حمایت پایش آزاد از ایده های کاربردی خلاق، پژوهش ها با رویکرد حل مسئله در کشور هدفمند می شوند

به گزارش تاورنا، رئیس دبیرخانه پایش آزاد گفت: اولویت اصلی پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی و ریاست عالی دانشگاه حمایت از طرح مدیریت و هدفمندسازی پژوهش ها در دانشگاه آزاد اسلامی با رویکرد حل مسئله در کشور است.

حمایت پایش آزاد از ایده های کاربردی خلاق، پژوهش ها با رویکرد حل مسئله در کشور هدفمند می شوند

به گزارش خبرنگار حوزه پایش گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، نشست هم اندیشی با رؤسای دبیرخانه های برنامه علمی استان های کشور به صورت مجازی و برخط در دبیرخانه پایش آزاد به ریاست محمدعلی اکبری امروز با مشارکت حداکثری استان ها در سامانه دان برگزار گردید.

در ابتدای این نشست محمد علی اکبری رئیس دبیرخانه پایش آزاد گفت: پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی باید با توجه به سامانه مدیریتی پژوهش یار جهت دهی گردد. این سامانه یک زیرساخت شبکه ای در سطح کشور است. هدف دیگر این سامانه نظم دهی به ساختار پژوهش در دانشگاه است. ابتدای اردیبهشت ماه سال گذشته سامانه پژوهش یار به طور رسمی آغاز به کار کرد و در ابتدای اردیبهشت ماه امسال TC قطع شد و به نوعی مدیریت شده باهدف ساماندهی مدیریت پژوهشی و کاهش مسائل در زیرساخت سامانه پژوهش یار نهاده شد.

وی اضافه کرد: بیست و سوم فرودین ماه امسال سامانه های پایش و پژوهش یار تلفیق شدند و هر دو سامانه یکی شد و ایراداتی که تا به امروز رصد شده بود در این مرحله تلفیقی، حل شد. سایر مسائل سامانه به مرورزمان حل خواهد شد و این طبیعت هر سامانه الکترونیکی است. به لحاظ بسترسازی، ساختار سامانه، کارها تکمیل است ولی احتیاج است به مرور باگ ها رفع گردد.

رئیس دبیرخانه پایش آزاد اظهار کرد: از اول اردیبهشت ماه امسال مأموریت پژوهشی و مدیریت پژوهشی دبیرخانه های علمی استان ها و واحدهای پیشرو در برنامه های علمی تغییر کرد و انتظار می رود، در مدیریت پژوهش در کنار بخش اجرایی پژوهش یعنی معاونت های پژوهشی استان ها و واحدها شاهد تحول باشیم. طرح ایده مهم است و اینکه آینده با نگاه آینده پژوهی از دانشگاه چه می خواهد.

علی اکبری با بیان اینکه اکنون پژوهش های هدفمند و خلق ایده مدنظر است و دبیرخانه پایش آزاد بر این فرآیند نظارت خواهد داشت و از به فعلیت رساندن ایده های کاربردی خلاقانه حمایت می نماید، توضیح داد: از اولویت های دستور کار دبیرخانه پایش، پیگیری و ساماندهی احکام مجریان و کمیته های علمی و ابلاغ چارت سازمانی جدید برنامه علمی است. همچنین گزارش گیری از فعالیت های دبیرخانه های علمی استان ها در دستور کار جدی واقع شده است.

وی ادامه داد: به زودی به مجریان برنامه های علمی برای رصد زمینه های علمی مرتبط با برنامه، دسترسی داده خواهد شد که کدام استاد از کدام واحد به زمینه های پژوهشی برنامه علمی مربوطه، اعلام علاقه نموده است و سایر گزارش گیری ها از سامانه نیز در اختیار مجریان قرار خواهد گرفت.

رئیس دبیرخانه نظام پایش اعلام کرد: در برنامه علمی، پروپوزال رد یا قبول نمی گردد و موازی با سیستم ارزیابی گذشته در گروه آموزشی، دانشکده و...، انطباق یا عدم انطباق موضوع و عنوان پروپوزال های تحصیلات تکمیلی با زمینه های پژوهشی در برنامه علمی آنالیز می گردد.

علی اکبری تأکید کرد: چنانچه در استان ها صنایعی وجود دارد، برنامه علمی برای آن ها ارائه می گردد و در راستای جذب حداکثری و باهدف حل مشکل، تمام ظرفیت علمی استان ها ذیل دبیرخانه های برنامه علمی استان ها فعال سازی خواهد شد. اولویت اصلی پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی و ریاست عالی دانشگاه حمایت از طرح مدیریت و هدفمندسازی پژوهش ها در دانشگاه آزاد اسلامی با رویکرد حل مسئله در کشور است. ارتباط با صنایع و معرفی استاد مشاور مهارتی مدنظر است.

وی اضافه کرد: در زمینه های پژوهشی سامانه طوری طراحی شده است که رشته و گرایش متناظر برای آن تعریف شده است و به زودی در سامانه پژوهش یار، جستجو برحسب رشته تعریف خواهد شد. دبیرخانه پایش آزاد از طرح ایده برنامه های علمی جدید و به طور خاص صنعت محور استقبال می نماید. اکنون فرهنگ سازی بستر فعلی و استفاده آن در محیط دانشگاه آزاد اسلامی باید در اولویت دبیرخانه های برنامه علمی استان های کشور باشد.

رئیس دبیرخانه نظام پایش گفت: به زودی دستورالعمل برگزاری همایش های مجازی در دوره کرونا آنالیز و در دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ خواهد شد. در دبیرخانه پایش آزاد از نقد دلسوزانه استقبال می گردد. کمیته نظارت و ارزیابی دبیرخانه پایش آزاد به صورت فعال و پویا در هفته در حال داوری ساختاری برنامه های علمی و سپس تایید قرارگیری روی سامانه پژوهش یار است.

در بخش دوم نشست، کلیه رؤسای دبیرخانه های علمی در کشور به ارائه گزارش احصاء چالش ها تا استخراج زمینه های پژوهشی پرداختند و سؤالات و پیشنهاد ها را مطرح کردند و در بخش پایانی نشست علی اکبری با جمع بندی مباحث، به سؤالات مطرح شده و ایده ها جوابگو بودند و خط مشی کلی دبیرخانه پایش آزاد با تأکید بر جوان گرایی در نگاه حل مسائل کشور مطرح شد.

4084/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 14 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 990

به "حمایت پایش آزاد از ایده های کاربردی خلاق، پژوهش ها با رویکرد حل مسئله در کشور هدفمند می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمایت پایش آزاد از ایده های کاربردی خلاق، پژوهش ها با رویکرد حل مسئله در کشور هدفمند می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید