روز جهانی یوگا : سلامتی را در آغوش بگیرید

به گزارش تاورنا، یوگا شامل مدیتیشن و تکنیک های تنفسی است که وضوح فکری و تمرکز را بهبود می بخشد و به آرامش فکر، کاهش گفتگوی فکری و تقویت عملکرد شناختی یاری می نماید.

روز جهانی یوگا : سلامتی را در آغوش بگیرید

یوگا نوعی از سبک زندگی است که مجموعه ای حرکات مناسب برای بدن، تمرینات تنفسی و دستورات کلی برای پاکسازی بدن از سموم را در بر می گیرد. این متد فواید بسیاری برای سلامتی دارد. به بهانه روز دنیای یوگا نگاهی انداخته ایم به فواید گسترده این شاخه از ورزش دیرینه. با ما در مجله اینترنتی خبرنگاران همراه باشید.

تاریخچه یوگا

مفهوم واژه یوگا از ریشه سانسکریت یوج گرفته شده است که به معنای یکپارچگی یا اتحاد است. یوگا یک تمرین جامع است که شامل حالات بدنی، کنترل تنفس، مراقبه و اصول اخلاقی است. این تمرین از هند باستان سرچشمه گرفته و هزاران سال است که به عنوان راهی برای ارتقای سلامت جسمی، فکری و معنوی شناخته می گردد. هدف از تمارین هماهنگ کردن و تعادل بدن، فکر و روح است که منجر به آرامش درونی، خودآگاهی و از بین رفتن اضطراب هامی گردد.

اجزای یوگا

مجموعه ای از تمرینات فیزیکی و مدیتیشن پایه های این ورزش کهن را تشکیل می دهند.

1. آساناها (حرکات ورزشی)

یکی از جنبه های اولیه این روش، تمرین آسانا هاست که حالت هایی فیزیکی هستند. این شرایط ها به تقویت و کشش بدن، بهبود انعطاف پذیری و ارتقای سلامت کلی بدن یاری می نمایند. به وسیله حرکت آگاهانه و هم ترازی مناسب، آسانا ها بعلاوه به پرورش فکر آگاهی و تمرکز یاری نموده و حس آرامشی قوی برای تمرین نماینده به ارمغان می آورند.

2.پرانایاما (تمرینات تنفسی)

علاوه بر آساناها، پرانایاما نیز اصلی مهم در یوگا محسوب می گردد. پرانایاما به معنای تمرین کنترل نفس است. از تکنیک های تنفسی مختلفی برای تنظیم و عمیق تر کردن نفس، افزایش جریان انرژی، آرامش فکر و متعادل کردن سیستم عصبی استفاده می گردد. طبق تحقیقات اجرا شده، تکنیک های پرانایاما تأثیر عمیقی بر سلامت جسمی و روانی می گذارند.

3.یاما (بایدهای اخلاقی)

این اصول، تمرین نماینده را در داشتن یک زندگی اخلاقی به انجام کارهایی از قبیل همدردی، یاری به همنوع، خدمت به خلق، صداقت و … اخلاقیاتی از این دست تشویق می نماید.

4. نیاما (نبایدهای اخلاقی)

این اصول شامل نهی هایی اخلاقی از مواردی همانند دروغ، خودخواهی، حرص و طمع را در برمی گیرد و از تمرین نماینده می خواهد که روابط خود را با دنیا پیرامون و انسان ها و حیوانات به برترین نحو تنظیم کند.

فواید یوگا

از نظر فیزیکی این تمرینات قدرت، انعطاف پذیری و تعادل را بهبود بخشیده و با کاهش تنش و گرفتگی های عضلات شرایط بدن را به مرز ایده آل می رساند. از نظر فکری نیز استرس، اضطراب و افسردگی را کاهش داده و تمرکز و وضوح فکری را افزایش می دهد و مسیری برای کشف خود، رشد درونی و خودآگاهی فراهم می نماید. بعضی از مهم ترین این فواید در دامه مطلب می آید:

1.بهبود انعطاف پذیری و قدرت بدنی

شرایط های یوگا یا آساناها به بهبود انعطاف پذیری، افزایش تحرک مفاصل و افزایش قدرت کلی بدن یاری می نمایند. تمرین منظم می تواند منجر به بهبود تعادل، هماهنگی و دامنه حرکتی بیشتر گردد.

این تمرین جامع که ترکیبی از قدرت، انعطاف پذیری و استقامت است سلامت قلب و عروق را بهبود بخشیده و با افزایش متابولیسم بدن، فواید یوگا برای تناسب اندام را موجب می گردد.

2. کاهش استرس و آرامش

تمرینات تنفسی و تکنیک های تمدد اعصاب تعریف شده در این روش کهن، به افزایش خودآگاهی، آرامش بدن، کاهش استرس، اضطراب و تنش یاری می نماید. بعلاوه این تمارین باعث تقویت حافظه و بالا رفتن عملکرد مغز می شوند.

یوگا آگاهی و فکر آگاهی در لحظه حال را تشویق می نماید. با تمرکز بر تنفس و حضور کامل در همه حالات ورزش، تمرین نمایندگان افزایش احساس خودآگاهی را تجربه نموده و برای ماندن در حرکات به تمرکز بیشتر عادت می نمایند.

3. بهبود کیفیت خواب

تمرینات یوگا، به ویژه تکنیک های تمدد اعصاب و کشش های ملایم، می تواند به خواب بهتر و حل مشکل بی خوابی یاری کند. تمرین منظم منجر به بهبود کیفیت خواب و خواب آرام تر در شب اخواهد شد.

4. افزایش انرژی و سرزندگی

تمرینات یوگا، از جمله تنفس و شرایط های خاص، به تحریک و تعادل جریان انرژی بدن یاری می نمایند و منجر به افزایش سرزندگی، بهبود سطح انرژی و احساس کلی رفاه می شوند.

5. ارتباط فکر، بدن و دنیا پیرامون

یوگا یک تمرین کل نگر است که یکپارچگی فکر، بدن و خودآگاهی را تقویت می نماید. ارتباط عمیق تر با خود، انسان ها و دنیا پیرامون را موجب خواهد شد.

توصیه می گردد برای آغاز از یک معلم واجد شرایط یاری بگیرید که بتواند آموزش های مناسب را ارائه دهد، ایمنی شما را تضمین کند و در خصوص تمرین مناسب برای احتیاج ها و توانایی های فردی شما راهنمایتان باشد. تمرین منظم و مداوم، همراه با هدایت و آموزش مناسب، کلید بهره مندی از فواید یوگا است.

پیشنهاد مطالعه: نوشیدن آب همراه غذا : مفید یا مضر؟ را بخوانید.منبع: پیام دلتا
انتشار: 1 تیر 1402 بروزرسانی: 1 تیر 1402 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 2257

به "روز جهانی یوگا : سلامتی را در آغوش بگیرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز جهانی یوگا : سلامتی را در آغوش بگیرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید