افزایش بدهی شرکت های هواپیمایی

به گزارش تاورنا، افزایش بدهی شرکت های هواپیمایی بازگشت به شرایط عادی را سخت خواهد کرد

انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) آنالیزی منتشر کرد که نشان می دهد بدهی شرکت های هواپیمایی تا انتهای امسال 550 میلیارد دلار افزایش پیدا خواهد کرد که این میزان 120 میلیارد دلار بیشتر از پیش بینی های ابتدای سال است. 67 میلیارد دلار از بدهی جدید متشکل از وام های دولتی (50 میلیارد دلار)، مالیات های معوقه (5 میلیارد دلار) و ضمانت وام (12 میلیارد دلار) است.

افزایش بدهی شرکت های هواپیمایی

در حالیکه 52 میلیارد دلار از منابع تجاری شامل وام های تجاری (23 میلیارد دلار)، بدهی بازار سرمایه (18 میلیارد دلار)، بدهی ناشی از اجاره (5 میلیارد دلار) و دسترسی به تسهیلات اعتباری موجود (6 میلیارد دلار) است.

کمک های مالی به منزله گریزگاهی از شرایط بحرانی موجود است. اما با از سرگیری شرایط پیشین در ادامه سال، بدهی وام های دریافتی صنعت هواپیمایی نزدیک به 550 میلیارد دلار خواهد بود که با افزایش سنگین 28 درصدی همراه است.

الکساندر دژونیاک مدیرعامل یاتا اظهار کرد: کمک های دولت به شناور ماندن این صنعت کمک خواهد کرد. اما چالش بعدی ممانعت از غرق شدن ایرلاین ها در ورطه بدهی های ناشی از این کمک های مالی خواهد بود.

دولت ها مجموعا 123 میلیارد دلار به شرکت های هواپیمایی کمک مالی رسانده اند که بازپرداخت آن ها مبلغی بالغ بر 67 میلیارد دلار خواهد بود. تراز مالی تا حد زیادی شامل یارانه دستمزد پرسنل (34.8 میلیارد دلار)، حقوق صاحبان سهام (11.5 میلیارد دلار) و تخفیف مالیاتی/ یارانه (9.7 میلیارد دلار) است. از بین رفتن 60 میلیارد دلار پول نقد تنها در سه ماهه دوم سال 2020 برای ایرلاین ها امری حیاتی است.

دژونیاک اضافه کرد: بیش از نیمی از کمک های مالی دولت ها، بدهی های جدیدی برای این صنعت ایجاد خواهد کرد. کمتر از 10% از آن به سهام شرکت های هواپیمایی اضافه خواهد شد. این امر تصویر مالی صنعت هواپیمایی را به کلی دگرگون خواهد کرد. پرداخت بدهی شرکت های هواپیمایی به دولت و وام دهندگان خصوصی بدین معناست که این بحران مدت زمان زیادی دامنگیر صنعت هواپیمایی خواهد بود.

احتمالا این مطلب را هم بپسندید: کاهش درآمد مجریان تورهای مسافرتی

تنوعات منطقه ای

میزان 123 میلیارد دلار کمک های مالی دولت ها برابر با 14% از مجموع درآمد شرکت های هواپیمایی (838 میلیارد دلار) در سال 2019 است. تنوعات منطقه ای در پراکندگی کمک های مالی حاکی از آن است که در این میان تفاوت های فاحشی وجود دارد که باید از میان برداشته شود.

درآمد سال 2019 (به میلیارد)کمک های مالی (به میلیارد)درصد کمک ها به نسبت میزان درآمد سال 2019
جهانی$833$123%14
امریکای شمالی$264$66%25
اروپا$207$30%15
آسیا-اقیانوسیه$257$26%10
امریکای لاتین$38$0.3%0.8
آفریقا و خاورمیانه$72$0.8%1.1

هنوز هم تفاوت فاحشی در میزان کمک های مالی وجود دارد و نیاز است تا به ایرلاین ها برای رهایی از بحران کووید-19 کمک رسانی شود. مولفه اصلی در کمک های مالی به شرکت های هواپیمای امریکای شمالی، اجرای طرح CARES Act است که در مجموع در بردارنده یک چهارم درآمد سالانه ایرلاین های داخلی در سال 2019 بوده است. همچنین این مقدار در اروپا برابر با 15% و در آسیا- اقیانوسیه برابر با 10% از درآمدهای سالیانه بوده است. در حالیکه این مقدار در آفریقا، خاورمیانه و امریکای لاتین فقط 1% از کل درآمد سال 2019 را شامل می شود.

احتمالا این مطلب را هم بپسندید: زیان مالی بی سابقه صنعت هواپیمایی کشور

دژونیاک گفت: بسکمک از دولت ها با افزایش کمک های مالی پلی را برای عبور از این شرایط سخت فراهم نموده اند، تا با پرداخت کمک های مالی به شرکت های هواپیمایی مانع از ورشکستگی آن ها شوند. اما در مقابل کشورهایی مانند استرالیا، ایتالیا، تایلند، ترکیه و بریتانیا در این زمینه به حد کافی سریع عمل ننموده اند و یا کمک های مالی محدودی نموده اند که نتیجه آن ورشکستگی برخی از شرکت های هواپیمایی بوده است. همبستگی و همکاری برای بازگشت به شرایط عادی امری مهم است. کمک های مالی به ایرلاین ها، اقتصاد کشورها را نجات خواهد داد.

تاثیرات بدهی شرکت های هواپیمایی

نوع کمک ها بر روی میزان سرعت و نیرویی که برای بازگشت به شرایط عادی نیاز است، تاثیر خواهد گذاشت. یاتا از دولت ها خواسته است تا رساندن کمک های مالی به ایرلاین ها را ادامه دهند و بر اقداماتی تمرکز کنند که به افزایش حقوق صاحبان سهام ها کمک کند. دژونیاک اضافه کرد: بسکمک از شرکت های هواپیمایی هنوز هم شدیدا نیازمند کمک های مالی هستند. پیام ما به دولت هایی که هنوز در این زمینه اقدامی انجام نداده اند، کمک به ایرلاین ها برای بالا بردن سطوح سرمایه شان با تمرکز بر کمک های مالی است تا برای آن ها جایگاهی محکم برای بازگشت به شرایط عادی فراهم آورد.

دژونیاک ادامه داد: آینده ای سخت پیش روی ما است. مواجهه با کووید-19 و رهایی از شوک مالی تنها نخستین موانع پیش روی ما هستند. اقدامات کنترلی پس از اپیدمی، هزینه های بالاتری در برخواهد داشت. برای رسیدن به اهداف پیش رو به سرمایه گذاری هایی نیاز خواهد بود. مهم تر از همه اینکه، شرکت های هواپیمایی باید بازپرداخت های سنگین ناشی از کمک های مالی را بپردازند. پس از عبور از مرحله بحران، بازگشت به دوره سلامت مالی، چالش بسکمک از ایرلاین ها خواهد بود.

منبع: فلای تودی
انتشار: 13 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1043

به "افزایش بدهی شرکت های هواپیمایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش بدهی شرکت های هواپیمایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید