از رسیدگی به اتوبوس های فرسوده تا نرخ سرویس دهی دانشگاه ها

به گزارش تاورنا، مسئولان در تکاپو برای جایگزینی اتوبوس های جدید با اتوبوس های فرسوده در بیرجند در راستای رضایت شهروندان هستند .

از رسیدگی به اتوبوس های فرسوده تا نرخ سرویس دهی دانشگاه ها

به گزارش خبرنگاران، می توان به جرأت مطرح نمود که حمل و نقل عمومی یکی از مهم ترین زیرساخت ها در هر شهری است. شهرها روز به روز در حال گسترش و توسعه هستند بنابراین حمل و نقل عمومی و ارائه خدمات با کیفیت شهری به شهروندان حائز اهمیت است. روزانه تعداد زیادی مسافر در بیرجند از ناوگان اتوبوسرانی استفاده می نمایند که برخی از آن ها از فرسودگی اتوبوس ها و آلودگی که این ناوگان عمومی ایجاد می نمایند و تاخیر در ایستگاه های اتوبوس گلایه هایی دارند.

علی مسعودی، یکی از شهروندان بیرجندی در گفت وگو با خبرنگاران بیان نمود: برخی از اتوبوس ها فرسوده هستند و با یک فشار دادن پدال گاز آلودگی بسیاری متوجه شهروندان اطراف آن می نمایند. مسعودی توضیح داد: در خط توحید و مدرس تردد بیشتری دارم که گاهی مواقع باید برای آمدن اتوبوس انتظار زیادی را بکشم و تاکنون در دو هفته اخیر سه تا چهار مرتبه در ایستگاه اتوبوس 30 تا 40 دقیقه منتظر اتوبوس شدم. وی با بیان اینکه گاهی مواقع اتوبوس ها با بوق های ممتد، رد کردن از چراغ قرمز، ایستادن در مکان های غیر از ایستگاه، کند و یا تند حرکت کردن قانون را زیر پا می گذارند، اضافه کرد: برخی از اتوبوس ها از وسایل سرمایشی یا گرمایشی خود استفاده نمی نمایند و در بعضی از زمان ها بسیار تند یا بسیار کند حرکت می نمایند.

محمد محمدی، یکی دیگر از شهروندان بیرجندی نیز در گفت وگو با خبرنگاران، دود غلیظ برخی از اتوبوس ها را آزاردهنده دانست و می گوید: جایگاه برخی از اتوبوس ها شکسته است و یا سیستم سرمایشی و گرمایشی ندارند. محمدی اظهار کرد: در برخی از مسیرهای سطح شهر مکانی برای کارت شارژ بلیط اتوبوس وجود ندارد و میان یک مکان تا مکان دیگر برای شارژ کردن کارت فاصله زیادی است. وی بیان نمود: از جمله این مکان ها، ابتدای پاسداران تا میدان قدس و از میدان قدس به سمت خیابان نارنج است که هیچ مکانی برای شارژ کردن کارت اتوبوس وجود ندارد. محمدی اضافه کرد: برای پرداخت پول نقدی نیز میان مسافر و راننده اتوبوس گاهی مواقع جر و بحث انجام می گردد. اضافه شدن 18 دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی بیرجند یدالله غلامپور، مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند نیز به خبرنگاران گفت: در حال حاضر 100 دستگاه اتوبوس درون شهری در بیرجند و حومه فعالیت دارند. وی با بیان اینکه سن فرسودگی اتوبوس ها بین 10 تا 15 سال است، اضافه کرد: در حال حاضر 50 دستگاه اتوبوس عمری بالای 10 سال دارند. مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند اضافه کرد: هفته آینده 18 دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی بیرجند اضافه خواهند شد و جایگزین اتوبوس های فرسوده می شوند که برای هر کدام از این دستگاه های اتوبوس مبلغی بالغ بر 570 میلیون تومان هزینه شده است. سرویس دهی اتوبوس ها به دانشگاه ها با نرخ حومه انجام می گردد غلامپور با اشاره به سرویس دهی اتوبوس ها به دانشگاه ها، توضیح داد: دانشگاه های بیرجند، پیغام نور، سپیده و ابن حسام در خارج از محدوده شهری واقع شدند و برای اینکه دانشگاه ها در حومه قرار دارند لذا بر اساس مصوبه، سرویس دهی به دانشگاه ها با نرخ حومه انجام می گردد. وی گفت: شهرداری هیچ گونه تعهدی ندارد که به افراد حومه نیز خدمات ارائه دهد لذا آنچه که کرایه از افراد در این خط گرفته می گردد، نرخ حومه است.

وی بیان نمود: برای شورای شهر و شهرداری هیچ تفاوتی میان دانشجویان دانشگاه ها و دانش آموزان از روستاهای اطراف بیرجند وجود ندارد و بسیاری از مسافران که از حومه به شهر می آیند عمدتا دانش آموزان و دانشجویان هستند لذا هیچ تفاوتی وجود ندارد. مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند اظهار کرد: دانشگاه می تواند این تفاوت را برای دانشجویان خود قائل گردد و بخشی از هزینه این کرایه را پرداخت کند؛ هر چند تاکنون نیز کارت های اختصاصی برای دانشجویان پیش بینی شده که کرایه ها با 20 درصد تخفیف انجام می گردد. غلامپور با بیان اینکه در حال حاضر شش دستگاه اتوبوس با فاصله زمانی 5 تا 15 دقیقه در مسیر دانشگاه بیرجند فعالیت می نمایند، اعلام نمود: همچنین بخش عمده ای از دانش آموزان نیز از سرویس های حمل و نقل عمومی استفاده می نمایند و برخی از دانش آموزان نیز از سرویس های اختصاصی و زیر نظر سازمان اتوبوسرانی شهرداری بیرجند استفاده می نمایند.

رانندگان سرویس مدارس باید دارای پروانه اشتغال باشند وی اضافه کرد: بر اساس کارگروه ماده 18 هرگونه وسیله نقلیه اعم از سواری و مینی بوس که به دانش آموزان سرویس دهی می نمایند باید پروانه فعالیت اشتغال سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری را داشته باشند لذا تمام خودروهای سواری، مینی بوس و ون که می خواهند به دانش آموزان سرویس دهی نمایند باید پروانه اشتغال داشته باشند و علاوه بر آن نیز باید دارای گواهینامه پایه دو، معاینه فنی، بیمه، چراغ گردان و سایر موارد ایمنی باشند. مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند گفت: سازمان مدیریت حمل و نقل بعد از صدور پروانه اشتغال، برچسب ویژه سرویس مدارس را تحویل رانندگان می دهند بنابراین مبنا و معیار تشخیص سرویس مدارس نیز همین برچسب هایی است که در شیشه های جلو و عقب خودرو نصب می گردد. غلامپور با اشاره به فاصله زمانی خطوط اتوبوس های درون شهری، توضیح داد: برنامه زمان بندی در هر خطی وجود دارد و فاصله های زمانی تعیین است لذا برای اینکه نظارت ها بیشتر باشد در بیشتر ایستگاه های اتوبوس سطح شهر برنامه زمان بندی اتوبوس های نصب شده است. وی با بیان اینکه اتوبوس ها در خیابان توحید با فاصله زمانی 17 دقیقه و با احتساب خیابان مدرس هر 8 دقیقه تردد می نمایند، اضافه کرد: زمان انتظار مسافر در هر خطی متفاوت است و در هر مسیری که سرانه مسافر پایین باشد لذا تعداد سرویس ها کمتر است. مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند توضیح داد: برای هر اتوبوسی برنامه زمان بندی خاصی تعریف شده و اگر این اتوبوس ها در انتهای خط با تاخیر 5 یا 10 دقیقه ای حرکت می نمایند به دلیل این است که زمان و وقت خود را تنظیم نمایند. غلامپور بیان نمود: گاهی مواقع یک دستگاه اتوبوس در میان مسیر با نقص فنی روبرو گردد و تا وقتی که اتوبوس دیگری جایگزین آن گردد زمان بر است که شاید فاصله زمانی انتظار مسافر افزایش پیدا می نماید. وی توضیح داد: همشهریان می توانند هرگونه شکایت و پیشنهادی را در خصوص وسایل حمل و نقل عمومی به شماره های تماس 32226545 و 32311500 بازرسی و کنترل و نظارت خطوط ناوگان اطلاع دهند. پرداخت کرایه نقدی به رانندگان اتوبوس ممنوع است مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند گفت: در ابتدای سال شورای شهر نرخ نقدی ناوگان اتوبوسرانی درون شهری را مبلغ یک هزار تومان مصوب کرد که این مبلغ بعد از مدتی لغو شد و دریافت کرایه نقدی از سوی رانندگان ممنوع شده است اما اگر کسی کارت نداشته باشند می تواند کارت را از رانندگان اتوبوس دریافت نمایند. غلامپور با بیان اینکه 40 درصد کرایه اتوبوس ها را شهروندان نقدی پرداخت می نمایند، اظهار کرد: شهروندان خود را متعهد بدانند و کارت های بلیط اتوبوس را همواره شارژ نمایند.

وی با بیان اینکه روزانه 45 تا 50 هزار نفر مسافر توسط ناوگان اتوبوسرانی در بیرجند جابجا می گردد، اضافه کرد: هر ساله 10 درصد نرخ اتوبوس افزایش پیدا می نماید اما این کرایه مسافران، یک سوم و یک چهارم هزینه سازمان اتوبوسرانی نیست و مابقی هزینه ها توسط شهرداری و دولت پرداخت می گردد لذا ما این امکانات و سیستم های گرمایشی و سرمایشی ناوگان حمل و نقل عمومی را تا جایی که می توانیم حفظ می کنیم و نباید با این هزینه ها انتظار افزایش امکانات اتوبوس ها را داشت. گزارش از منصور کلاته نایبی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 اسفند 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 80

به "از رسیدگی به اتوبوس های فرسوده تا نرخ سرویس دهی دانشگاه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از رسیدگی به اتوبوس های فرسوده تا نرخ سرویس دهی دانشگاه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید