اقتصاد آبی و نقش آن در توسعه پایدار

به گزارش تاورنا، خبرنگاران/بوشهر مدیرکل دفتر زیست بوم و سواحل سازمان محیط زیست بیان نمود: مفهوم اقتصاد آبی از منابع موجود محلی در جهت اشتغال زایی، افزایش درآمد و در عین حال حفظ محیط زیست بهره می برد.

اقتصاد آبی و نقش آن در توسعه پایدار

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی بروشور خلاق از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ بروشور های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران، داوود میرشکار ظهر امروز در کارگاه تخصصی محیط زیست دریایی و نقش آن در تنویر افکار عمومی گفت: انقلاب آبی به معنای برداشت 6 برابری آبزیان در طول 10 سال به دلیل رشد جمعیت است که باعث ایجاد بعضی مسائل زیست محیطی شده است و برای جلوگیری از مسائل بیشتر و توسعه پایدار بحث انقلاب آبی مطرح شد.

وی ادامه داد: آسیا 89 درصد از فراوری جهانی آبزی پروری را در سال 2016 به خود اختصاص داده و چین در بین کشورهای فراورینماینده رتبه اول از نظر فراوری را به خود اختصاص داده است، پس از آن هند، اندونزی، ویتنام، بنگلادش، مصر، نروژ و... قرار دارند.

این مسئول اعلام کرد: برای افزایش فراوری ماهی برای جمعیت در حال رشد جهانی، آبزی پروری باید پایدار بماند در عین حال که اثرات زیست محیطی آن به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

به گزارش خبرنگاران، مدیرکل دفتر زیست بوم و سواحل محیط زیست بیان نمود: مفهوم اقتصاد آبی از منابع موجود محلی در جهت اشتغال زایی، افزایش درآمد و در عین حال حفظ محیط زیست بهره می برد.

وی با اشاره به نمونه های اجرا شده توسعه پایدار با رویکرد اقتصاد آبی یادآور شد: به طور کلی چهار رویکرد در توسعه پایدار و اقتصاد آبی وجود دارد که با توجه به ملاحظات سیاسی اجتماعیراقتصادی کشورهای ذی نفع سناریوهای مختلفی را از جمله پیشگیری از فاجعه، حمایت از صنعت دریایی، جلوگیری از آلودگی، و ترمیم زیست محیطی پیگیری می نمایند.

میرشکار مطرح کرد: در مبحث پیشگیری از فاجعه آنالیز رشد جلبک هایی که موجب به خطر افتادن زندگی آبزیان می گردد که در این حوزه نروژ ایسلند و اسپانیا فعالیت های خوبی انجام داده اند.

مدیرکل دفتر زیست بوم و سواحل با اشاره به جلوگیری از آلودگی دریا تاکید نمود: تجمع زباله های پلاستیکی در دریاها و اقیانوس میکروپلاستیک ها را به چرخه زندگی آبزیان وارد می نماید. علاوه بر این تعداد زیادی پلاستیک در سواحل حمل می گردد که این امر بر محیط زیست دریایی در مناطق ساحلی و سپس بر صنعت گردشگری زندگی ساکنان و پایانه های بندری تاثیر خواهد گذاشت.

این مسئول توضیح داد: از سال 2016، چین مانیتورینگ میکروپلاستیک و تحقیقات در زمینه نظارت بر میکروپلاستیک ها را به اجرا درآورد. کشور چین سه خلیج را به عنوان نمونه مورد آنالیز قرار داد و به منظور برطرف آلودگی از این سه خلیج در مجموع 42 میلیون یوان سرمایه گذاری کرد که در انتهای این طرح و در سال 2018 بیش از 30 صنایع آلاینده که فاضلاب را وارد رودخانه های منتج به این خلیج ها می کردند تعطیل کرد.

وی اظهار کرد: کاربرد دریا به عنوان منبع آب انرژی و مواد از جمله سیستم آب شیرین کن استخراج لیتیوم فراوری بتن، فراوری اکسیژن و هیدروژن، آبیاری گیاهان، باتری های قابل شارژ آب دریا، فراوری اتانول زیستی با استفاده از زیست توده دریایی و استخراج از معدن است.

مدیرکل دفتر زیست بوم و سواحل با اشاره به کاربرد آب دریا در کشت گلخانه ای اعلام کرد: پروژه ای برای مبارزه با فراوری غذا و کمبود آب با استفاده از منابع تجدیدپذیر دریا و خورشید، استفاده از آب دریا، انرژی خورشیدی و هوای گرم محیط برای فراوری آب مورجهانز، آبیاری، هوای مرطوب و همچنین تامین انرژی مورجهانز برای گلخانه ها است.

این مسئول بیان نمود: بر اساس آمار هر ده هزار متر مربع از این نوع گلخانه ها فراوری 50 تن آب در روز دارد که این میزان آب علاوه بر اینکه برای آبیاری گلخانه استفاده می گردد و برای مصارف شهری و کشاورزی اطراف گلخانه نیز کاربرد دارد.

داوود میرشکار توضیح داد: این نوع گلخانه ها به دلیل اینکه آب مورجهانز را تهیه می نمایند و همچنین از سوخت فسیلی استفاده و هزینه عملیاتی 20 تا 25 درصد کمتر دارند. همچنین هزینه های ثابت این نوع گلخانه ها به دلیل اینکه سیستم گرمایش و سرمایش دارند و در زمین های ارزان ساخته می شوند در حدود 10 الی 15 درصد کمتر است.

وی مطرح کرد: آمار و ارقام پروژه ای که در قطر صورت گرفته نشان می دهد که نصب 50 مگاوات نیروگاه حرارتی خورشیدی و 50 هکتار گلخانه موجب فراوری 36 هزار تن محصول، اشتغال زایی یرای 800 نفر ، صادرات 155 گیگاوات در ساعت برق و جذب سالانه 1500 تن کربن دی اکسید می گردد.

این مسئول با اشاره به فراوری انرژی های تجدیدپذیر در کشورهای همسایه گفت: در ایران متاسفانه عمده فراوری انرژی برقآبی است و بیوانرژی سهم کمی را دارد، در حالی که در سراسر جهان برای ایجاد فرصت های شغلی از این امکان استفاده می نمایند.

مدیرکل دفتر زیست بوم و سواحل سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: باید کلیات اقتصاد آبی و نقش آن به عنوان پیشران توسعه کشورها بیان گردد، اشاعه فرهنگ دریامحور و گنجاندن سیاست های اقتصاد آبی در سیاست های کلان کشور، توجه به ابعاد مختلف اعمال اقتصاد آبی، پیوند میان اقتصاد آبی و چرخشی برای توسعه پایدار، بیان پتانسیل های ایران برای استفاده از ظرفیت های دانش بنیان و اشتغال زایی، ایجاد طرح پایلوت برای گلخانه دریایی مورد توجه قرار بگیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 746

به "اقتصاد آبی و نقش آن در توسعه پایدار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقتصاد آبی و نقش آن در توسعه پایدار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید