ایجادکنندگان تنش در کنفرانس ورشو مورد حمایت دولت لهستان نبودند

به گزارش تاورنا، به گزارش خبرنگاران، ویچخ اونلت عصر دوشنبه در دیدار با فرماندار بندرانزلی با اشاره به تنش ایجاد شده بین ایران و لهستان در کنفرانس ورشو، اظهار کرد: در کنفرانس ورشو افرادی سعی در ایجاد تنش بین دو کشور کردند که مورد حمایت دولت لهستان نبوده و در آن کنفرانس نیز به صورت رسمی دعوت نشده بودند.

ایجادکنندگان تنش در کنفرانس ورشو مورد حمایت دولت لهستان نبودند

وی با بیان اینکه دولت لهستان هرگز از آن افراد حمایت ننموده و هیچ همکاری رسمی با آنها ندارد، تاکید نمود: مسئولان ایران یقین داشته باشند این افراد مورد حمایت بعضی از کشورهای بوده و از کشور لهستان نبوده اند.

اونلت با تاکید بر لزوم مطلع سازی مردم لهستان از پیشینه تاریخی و فرهنگی مردم ایران در راستای توسعه صنعت گردشگری بین دو کشور، گفت: مردم لهستان و ایران نقاط مشترک بسیاری با هم دارند که این امر دو ملت را به هم نزدیک می نماید.

وی ادامه داد: به دلیل مهمان نوازی مردم انزلی در 77 سال پیش از آوارگان لهستانی، ملت ایران و شهروندان بندرانزلی صندلی مهمی در بین مردم لهستان دارند.

لزوم توسعه روابط بین ایران و لهستان

اونلت با اشاره به حضور بسیاری از لهستانی ها در ایران و تشکیل یک زندگی جدید، اظهار کرد: لهستان از جمله کشورهایی است که به سرعت در حال رشد بوده و مردم آن با شناسایی مقاصد سفر در حال مسافرت به نقاط مختلف دنیا هستند که در این راستا باید جاذبه های گردشگری انزلی و گیلان نیز به آنها معرفی گردد.

وی به پیشنهاد ایجاد خواهر خواندگی بندرانزلی با یکی از شهرهای بندری لهستان در راستای توسعه روابط همه جانبه دو کشور از سوی فرماندار انزلی نیز اشاره نمود و اضافه کرد: از هرگونه شرایطی که موجب گردد روابط همه جانبه سیاسی، مالی، فرهنگی و گردشگری بین دو کشور توسعه یابد استقبال می کنیم.

اونلت با بیان اینکه تجار و سرمایه گذاران لهستانی علاقه مند به توسعه روابط مالی و سرمایه گذاری در ایران هستند، توضیح داد: برای توسعه روابط مالی بین دو کشور نیازمند اطلاعات مناسب در زمینه زیر ساخت ها و ظرفیت های موجود در بندرانزلی و شهرهای دیگر هستیم.

کاردار سفارت لهستان در ایران با اشاره به وجود فرهنگ و اقوام مختلف در ایران، تاکید نمود: اتفاقات 77 سال پیش و مهمان نوازی مردمان انزلی از جنگ زده های لهستانی مرا بیشتر به این شهر علاقه مند نموده چون معتقدم تاریخچه لهستان از بندرانزلی شروع شده است.

وی با بیان اینکه شناسایی مناطق مختلف برای معین مقصد سفر برای مسافران بسیار اهمیت دارد و می تواند به توسعه گردشگری و ایجاد درآمد پایدار برای هرکشوری یاری کند، اضافه کرد: شناسایی ایران به عنوان کشوری توریستی یکی از مواردی است که در کشور لهستان مطرح است.

گفتنی است ویچخ اونلت کاردار سفارت لهستان در ایران به همراه اسلاومار کولتون وابسته نظامی لهستان در ایران پس از دیدار با فرماندار بندرانزلی و ادای احترام به شهدای والامقام ایران، از آرامستان لهستانی ها و کلیسای تاریخی حضرت مریم در بندرانزلی بازدید کرد.

گفتنی است، گروهی از آوارگان لهستانی اعم از افراد غیرنظامی شامل زن، کودک، پیر و جوان در سال 1942 پس از سفری سخت از سرمای شوروی سابق و تحمل بیماری و گرسنگی به بندرانزلی رسیدند که 639 نفر از آنان، جان خود را از دست داده و در گورستانی در نزدیکی قبرستان شهر، به خاک سپرده شدند.

هفتادمین سالگرد ورود پناهندگان لهستانی جنگ دنیای دوم به ایران، هفدهم مهرماه سال 1391 با حضور هیاتی 80 نفره متشکل از سفیر لهستان، وزیر امور کهنه سربازان جنگ، نماینده مجلس سنا و رئیس کمیسیون ارتباط با لهستانی های مقیم خارج، تعدادی از کهنه سربازان، بازماندگان مهاجران جنگ دنیای دوم و خانواده های درگذشتگان بر مزار لهستانی های آرمیده در بندرانزلی برگزار گردید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 549

به "ایجادکنندگان تنش در کنفرانس ورشو مورد حمایت دولت لهستان نبودند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجادکنندگان تنش در کنفرانس ورشو مورد حمایت دولت لهستان نبودند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید