوبی است و در تمام طول سال می توانید آن را بکارید. تا زمانی که بتوانید محیط مناسب گیاه را فراهم کنید، رشد آسانی دارد. این گیاه به رطوبت میانه احتیاج دارد و اگر بیش از حد خشک گردد دچار ریزش برگ می گردد.

این گیاه محیط روشن را دارد ولی نباید در معرض تابش مستقیم نور آفتاب باشد. رنگ برگ های این گیاه تحت تاثیر اندازه نوری است که دریافت می نماید. هر چقدر نور بیشتری بگیرد، برگ های بالغ آن تیره رنگ تر می شوند. برگ های نازک این گیاه در معرض تابش مستقیم آفتاب، می سوزند و قهوه ای رنگ می شوند.

این گیاه به هیچ عنوان سرما را دوست ندارد و دمای معمولی خانه برای نگهداری آن مناسب است.

8. درخت چتری یا شفلرا

برگ های درخت چتری یا شفلرا از 7 تا 16 برگچه تشکیل می شوند که به شکل دایره وار دور یک ساقه نازک رشد می نمایند و ظاهری شبیه چتر پیدا می نمایند. ارتفاع این گیاه در خارج از منزل به حدود 15 متر می رسد و در داخل خانه تا 4/5 متر بلند می گردد البته اگر فضای کافی برای نگهداری آن داشته باشید. اگر در خانه فضایی با سقف بلند دارید، این گیاه برای نگهداری در چنین فضاهایی مناسب است.

شفلرا در محیط باز گل می دهد و گل های قرمزرنگ با ظاهر عجیبی دارد. اما این گیاه در فضای داخلی خانه و اگر به شکل گیاه آپارتمانی نگهداری گردد، گل نمی دهد.

شفلرا نور میانه را ترجیح می دهد یعنی باید دور از تابش مستقیم آفتاب قرار بگیرد. یکی از شکایت هایی که در خصوص این گیاه وجود دارد این است که خیلی بلند و کم پشت می گردد. این مشکل به علت قرار گرفتن در نور کم ایجاد می گردد. قرار دادن شفلرا در نور مستقیم آفتاب برگ های زیبای گیاه را می سوزاند.

برای اینکه گیاه را آب بدهید منتظر بمانید تا خاک گلدان خشک گردد. سپس تمام خاک گلدان را آبیاری کنید. بسیاری از افراد شفلرا را بیش از حد آب می دهند که خیلی زود باعث از بین رفتن آن می گردد. زرد شدن رنگ برگ ها یکی از نشانه هایی است که می گوید گیاه را بیش ازحد آب می دهید.

9. درخت پول یا درخت پُوشیرا اَکواتایکا

این درخت در فضای باز تا 18 متر رشد می نماید و در فضای بسته ارتفاع آن به 2/5 متر می رسد. این گیاه دارای برگ های زیبا است و حال وهوایی استوایی و مجذوب کننده به خانه می دهد. درخت پول بومی مکزیک و شمال آمریکای جنوبی است. این درخت در تایوان و سایر کشورهای شرق آسیا هم بسیار محبوب است.

درخت پول به نور میانه احتیاج دارد و البته از نور زیاد هم بدش نمی آید ولی باید دور از تابش مستقیم آفتاب باشد. این گیاه به راحتی با نور کم و حتی نور مصنوعی لامپ هم سازگار می گردد.

برای آب دادن به گیاه صبر کنید تا 50 تا 70 درصد خاک گدان خشک گردد. گلدان را تا جایی آب بدهید که آب از سوراخ زیر گلدان خارج گردد. مطمئن شوید که ریشه های گیاه داخل آب باقی نمی ماند چون باقی ماندن ریشه ها در آب باعث پوسیدن آن ها و در نهایت از بین رفتن گیاه می گردد. این گیاه در فصل زمستان به آب کمتری احتیاج دارد.

برای این گیاه باید اندازه رطوبت تامین کنید. برای این منظور می توانید از سینی آب در کنار گلدان بهره ببرید یا دستگاه بخور تهیه کنید. در تمام طول سال این گیاه را گاهی غبارپاشی کنید. این گیاه در دمای معمولی فضای داخلی خانه، به خوبی رشد می نماید.

10. درخت اژدها یا دراسنای مارگیناتا

البته ظاهر این درخت شباهتی به اژدها ندارد. اما داشتن برگ های باریک و بلند که حاشیه آن ها قرمزرنگ است شاید علت این نامگذاری باشد. این درختچه معمولا ساقه هایی بلند دارد و دارای برگ های باریک است و شاید همین برگ های باریک باعث گردد که کم پشت به نظر برسد.

این درختچه در فضای باز تا 6 متر قد می کشد و در بهار گل های ریز و معطری می دهد. اگر آن را در فضای داخل خانه نگهداری کنید، قد آن به دو متر هم می رسد ولی احتمال گل دادن آن در فضای داخلی، بسیار کم است.

جمع بندی

بسیاری از افراد برای فضاهای خالی داخل خانه، گلدان های بزرگ را ترجیح می دهند. درختچه ها گزینه خوبی برای نگهداری در گوشه و کنار خالی خانه هستند اما بسیاری از این گیاهان آپارتمانی به نور زیاد احتیاج دارند. گیاهانی که بالاتر معرفی کردیم احتیاجی به تابش مستقیم نور آفتاب ندارند. با کمی نور ملایم می توانید این گیاهان را پرورش دهید و از وجود آن ها در خانه لذت ببرید.

منبع: Bobvila

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 2 اسفند 1400 بروزرسانی: 2 اسفند 1400 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1960

به "10 درختچه ی زیبا که در خانه های کم نور دوام می آورند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 درختچه ی زیبا که در خانه های کم نور دوام می آورند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید