افت حافظه؛ ارمغان تلخ جراحی بینی، وقتی سلامت خود را فدای زیبایی می کنیم

به گزارش تاورنا، بوییدن گل و گیاه و داشتن حس شامه خوب، برگ برنده عالی برای جلوگیری از ابتلا به برخی بیماری هاست و افرادی که بویایی آن ها آسیب دیده است بیش از دیگران در معرض آسیب مغزی قرار دارند.

افت حافظه؛ ارمغان تلخ جراحی بینی، وقتی سلامت خود را فدای زیبایی می کنیم

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان در جدیدترین پژوهش های خود دریافتند افرادی که دارای سیستم تنفسی سالم هستند و از راه بینی نفس می کشند حافظه قدرتمند تری به نسبت افرادی که دارای سیستم تنفسی آسیب دیده هستند، دارند.

پژوهش ها نشان می دهند تنفس از راه بینی سبب بهبود انتقال اطلاعات از حواس پنج گانه به شبکه ذخیره سازی مغز می گردد.

کارشناسان اعتقاد دارند استشمام از طریق بینی سبب افزایش درک شناختی و بالا رفتن قدرت حافظه افراد می گردد، بخش هیپوکامپ مغزی مسئول انتقال اطلاعات و داده های مربوط به حافظه است.

اتفاق و رویداد های مختلفی که در طول روز رخ می دهد، بو هایی که فرد در طول روز استشمام می نماید همگی به بانک حافظه بلند مدت فرد منتقل می شوند.

کارشناسان در پژوهش برروی داوطلبان دریافتند افرادی که از راه بینی تنفس می کردند در سال های آتی بهتر می توانستند رایحه و بو های مختلف را شناسایی نمایند، این آزمایش از طریق محققان در موسسه کارولینسکی کشور سوئد صورت گرفته است.

خاطرات در ذهن انسان طی سه مرحله، رمزگذاری، تثبیت و بازیابی می گردد.

تنفس با بینی درمقایسه با دهان سبب افزایش حافظه شناختی در افراد می گردد. دراین پژوهش دانشمندان برروی 24 زن و مرد سوئدی دربازه 19 تا 25 سال آزمایش انجام داده اند. درجریان این آزمایش داوطلبان درمعرض 6 عطر رایج، چون توت فرنگی و شش عطر ناآشنا قرار گرفتند.

از داوطلبان خواسته شد بو ها را به خاطر بسپارند، داوطلبان برخی از بو ها را با استفاده از بینی و برخی دیگر را از راه تنفس دهان استشمام کردند.

هنگامی که دوباره از داوطلبان خواسته شد بو ها را به خاطر آوردند، داوطلبانی که بو ها را با استفاده از بینی تنفس نموده بودند به نسبت بو هایی که از راه دهان تنفس شده بود بهتر عمل کردند.

این پژوهش نشان می دهند تنفس نقشی مهم در ساز وکار های رفتاری و عصبی مرتبط با رمز گذاری داده ها و شناخت ادراکی دارد.

در پستانداران بوی اجسام و اشیای مختلف از طریق گیرنده های بویایی دربینی دریافت و سپس به مرکز پردازش درمغز ارسال می گردد.

ناحیه هیپوکامپ مغز نقشی قابل توجه درانتقال اطلاعات بین شبکه های حسی و حافظه دارد.

مطالعه های پیشین همچنین نشان داده است افرادی که در دوران سالمندی قدرت بویایی قوی تری دارند کمتر دچار ابتلا به بیماری آلزایمر می شوند. یکی از اولین نشان های ابتلا به بیماری آلزایمر کاهش توان بویایی و افت آن است.

نتیجه های این پژوهش درمجله JNeurosci، منتشر شده است.

منبع:Dailymail

فواید حیرت انگیز بوییدن از راه بینی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 اسفند 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 83

به "افت حافظه؛ ارمغان تلخ جراحی بینی، وقتی سلامت خود را فدای زیبایی می کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افت حافظه؛ ارمغان تلخ جراحی بینی، وقتی سلامت خود را فدای زیبایی می کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید