راز کشتی های دفن شده در زیر خیابان های این شهر چیست؟

به گزارش تاورنا، کشتی های دفن شده در زیر خیابان های سان فرانسیسکو

هر روز هزاران نفر از مسافران قطارهای زیرزمینی سان فرانسیسکو از میان کشتی های قدیمی عبور می نمایند بدون اینکه حتی این موضوع را بدانند! مردم این شهر نمی دانند که در زیر خیابان های منطقه این شهر ده ها کشتی قدیمی دفن شده است، کشتی هایی که ماجراهایی جالب و شنیدنی دارند. اگر می خواهید راز این کشتی های قدیمی سانفرانسیسکو را بدانید در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید.

راز کشتی های دفن شده در زیر خیابان های این شهر چیست؟

در زیر خیابان های منطقه اقتصادی سان فرانسیسکو بقایای ده ها کشتی بزرگ وجود دارد که در اواسط قرن نوزدهم مردم را به سان فرانسیسکو (بزرگ ترین شهر استان کالیفرنیا) می بردند. این که این کشتی ها در زیر شهر چه کار می نمایند ماجرای جالبی دارد. سان فرانسیسکو در حدود 200 سال پیش شهر رسیدن به آرزوها بود! مردم به این شهر می رفتند تا طلا پیدا نمایند و پولدار بشوند. البته این فقط سان فرانسیسکو نبود که هدف رسیدن به طلا شده بود بلکه تب و تاب جست و جوی طلا در همه شهرهای استان کالیفرنیا بالا گرفته بود. ماجرای کشتی های این شهر هم به همین تب جست و جو برای رسیدن به طلا برمی شود! همه دوست داشتند تا خودشان را به این شهر برسانند و برای این رفت و آمد نیاز به کشتی بود.

در اواسط قرن نوزدهم یعنی زمانی که تب طلا در کالیفرنیا اوج گرفته بود این کشتی ها، جست و جوگران مشتاق را به شهر سان فرانسیسکو می بردند اما با فروکش کردن این تب در سال های بعد دیگر استفاده ای از این کشتی ها نشد و کم کم همه آن ها در اواخر قرن نوزدهم در زیر خروارها خاک مدفون شدند.

وقتی در سال 1848 اخبار پیدا شدن طلا در کالیفرنیا حسابی داغ داغ بود افراد زیادی بودند که دوست داشتند برای پیدا کردن طلا به استان کالیفرنیا بروند ولی راهی برای رفتن آن ها به این استان وجود نداشت چون همه کشتی ها کاملا پر بودند و خیلی از کشتی هایی که به کالیفرنیا می رسیدند دیگر برنمی گشتند، در واقع، ناخدا و خدمه کشتی ترجیح می دادند تا حالا که به کالیفرنیا رسیده اند به میدان های جست و جوی طلا بروند و شانس خود را برای پیدا کردن طلا امتحان نمایند. ناخداها کشتی ها را در کنار یک روستای کوچک مکزیکی به نام یربا بونا می گذاشتند و می رفتند البته معمولا نگهبان هایی را استخدام می کردند تا در این مدت از کشتی ها نگهداری نمایند.

برخی وقت ها از کشتی هایی که در کنار ساحل رها شده بودند استفاده های دیگری می شد؛ معروف ترین نمونه آن ها یک کشتی مخصوص شکار نهنگ به نام نیانتیک بود که سال 1848 به عمد به خشکی آورده شد و تا قبل از اینکه در آتش سوزی سال 1951 بسوزد به عنوان انبار و هتل استفاده می شد. این کشتی در این دو سه سال از پر رفت و آمدترین محل های شهر بود و بعدها با از بین رفتن آن، در اینجا هتلی به همین نام ساخته شد که همچنان از معروف ترین هتل های شهر است. در این مدت کشتی هایی که ظاهر بهتری داشتند تبدیل به انبار ، هتل، اداره، رستوران، بانک و … شدند و از آن ها استفاده های دائمی می شد.

برخی از صاحبان کشتی ها هم عمدتا کشتی ها را در آب غرق می کردند تا با از بین بردن کشتی صاحب خانه شوند! در آن موقع قانون شهر به این صورت بود که به صاحب هر کشتی ای که در دریا غرق می شد یک خانه داده می شد.

در روز 3 می 1851 بود که آتش سوزی بزرگی رخ داد و آتش همه شهر را فرا گرفت. خیلی از کشتی هایی که در کنار اسکله بودند در آتش شعله ور و در خلیج غرق شدند. بعد از اینکه آتش چندین روز بعد مهار شد اسکله پر از چوب ها و کشتی سوخته ای بود که دیگر به درد هیچ کاری نمی خوردند. بعد از این آتش سوزی، ساخت و ساز جدیدی رخ داد، شهر بزرگ و بزرگ تر می شد که ناگهان مسئولان با کمبود زمین روبرو شدند اینجا بود که تصمیم گرفتند خلیج کم عمق و کشتی هایی که در آن وجود داشت را پر و به زمین تبدیل نمایند.

باورش سخت است اما زمانی در قسمت های شرقی سانفرانسیسکو یک خلیج کم عمقی وجود داشت. در آن موقع آب خلیج سان فرانسیسکو آنقدر بالا بود که حتی کل خیابان مونت کومری که امروز آسمان خراش نمادین ترانزامریکا پیرامید در آن واقع شده است را هم پوشانده بود. زمانی که شهر آغاز به رشد و توسعه کرد این خیلج کاملا پر و قسمت داون تاون شهر بر روی آن ساخته شد. شاید بپرسید که چه به روز کشتی ها آمد؟ خیلی از کشتی هایی که در آنجا لنگر گرفته بودند هیچ وقت جابجا نشدند و برای همواره در زیر خاک مدفون شدند.

به نظر می آید که بین 40 تا 70 کشتی همچنان در زیر خیابان های این شهر مدفون باشند. در دهه 1990 وقتی که در اسکله امباارکادرو ریل زیرزمینی درست می شد کارگران به یک کشتی به نام رم برخوردند، کشتی ای که آنقدر بزرگ بود که تونل از میان آن کشیده شد.

منبع: amusingplanet.com

منبع: الی گشت
انتشار: 5 خرداد 1401 بروزرسانی: 5 خرداد 1401 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 2041

به "راز کشتی های دفن شده در زیر خیابان های این شهر چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز کشتی های دفن شده در زیر خیابان های این شهر چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید