استان آنکارا در یک نگاه

به گزارش تاورنا، آنکارا یکی از استان های ترکیه است که مرکز شهر آن، آنکارا است و این شهر امروزه به عنوان مرکز ترکیه شناخته می گردد.

استان آنکارا در یک نگاه

استان آنکارا، یکی از مهم ترین استان های ترکیه است که مرکز این کشور در آن واقع شده است و محتمل است در تور ترکیه جزو شهرهای مورد بازدید شما باشد. این استان زیبا در دشت های آناتولی مرکزی واقع شده است. جنگل های کوهستانی در شمال این دشت و دشت خشک قونیه در جنوب دیده می گردد. دشت آناتولی مرکزی که محل قرارگیری استان آنکارا است، از طریق رودخانه های قیزیل ایرماق و ساکاریا آبیاری می گردد.

تمدن های زیادی از جمله فریژی ها، لیدی ها، ایرانیان و رومی ها مدتی در این منطقه حکومت کردند. در دوران حکومت رومیان، آنکارا یکی از مهم ترین مراکز حکومت بیزانس بود. در سال 1923 آنکارا به عنوان مرکز ترکیه انتخاب شد.

استان آنکارا مساحتی برابر با 25,706 کیلومتر مربع دارد و جمعیت آن حدود 4 میلیون و هفتصد هزار نفر است. ارتفاع استان از سطح دریا 850 متر است. استان آنکارا استپی حاصلخیز بوده و بیشتر زمین های آن زیر کشت گندم واقع شده است و نواحی شمالی سرسبز و پر از دار و درخت است.

بیش از 50 درصد از زمین های استان، برای کارهای کشاورزی استفاده می گردد، 28 درصد از اراضی را جنگل ها تشکیل می دهند و 10 درصد را هم چراگاه ها به خود اختصاص داده اند. مرتفع ترین نقطه استان آنکارا، کوه ایشیک داغی است که ارتفاعی برابر با 2.015 دارد.

استان آنکارا از شمال به استان های چانکیری و بولو و از غرب به استان اسکی شهر، از شرق به استان کرشهیر محدود می گردد. از شهرهای آنکارا باید به آنکارا، پولاتلی، بی پازاری، شرفلی قوچ حصار، هیمنه، ناللی حان، قزلچه حمام اشاره نمود.

آب و هوای استان آنکارا، در تابستان گرم و خشک و در زمستان سرد و برفی است. شمال استان مرطوب تر و جنوب آن خشک تر است. بارش بیشتر در طول بهار و پاییز رخ می دهد.

آنکارا در یکی از خشک ترین نقاط کشور ترکیه واقع شده است، ولی با این تفاسیر امروز یکی از سرسبزترین شهرهای این کشور است؛ بسیاری از گردشگران برای بازدید از این شهر زیبا به ترکیه سفر می نمایند.

از دیدنی های شهر و استان آنکارا می توان به مسجد کجاتپه، برج آتاکوله، آنیت کبیر، منطقه تاریخی اولوس، معبد آگوستوس، موزه فرهنگ و تئاتر رومی آنکارا اشاره نمود.

منبع: کجارو / کجارو / fa.wikivoyage.org / en.wikipedia.org / false
انتشار: 29 اسفند 1400 بروزرسانی: 29 اسفند 1400 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1991

به "استان آنکارا در یک نگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استان آنکارا در یک نگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید