روابط عمومی هسته ارتباطات بازاریابی می گردد

به گزارش تاورنا، تهران (پانا) - روابط عمومی را در تعریفی ساده و بدون حاشیه می توان به عنوان فرآیند ارتباط بین شرکت ها، سازمان ها یا افراد و عموم مردم در نظر گرفت.

روابط عمومی هسته ارتباطات بازاریابی می گردد

از این منظر فعالیت متخصصان روابط عمومی نیز معمولاً حول ایجاد و حفظ روابط با مخاطبان هدف شرکت ها، سازمان ها، رسانه ها اعم از عمومی و تجاری و بعلاوه سایر رهبران صنعت کاریشان تعریف می گردد.

مشاهدات مرکز تحقیقاتی استاتیستا به روایت خانم گوتمن، سرپرست تحقیقاتی حوزه تبلیغات و بازاریابی این مرکز خبر از اندازه رشد سریع داده های کاری مربوط به این صنعت (روابط عمومی) با توجه به اهمیت شاخص ارتقای جایگاه و تصویر مشتریان در دل صنایع می دهد.

این رشد حکایت از این دارد که پیش بینی می گردد عایدی صنعت روابط عمومی در سراسر دنیا از 88 میلیارد دلار در سال 2020 به حدود 129 میلیارد دلار تا سال 2025 افزایش یابد.

برای ذهنیت پیدا کردن نسبت به اعداد و ارقام، عایدی آژانس های روابط عمومی در آمریکا در سال 2019 بیش از 14 میلیارد دلار بوده است.

در این گزارش آمده که متخصصان روابط عمومی آمریکا به طور میانه سالانه عایدی 62.8 هزار دلاری دارند و بالاترین دستمزد نیز بسته به اندازه مهارت های فنی فعالان این حوزه، می تواند به 67.6 هزار دلار برسد.

در این گزارش نو به مواردی همانند جذب و حفظ استعدادهای مناسب نیز به عنوان چالش های اصلی در حوزه روابط عمومی پرداخته شده است.

با توجه به اینکه در عصر حاضر، داشتن یک تیم روابط عمومی خوب می تواند به شکل گیری تصویری قوی از برند و به تقویت پایگاه ارتباطی قوی یاری کند و به مدیریت بحران ها و منابع بپردازد؛ لازم است به بعضی از پیش بینی های مهم مرتبط با این حوزه که آینده روابط عمومی را شکل می دهد، پرداخت.

این شاخص ها که مورد توجه بسیاری از آژانس های روابط عمومی فعال در کشورهای پیشرفته به عنوان فاکتورهای کلیدی برای تغییر ساختار روابط عمومی مدنظر است، می تواند ارتباط معنادارتری در ارتباط با افزایش سرانه عایدیی این صنعت در آینده برقرار سازد.

نقش مهم اینفلوئنسر مارکتینگ

سهم اینفلوئنسرها و رسانه های اجتماعی همچنان روبه افزایش است.

اینفلوئنسر مارکتینگ به بخشی جدایی ناپذیر بسیاری از استراتژی های بازاریابی برندهای برتر تبدیل شده است.

نقش اینفلوئنسر مارکتینگ به آرامی در حال تغییر است؛ زیرا اینفلوئنسرهای بیشتری بر ارائه محتوای معتبر متمرکز شده اند.

کسب و کارها باید درباره تأثیرگذارانی که برای نمایندگی برند خود انتخاب می نمایند بسیار مراقب باشند؛ تیم روابط عمومی نقش مهمی در انتخاب اینفلوئنسر برای نمایندگی برند ایفا خواهد نمود.

ادغام روابط عمومی ها و ارتباطات بازاریابی

در آینده شاهد یکپارچگی بیشتر و محو شدن خطوط بین روابط عمومی و ارتباطات بازاریابی خواهیم بود.

بیشتر آژانس های روابط عمومی تیم های اختصاصی برای انجام وظایف مختلف دارند و به بخش های مختلف گزارش می دهند که این خود شکافی ارتباطی درون سازمان ها ایجاد می نماید.

لذا در آینده دیوارهای بین تیم هایی مانند روابط عمومی و ارتباطات بازاریابی از بین می رود و فرآیندهای ارتباطی شفاف تر خواهد شد؛ با توجه به رونق شبکه های اجتماعی، این یک الزام است زیرا تجربه مشتریان بی واسطه در حال مخابره شدن در این فضاهاست.

بازیگردانی هوش مصنوعی

- واقعیت افزوده و مجازی بیشتر

- رویدادهای مجازی بیشتر

- هوش مصنوعی برای ارزیابی مخاطبان و همکاران

- استفاده های نو از بلاکچین

این موارد بخشی از کاربردهای هوش مصنوعی است؛ فناوری هوش مصنوعی ثابت نموده است که بازی را برای بسیاری از بخش ها تغییر می دهد و حوزه روابط عمومی نیز می تواند از ظرفیت های آن بهره مند گردد.

این تکنولوژی می تواند در انتشارات مطبوعاتی، محتوای رسانه های اجتماعی و تعامل تأثیرگذار برای برندها یاری کند؛ بنابراین اتوماسیون کارهای تکراری به افراد یاری می نماید تا بر جنبه های حیاتی شغل خود در حوزه روابط عمومی تمرکز نمایند.

بعلاوه این تکنولوژی می تواند به آژانس های روابط عمومی در ساده سازی عملیات مشتری، ایجاد تجربیات نو برای افزایش معروفیت یک برند، پیش نویس ایمیل ها، تبدیل متون به گفتار و ایجاد لیست رسانه ای هدفمند نیز یاری کند.

موضوع با ساخت برند

عموما متخصصان ارتباطات و روابط عمومی در پی شکل دادن 1. خلق داستان هایی از شیوه ساخت رهبران، 2. داستان های اینفلوئنسرها و 3. برندهای حاصل 1 و 2 هستند.

فرآیند برندسازی در عصر دیجیتال مستلزم برقراری ارتباط با مشتریان بجای پیشبرد ارتباطات بازاریابی مرتبط با محصول یا خدمات است؛ لذا تعامل نقش مهمی در ایجاد تصویر برند خوب ایفا می نماید و روابط عمومی ها در پی همین هستند تا به این شکل بتوانند داستان بهتری خلق نمایند.

پلتفرم های نو و محتوای چند رسانه ای

برندها بالاجبار باید از از شبکه های اجتماعی برای پیشبرد امر ارتباطات خود استفاده نمایند؛ طبیعی است که در چنین شرایطی طی سال های آینده، دامنه فعالیت روابط عمومی بیش از هر زمان دیگری متنوع خواهد شد.

در دنیایی که تحت سلطه رسانه های اجتماعی است، تعداد زیادی پلتفرم نو به شکل گیری افکار عمومی یاری می نمایند؛ بخش روابط عمومی باید انواع مختلفی از پلتفرم ها را در استراتژی خود بگنجاند.

علاوه بر این، انواع مختلفی از محتوا در رسانه های اجتماعی برای برقراری ارتباط و ارسال پیغام استفاده می گردد؛ تیم های روابط عمومی باید از محتوای چند رسانه ای برای برقراری ارتباط مؤثر با مشتریان استفاده نمایند.

محول شدن وظایف امور خدمات مشتریان

در آینده تمرکز برندها بر جامعه در خط مقدم خواهد بود.

پیش از عصر رسانه های دیجیتال، مشتری ناراضی یک برند تنها گزینه ای که برای به اشتراک گذاشتن تجربه خود داشت با دوستانِ نزدیک، آشنایان و خانواده بود؛ اما امروز، آنها می توانند درباره تجربه شان توییت بزنند یا نظرات خود را در شبکه های اجتماعی مختلف به اشتراک بگذارند.

از آنجاییکه خدمات مشتری می تواند به شدت بر معروفیت یک برند تأثیر بگذارد، در سال های آینده به طور فعال به وسیله تیم روابط عمومی مدیریت خواهد شد.

جایگزینی محتوای آموزنده با تجاری

دیگر برندها سعی نمی نمایند محصول یا خدمات خود را به مصرف نمایندگان تحمیل نمایند زیرا فرهنگ کسب وکاری تغییر نموده و در عوض، برندها سعی می نمایند آنچه را که مصرف نمایندگان احتیاج دارند ارزیابی و سپس یک محصول مرتبط با احتیاج ایجاد نمایند.

این نحوه عملکرد بخش روابط عمومی را دستخوش تغییراتی نموده و در آینده نیز این سیر ادامه دار خواهد بود؛ ارتباط با مشتریان به شکل محتوای آموزنده خواهد بود و دیگر محتوای تبلیغاتی و صرفا مبتنی بر فروش و متقاعدسازی مشتریان پاسخگو نیست.

احتیاج به تماس انسانی

صنعت روابط عمومی در استراتژی ارتباطات خود احتیاج به حس و لمس انسانی دارد و نباید مانند ارتباطات روباتیک احساس گردد.

تمرکز بر محتوای خواننده محور با لمس انسانی برای همه شرکت های روابط عمومی لازم است.

ضرورت ارتقاء مهارت

شاید یکی از بزرگترین تغییرات این باشد که روابط عمومی احتیاجمند مهارت های نوی خواهد بود که که شاید قبلاً احتیاجی به آنها نبوده است؛ بعضی از این تخصص ها ممکن است به شکل ردیابی مشتری، ترافیک و تبدیل مخاطبان به مشتریان در جریان یک کمپین باشد.

همانطور که گفته شد از آنجایی که خطوط بین روابط عمومی و بازاریابی محو می گردد، متخصصان روابط عمومی باید مهارت های خود را ارتقا دهند و بر دانش خود بیفزایند؛ دانشی از جنس بازاریابی دیجیتال و مدیریت مشتری بسیار لازم است.

مجید هدایتی نسب

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 8 دی 1400 بروزرسانی: 8 دی 1400 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1904

به "روابط عمومی هسته ارتباطات بازاریابی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روابط عمومی هسته ارتباطات بازاریابی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید