از پارک لامفینی در قلب بانکوک بیشتر بدانید

به گزارش تاورنا، ریه های بانکوک را کجا می توان یافت؟

بانکوک، پایتخت کشور تایلند از بناهای متعدد بتنی و گچی، خیابان های آلوده به روغن، برج های درخشان استیل و شیشه ای پوشیده شده که با این شرایط برای داشتن فضاهای سبز زیاد، در کنوانسیون تنوع زیستی CBD هیچ شهرتی ندارد. با این حال بانکوک به عنوان یک شهر بزرگ در سطح جهان، همانند بسیاری از شهرهای دیگر برای خود یک پارک مرکزی دارد. این پارک تداعی کننده طبیعت در کلان شهر بوده و از افرادی که از رنج روزمرگی زندگی در شهری بزرگ خسته شده اند، استقبال می نماید. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

از پارک لامفینی در قلب بانکوک بیشتر بدانید

با تور تایلند به طبیعتی همچون بهشت سفر کنید

پارک لامفینی Lumphini (گاهی با املای Lumpini نیز نوشته می گردد) دارای 58 هکتار فضای سبز بوده و در جایی قرار گرفته که امروزه مرکز بانکوک است. این پارک در حقیقت یک محوطه وسیع بین ساختمان های دوقلوی کنوانسیون تنوع زیستی Sathorn/Silom و Ploenchit/سوخومویت است. به این ترتیب می توان گفت که این پارک در ارزشمندترین بخش زمین های شهر بانکوک قرار گرفته است. خوشبختانه مردم تایلند به داشتن این پارک افتخار می نمایند و در تلاشند با اضافه کردن انواع فعالیت های ورزشی و تفریحی، همانند جهت قدم زدن و گردش کردن، محل انجام ورزش های هوازی و ایروبیک، جهت دوچرخه سواری، قایق پدالی، سالن های ورزشی، بدمینتون، ورزش تاکراو takraw (یک نوع والیبال که شما در آن نمی توانید از دست های خود بهره ببرید) و …. ، بهترین استفاده را از آن ببرند.

تاریخچه

پارک لامفینی در اوایل دهه 1900 میلادی ایجاد شد، زمانی که زمین آن بخشی از اراضی سلطنتی بود و با نام سنم سالا دائنگ Sanam Sala Daeng یا زمین سالا دائنگ Sala Daeng Field خوانده می شد که در حومه شرقی شهر قرار گرفته بود. در این زمان شاه رامای ششم King Rama VI بخشی از این زمین را برای ایجاد مرکز نمایشگاه فرهنگ تایلندی از قبیل صنایع دستی تایلندی و ارکیده های آن اهدا کرد. در اوایل دهه 1920 میلادی، این پادشاه دستور داد تا این محل به اولین پارک عمومی بانکوک تبدیل گردد و در آن موقع نام این پارک به پارک لامفینی تغییر کرد. به همین دلیل و به افتخار موسس این پارک، یک مجسمه بزرگ از شاه رامای ششم، در بخش ورودی جنوب غربی پارک نصب شد.

طرح بندی و فعالیت های پارک

پارک لامفینی تقریبا به شکل مستطیل بوده و دور تا دور آن را حصاری از آجرهای بزرگ به همراه میله های نوک تیز آهنی پوشانده است. ورودی اصلی پارک در بخش جنوب - غربی آن پس از مجسمه شاه رامای ششم قرار گرفته است. در این پارک ورودی هایی بیش از حد لزوم وجود نداشته و می توان گفت علاوه بر ورودی اصلی، دیگر ورودی های این پارک در غرب (در نقطه میانی از حصار غربی)، شمال (یک دروازه کوچک نسبتا نزدیک به گوشه شمال غرب)، شرق (نسبتا نزدیک به گوشه شمالی)، گوشه جنوب شرق و جنوب (پس از یک پل بتنی در نقطه میانی حصار جنوبی) واقع شده اند. اضافه بر این، پارکینگ اصلی ماشین ها در ضلع جنب غربی (ورودی بسته جاده راتچاداوری Ratchadamri) قرار گرفته است. همچنین یک پارکینگ عمومی در گوشه جنوب غرب پارک وجود دارد که بازدیدنمایندگان این پارک از آن نیز می توانند استفاده نمایند اما چندی پیش منطقه اطراف مجسمه پادشاه بازسازی شده و پارکینگ ماشین آن حذف شده است.

ویژگی های جغرافیایی اصلی داخل این پارک شامل یک دریاچه با یک جزیره در وسط آن، کانال های مختلف منتهی به دریاچه و جهت مارپیچ پارک، می گردد. علاوه بر این، دور تادور پارک، جهت های مارپیچ برای دویدن و دوچرخه سواری وجود دارد. اگر شما یک دونده هستید و قصد دارید در این پارک بدوید باید بدانید که بخش اعظم این جهت برای دوچرخه سواری است بنابراین به خاطر داشته باشید که با احتیاط بدوید و مراقب عبور دوچرخه ها باشید و پیش از عبور از عرض جهت به خوبی نگاه نموده و از عبور دوچرخه ها مطمئن شوید.

اضافه بر جهت دوچرخه سواری، این پارک از فعالیت های ورزشی و تفریحی بسیاری برخوردار است که عبارت اند از:

  • سالن های ورزشی رایگان - در این پارک سه حوزه استادیوم فضای باز وجود دارد که از امکانات اولیه (اما کافی) به صورت رایگان برخوردار است.
  • باشگاه تناسب اندام - این پارک دارای امکانات باشگاه تناسب اندام در ضلع جنوبی (نزدیک در ورودی جنوبی) است که برای استفاده از آن ها باید هزینه پرداخت کنید.
  • دریاچه و امکانات تفریحی آن - دریاچه این پارک از قایق های پدالی و قایق های پارویی کرایه ای بهره مند است که با پرداخت هزینه کرایه آن در بخش ویژه ای در دریاچه اصلی می توان قایق سواری کرد. کرایه هر قایق برای هر نیم ساعت، 40 بات (بات) است اما شما باید هزینه نیم ساعت اضافی برای قایق سواری را نیز پرداخت کنید که در مجموع می گردد 80 بات و اگر قایق را پس از نیم ساعت اول برگردانید 40 بات به شما برگردانده می گردد. من مطمئن هستم که شما از قایق سواری با قایق پدالی در این دریاچه لذت خواهید برد چرا که شما می توانید مناظر مختلف و چشم اندازهای متفاوت این دریاچه را دیده و به حیات وحش آن نزدیک تر شوید.
  • کتابخانه پارک لامفینی -این پارک دارای یک کتابخانه عمومی است؛ هر چند بعید است که این کتابخانه برای غربی ها و گردشگران خارجی جالب باشد چرا که بیشتر کتاب های آن به زبان تایلندی است.
  • وسایل مخصوص بازی - این پارک از امکانات و وسایل بازی برخوردار است که در اطراف پارک پراکنده شده است. بهترین این امکانات در بخش نقطه شمال / مرکزی، در شرق دریاچه اصلی قرار گرفته است.
  • حیات وحش - این پارک محل بسیار مناسبی برای تماشای پرندگان و حیات وحش به حساب می آید. علاوه بر گونه های جالب و شگفت انگیز پرنده، می توان لاک پشت، مار، مارماهی، گربه ماهی، ماهی کپور و بزمجه بزرگ Monitor lizard را در بخش های ویژه مشاهده کرد.
  • ورزش - یک گروه بزرگ ایروبیک رایگان در بخش شرقی ورودی اصلی پارک، صبح ها و عصرها به ورزش ایروبیک می پردازند. علاوه بر این، افراد بسیاری به تمرینات تایلندی- چینی تمرینات تای- چی می پردازند و خشنود می شوند تا آن را به شما آموزش دهند. همچنین شما می توانید با گروه بازی تاکراو takraw که در نزدیکی زمین بازی در مرکز پارک قرار گرفته است، همراه شده و از بازی محبت آمیز آن لذت ببرید یا می توانید راکت بدمینتون، دوچرخه و یا اسکیت خود را آورده و از بازی با آنها لذت ببرید. (با این حال لطفا ساعات استفاده از دوچرخه و اسکیت را در نظر داشته باشید و قوانین را رعایت کنید.)
  • بادبادک بازی - در ماه مارس وزش باد در بانکوک افزایش پیدا می نماید و پارک لومفینی محل مناسبی برای بادبادک بازی خواهد بود که محل باز برای این بازی بخش گوشه جنوب غرب پارک است که در آن موقع این محل از بادبادک بازهای تازه کار و همچنین فروشندگان بادبادک پر می گردد. اگر خوش شانس باشید می توانید یک بادبادک سبک تایلندی را بالا ببرید.
  • باغ گیاه شناسی - این پارک توسط تعدادی از باغ های زیبای گرجهتی احاطه شده است . در این بخش از پارک شما می توانید نیازهای خود را لحاظ غذایی و پیک نیکی بر طرف سازید. در اینجا رستوران های کوچک با غذاهای سبک تایلندی وجود دارند که در بعضی نقاط پارک قرار گرفته و می توان گفت رستوران های مناسبی هستند که شما می توانید، ناهار خود را با اطمینان کامل از سلامت غذا در آن ها صرف کنید. همچنین شما می توانید با آوردن مواد غذایی و یا غذای خانگی و زیرانداز برای خود یک پیک نیک دایر کنید. چندین دکه کوچک (درگوشه های جنوب غربی و شمال شرقی) در این پارک وجود دارند که در آنها آب، نوشابه، نوشیدنی های انرژی زا و تنقلات به فروش می رسد که قیمت آنها نسبتا بالا بوده و اجناس را با قیمتی بالاتر از ارزش حقیقی می فروشند.

آدرس، هزینه ورودیه و ساعات کاری پارک

پارک لومفینی در تقاطع بین جاده راتچاداوری Ratchadamri Road و جاده رامای چهارم Rama IV قرار گرفته است. علاوه بر آن، این پارک با جاده ساراسین Sarasin در شمال و جاده ویتایو Withayu در شرق هم مرز است.

ورودیه این پارک رایگان است و ساعات کاری آن بین 4:30 صبح تا 9:00 شب بوده و به استثنای فصول سرد سال (نوامبر تا فوریه) باز است. به شما پیشنهاد می کنیم از بازدید این پارک در وسط روز جدا خودداری کنید چرا که آفتاب داغ تایلند و رطوبت بالای محیط باعث آفتاب زدگی و بی حالی شما می گردد.

چگونه به این پارک برسیم؟

پارک لومفینی در مرکز بانکوک قرار گرفته و رسیدن به آن بسیار آسان است. در واقع بسیاری از مردم که در هتل و یا هتل آپارتمان های مشهور شهر ساکن هستند در نزدیکی این پارک قرار دارند. ساده ترین راه برای رسیدن به این پارک استفاده از مترو است. شما می توانید به وسیله ایستگاه سیلوم Silom به پارک برسید خروجی مترو در بخش ورودی اصلی پارک قرار گرفته است. شما همچنین می توانید از سیستم قطارهای شهری مترو، استفاده نموده و به وسیله ایستگاه لومفینی خود را به پارک برسانید اما باید بسیار مراقب باشید تا در پیدا کردن ایستگاه مقصد اشتباه نکنید، در این صورت یک جهت طولانی را باید پیاده روی نموده تا به پارک وارد شوید. (تذکر: شما باید در خروجی شمال غربی مترو در تقاطع جاده ویتایو Withayu پیاده شده و از ورودی جنوب شرق وارد پارک شوید).

اگر می خواهید به وسیله سیستم قطار شهری اسکای ترین sky train خود را به پارک برسانید، لازم نیست تا به سیستم قطارهای شهری مترو منتقل شوید. در عوض، در ایستگاه سالا دائگ وارد قطار شده و سپس قطار شمال را بگیرید (نشانه ها را برای پیدا کردن مترو یا داسیت تانی Dusit Thani دنبال کنید). خیلی زود می توانید تقاطع بین جاده سیلوم و جاده راما چهارم Rama IV و سرتاسر ورودی اصلی پارک را ببینید. اگر شما نمی خواهید ریسک نموده و از جاده رامای چهارم رد شوید (این جاده کمی خطرناک است) می توانید به وسیله جهت زیر زمینی ایستگاه مترو عبور نموده و به جای اینکه از گیت های الکترونیکی عبور کنید، راهرو را از سمت راست خود دنبال کنید تا بتوانید خروجی مترو را ببینید. از آنجا خارج شده و به سوی پارک حرکت کنید.

پارک لومفینی پارک عمومی مورد علاقه بسیاری از مردم در شهر بانکوک است. یک ورزش کوتاه برای بهره مندی از جدا شدن از زندگی شهری در این محل بسیار لذت بخش خواهد بود. این اواخر دوچرخه سواری در این پارک کاهش پیدا نموده اما پارک اصلی شهر در طول سال آنچنان تغییر ننموده است. به شدت توصیه می کنیم که از گردش در این پارک در شب خودداری کنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 27 شهریور 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 293

به "از پارک لامفینی در قلب بانکوک بیشتر بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از پارک لامفینی در قلب بانکوک بیشتر بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید