ترکیب کلاس های حضوری و غیرحضوری، محتمل ترین سناریو برای ترم جدید تحصیلی دانشگاه ها

به گزارش تاورنا، معاون آموزشی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری اعلام کرد: کاستی های آموزش مجازی در ماه های اخیر نباید در ترم های آینده تکرار گردد و کلاس های حضوری و غیرحضوری، محتمل ترین سناریو برای ترم جدید تحصیلی دانشگاه ها است.

ترکیب کلاس های حضوری و غیرحضوری، محتمل ترین سناریو برای ترم جدید تحصیلی دانشگاه ها

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به لزوم بهبود زیرساخت های آموزشی برای ترم آینده تحصیلی در دانشگاه ها گفت: کاستی های آموزش مجازی در ماه های اخیر نباید در ترم های آینده تکرار گردد و کلاس های حضوری و غیرحضوری، محتمل ترین سناریو برای ترم جدید تحصیلی دانشگاه ها است.

در نشست مجازی رؤسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور که با حضور منصور غلامی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری، معاونان وزارتخانه و رؤسای دانشگاه های سراسر کشور به صورت وبینار، در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم و با موضوع آنالیز شرایط آموزش عالی در سال پیش رو برگزار گردید، خاکی صدیق با اشاره به لزوم همفکری در مورد برنامه آموزشی فصل تابستان و نیم سال تحصیلی 99-400 گفت: آموزش عالی در کمتر از 5 ماه، مسیری را طی کرد که به طور طبیعی چند سال طول می کشید و هم اکنون در بیشتر مراکز آموزشی، از زیرساخت های حداقلی آموزش مجازی برخوردار هستیم. البته بعضی مراکز از توان حدبیشتری خوبی برخوردار هستند اما از حیث امکانات حداقلی می توان گفت که بیشتریت مراکز از آن برخوردار هستند.

وی با اشاره به زیرساخت های موجود در آموزش عالی کشور گفت: در بحث نرم افزاری، سخت افزاری، آموزش هیئت علمی، دانشجو و کارکنان و تطابق قوانین با شرایط جدید اقدامات خوبی اجرا شده، اما همچنان به توجه و به روزرسانی در این بخش احتیاج داریم.

خاکی صدیق اضافه نمود: در مورد امتحانات نیز به واسطه گزارش های دریافتی از دانشگاه ها در جریان امور قرار داریم و خوشبختانه تا به امروز مشکل خاصی گزارش نشده است.

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه توانستیم تهدید کرونا را به فرصتی برای رو آوردن به آموزش های نوین تبدیل کنیم، در مورد برنامه های پیش روی آموزش عالی گفت: نکته نخست این است که بایستی از فرصت تابستان در زمینه بهبود زیرساخت ها، تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری و آموزش تخصصی استفاده بهینه نموده و امکانات خود را تکمیل کنیم. کاستی های پیش از این در زمینه آموزش مجازی نباید در ترم آینده تکرار گردد.

وی اضافه نمود: همچنین در راستای مشارکت جمعی و هم افزایی دانشگاه ها از دانشگاه های مشخص و برخوردار درخواست کردیم تا به یاری دانشگاه های کمتر برخوردار بروند. این یاری می تواند در مواردی همچون برگزاری آزمون، تسهیل در تبادل اعضای هیأت علمی و دانشجویان مهمان در دانشگاه های نزدیک باشد. این فرصت همکاری آموزش عالی در سطح ملی، بدون شک مورد قضاوت آیندگان درباره کارنامه ما قرار خواهد گرفت.

خاکی صدیق در ادامه به تشریح برنامه آموزشی برای نیم سال تحصیلی 99-400 پرداخت و گفت: تداوم بیماری کرونا قطعی است و ما باید خود را برای تداوم این شرایط آماده کنیم. البته تصمیم نهایی در مورد تداوم این شرایط با ستاد ملی مبارزه با کرونا است، اما ما باید خود را برای تداوم این شرایط آماده نگه داریم.

وی در ادامه گفت: خوشبختانه میزان مناسبی از زیرساخت ها در آموزش الکترونیک ایجاد شده و سال تحصیلی از 15 شهریورماه آغاز می گردد، ولی این تاریخ اسمی است و دانشگاه ها با توجه به شرایط خود ممکن است زودتر یا دیرتر سال تحصیلی خود را آغاز نمایند و توصیه ما این است که تا جایی که ممکن است تاریخ آغاز سال تحصیلی به 15 شهریور نزدیکتر و یا زودتر از آن باشد.

خاکی صدیق در مورد دانشجویان نوورود گفت: به مقررات آموزشی جدیدی در زمینه تسهیلات دانشجویان نوورود احتیاج داریم. یکی از راهکارها، مهمان شدن دانشجوها در مناطق نزدیک سکونت خودشان است. سناریوهای آموزشی متفاوتی برای قرار دریافت در شرایط مختلف در نظر گرفته شده، اما محتمل ترین سناریو از نظر ما ترکیب کلاس های حضوری و غیرحضوری است.

وی اضافه نمود: نکته بعدی در مورد اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه ها است. آنها کارمندان دولت هستند و از قوانین کشوری تبعیت می نمایند. کارکنان باید در محل کار حاضر باشند مگر اینکه مقام مسئول یعنی رئیس دانشگاه ضرورت دیگری را اتخاذ نمایند.

معاون آموزشی وزارت علوم در خاتمه گفت: برای ترم های آینده باید آموزش الکترونیکی نهادینه شده باشد. اکنون با حجم فراوان تقاضا برای ارائه آموزش های مجازی روبرو هستیم و موضوع ضروری در این زمینه، ورود مراکز آموزشی به ترم های آینده، با زیرساخت های مناسب است.

خاکی صدیق تاکید نمود: برای ترم های آینده باید کوشش کنیم تا آموزش الکترونیکی نهادینه شده باشد. اکنون با حجم فراوان تقاضا برای ارائه آموزش های مجازی در دانشگاه ها روبرو هستیم و لازم است که ورود مراکز آموزشی داوطلب با زیرساخت های مناسب باشد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 20 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1121

به "ترکیب کلاس های حضوری و غیرحضوری، محتمل ترین سناریو برای ترم جدید تحصیلی دانشگاه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیب کلاس های حضوری و غیرحضوری، محتمل ترین سناریو برای ترم جدید تحصیلی دانشگاه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید