برنامه ریزی صادرات با بخش نامه های خلق الساعه سخت شده است

به گزارش تاورنا، بیست ونهم مهرماه، روز ملی صادرات. این روز یک بار دیگر همه برنامه ها و راهی که رفته اند مورد بازبینی قرار می گیرد، ایده آل ها بلندپروازانه گفته می گردد. هرچند ممکن است واقعیت ها فاصله معناداری با این ایده آل ها داشته باشد و در همین روز دوباره قرار برای کار مضاعف گذاشته گردد.

برنامه ریزی صادرات با بخش نامه های خلق الساعه سخت شده است

این روزها اما، شرایط صادرات در کشور خوب نیست. رئیس اتاق بندرعباس درباره مسائل صادرنماینده ها در استان هرمزگان می گوید: استان هرمزگان پایتخت مالی ایران است، بیشترین حجم واردات و صادرات در این استان انجام می شود؛ بیش از 60 درصد صادرات و واردات به وسیله بندر عباس انجام می شود.

محمدرضا صفا، در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می افزاید: محموله واردات و صادرات خیلی از استان ها به وسیله بندر عباس صادر می نمایند و همواره صادرات در این راستا رونق خوبی داشته است و در طول همه این ماه ها رونق ادامه داشت.

او ادامه می دهد: عظیم ترین مسائل صادرنماینده ها در استان مسائلی است که با بخش نامه های خلق الساعه به آن ها تحمیل می شود؛ این بخش نامه ها بسیار دست و پا گیر شده و عملاً صادرات بدون برنامه ریزی بلندمدت خیلی سخت شده است.

به گفته رئیس اتاق بندرعباس هر روز وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی بخشنامه و دستورالعمل جدیدی صادر می نماید که در عمل صادر نماینده سردرگم شده است؛ درحالی که باید رد این شرایط به صادر نماینده اطمینان خاطر داد تا بتواند کار کند.

او معتقد است: اگر به بخش خصوصی اطمینان خاطر دهند حتماً می تواند از این تحریم ها عبور کند، ولی متاسفانه آزادی عمل از بخش خصوصی گرفته شده است. با بروکراسی امروزی بخش خصوصی نمی تواند کارایی لازم را داشته باشد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تاکید می نماید: در سال های گذشته هم تحریم های مالی زیادی داشتیم ولی بخش خصوصی این موانع را پشت سر گذاشت ولی الان بخشنامه ها، دست و پای بخش خصوصی را بسته است. این مشکل اصلی بخش خصوصی است.

او به برطرف تعهد ارزی اشاره می نماید: در نشست خیر رئیس بانک مرکزی از 70 صادر نماینده کارتن خواب می گوید؛ سؤال بخش خصوصی این است که چرا با یان افراد برخورد نشده است و چرا وزارت صنعت، معدن و تجارت این کارت ها را صادر نموده است؟ بانک مرکزی با بخش نامه ها و موضع گیری های خود شهرت و منزلت صادر نماینده واقعی را لکه دار نموده است.

صفا تاکید نمود: اگرچه در بندرعباس مسائلی در حوزه صادرات وجود دارد، مثل حوزه حمل و نقل دریایی ولی عظیم ترین مسائل به بخشنامه های دولتی برمی شود.

او به مسائل حوزه فراوری اشاره می نماید: تأمین نقدینگی بنگاه ها یکی از عظیم ترین مسائل بنگاه های فراوری یاست و انتظار می رود این مسائل حل شود ولی واقعاً خیلی از مسائل خارج از استان به صادرنماینده ها تحمیل می شود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 1 آذر 1399 بروزرسانی: 1 آذر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1269

به "برنامه ریزی صادرات با بخش نامه های خلق الساعه سخت شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه ریزی صادرات با بخش نامه های خلق الساعه سخت شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید