ذائقه کاربران فضای مجازی در ایام کرونا

به گزارش تاورنا، داده کاوی مطالب منتشر شده در شبکه های اجتماعی از ابتدای اسفند 98 تا به امروز توسط پژوهشگاه ICT ، نشان دهنده دغدغه کاربران این شبکه ها برای آشنایی با علائم و نحوه ابتلا به ویروس کرونا است.

ذائقه کاربران فضای مجازی در ایام کرونا

لیلا ربیعی پژوهشگر پژوهشگاه ICT و مجری پروژه ذائقه سنجی کاربران شبکه های اجتماعی (ذکاوت) به تشریح اهمیت این پروژه و نتایج حاصل از داده های آن پرداخت و گفت: در حال حاضر، تحلیل در علوم داده و شبکه با استفاده از فناوری های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی در رده های نخست تحقیقات در دنیا قرار داشته و مورد اقبال فراوانی است. حتی بسیاری از کسب و کارها نیز بر این اساس در حال رشد و شکل گیری است.

وی گفت: از طرف دیگر، با توجه به رشد روزافزون کاربران شبکه های اجتماعی و ضریب نفوذ بالای این شبکه ها، آنالیز و تحلیل فضای مجازی شامل شناخت داده محور فعالیت ها، فرایندهای علاقه مندی کاربران و همچنین آسیب های شبکه های اجتماعی پرکاربرد، امری مفید و اجتناب ناپذیر بوده و می تواند فرصت های فرهنگی و مالی قابل توجهی را نیز فراهم کند.

ربیعی گفت: با توجه به این موارد، پروژه تحلیل ترافیک و ذائقه سنجی کاربران فضای مجازی در راستای مأموریت های پژوهشگاه ICT و با هدف انجام تحقیقات کاربردی در این حوزه، تعریف شده است. سامانه ذکاوت که از دستاوردهای اصلی این پروژه است، ابزاری قدرتمند جهت استخراج الگوهای رفتاری کاربران و پیش بینی گرایش ها و فرایند علاقه مندی آن ها در آینده است.

وی تاکید نمود: ارائه بولتن ها و گزارشهای تحلیلی حاصل از این سامانه به مسئولین ذیربط در حوزه مدیریت و سیاست گذاری های کلان فضای مجازی کشور، باهدف ایجاد نظارت و درک بهتر این فضا و بهره گیری از کاربردها و پتانسیل های موجود در آن، درک عمیق تر و دقیق تر جریانات فرهنگی، تجاری و سیاسی کشور را برای آنان امکان پذیر می سازد.

پژوهشگر پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با توجه به قابلیت های سامانه ذکاوت، از این سامانه می توان در راستای شناسایی و حل چالش ها و معضلات موجود کشور در ابعاد مختلف از جمله ابعاد مالی، فرهنگی- اجتماعی و حفظ امنیت ملی کشور بهره گرفت.

وب اضافه نمود: در حال حاضر، تحلیل های کسب وکاری، سیاست گذاری و تصمیم سازی متنوعی برای مدیران ذیربط در حوزه های اجتماعی، مالی، سیاسی، مذهبی و ... با بهره گیری از این سامانه، درحال انجام است. همچنین انجام این پروژه، علاوه بر توسعه یک بستر علمی-کاربردی در حوزه جمع آوری و تحلیل هوشمند کلان داده ها در سطح وب و شبکه های اجتماعی، موجب ایجاد دانش بومی و تربیت نیروهای انسانی خبره و کارآمد در این حوزه مهم نیز می گردد.

کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی بیشتر چه محتوایی را دنبال می نمایند

مجری پروژه ذائقه سنجی کاربران شبکه های اجتماعی، در پاسخ به این سوال که کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی بیشتر چه محتوایی را دنبال می نمایند، شرح داد و گفت: سامانه ذکاوت انواع محتواهای منتشره در این شبکه ها را به صورت هوشمند در دسته های موضوعی تعیین از منظر علاقه مندی، احساسات، نیازمندی ، واکنش، فرایند و میزان فعالیت کاربران آنها، تحلیل می نماید.

ربیعی اضافه نمود: محتوای مورد توجه کاربران در بسترهای مختلف شبکه های اجتماعی وابسته به ماهیت آن بستر بوده و لذا متفاوت است. در شبکه های اجتماعی که بیشتر محتوای فراوری شده از نوع تصویر و فیلم است و فضای غالب، کسب و کارها و نیازمندی های زندگی عامیانه کاربران است، صفحات سرگرمی، هنری و هنرمندان، خدمات فروش و شخصی، بیشتر مورد اقبال کاربران واقع شده اند. از طرف دیگر، بیشتر محتوای منتشر شده در شبکه های اجتماعی که ماهیت آن نوشتاری و متن بوده، موضوعات شخصی و روزمره و سیاسی بیشتر مورد توجه کاربران قرار می گیرد.

این پژوهشگر ادامه داد: در پیغام رسان ها نیز که قابلیت انتشار محتوای صوتی، تصویری و متنی، دارند، محملی برای انتشار اخبار و اطلاع رسانی در کلیه حوزه های اجتماعی، سیاسی، ورزشی، سرگرمی، مذهبی و ... وجود دارد.

تحلیل فعالیت کاربران شبکه های اجتماعی در دوران کرونا

مجری پروژه ذائقه سنجی کاربران شبکه های اجتماعی درباره نتایج تحلیلی به دست آمده از فعالیت کاربران در شبکه های اجتماعی در دوران کرونا گفت: آنالیز مطالب منتشر شده در شبکه های اجتماعی در مورد ویروس کرونا از ابتدای اسفندماه 98 تا به امروز نشان دهنده دغدغه های کاربران و کوشش آنها در جهت آشنایی با علائم و نحوه ابتلا و اطلاع رسانی در مورد پیشگیری بوده است.

وی اضافه نمود: در این زمینه مسائل ناشی از ویروس کرونا از قبیل مسائل مالی، تعطیلی کسب و کارها، تامین لوازم پزشکی موردنیاز شامل ماسک، دستکش، مواد ضدعفونی نماینده، داروها، آزمایش و آزمایشگاه ها، مورد توجه مخاطبان و کاربران این شبکه ها قرار گرفته است.

ربیعی اظهار داشت: همچنین قرنطینه و پیغامدهای آن، آمارهای ابتلا، فوت و بهبودیافتگان و حواشی آنها، هشدارها، سفرها، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، تصمیم گیری هایی که در دوران کرونایی توسط حاکمیت اتخاذ می گردد و مسائل انتقادی که در سطح جامعه و میان مردم به صورت میدانی قابل مشاهده است، در این شبکه ها مورد بحث و آنالیز قرار گرفته است.

وی گفت: در مورد ابعاد مختلف بحران کرونا در کشور، گزارش های تحلیلی مختلفی نیز حسب تقاضای مراجع ذیربط، تهیه شده و در اختیار آنها قرار گرفته است. ،مهر

اخبار مربوط به ویروس کرونا در ایران و دنیا را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 29 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1137

به "ذائقه کاربران فضای مجازی در ایام کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ذائقه کاربران فضای مجازی در ایام کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید