می خواهید سالم بمانید و بیشتر عمر کنید؟ هر روز 6 ساعت بخورید و 18 ساعت روزه باشید!

به گزارش تاورنا، خودداری از خوردن غذا برای 16 الی 18 ساعت در روز می تواند برای درمان انواع بیماری ها مفید باشد و به سلامتی بیشتر انسان یاری کند. حتی اگر مجبور باشید آموزش ببینید که چگونه گرسنگی را تحمل و پشت سر بگذارید.

می خواهید سالم بمانید و بیشتر عمر کنید؟ هر روز 6 ساعت بخورید و 18 ساعت روزه باشید!

با وبسایت گردشگری سازمان میراث فرهنگی همراه باشید.

آنالیز تحقیقات گذشته صورت گرفته روی حیوانات و انسان ها در نشریه پزشکی The New England نشان می دهد روزه داری متناوب می تواند کاهش فشار خون و وزن را به همراه داشته؛ به بهبود طول عمر یاری کند.

این گزارش به نوعی تبدیل به نقشه راه پزشکان برای تجویز روزه داری به بیماران چاق، سرطانی، دیابتی و قلبی و عروقی شده است.

نویسنده این گزارش، مارک ماتسون (Mark Mattson)، استاد علوم اعصاب دانشگاه جان هاپکینز، به نوع نکته مهم اشاره می نماید: تغذیه محدود روزانه (خوردن در یک بازه 6 الی 8 ساعته و بعد روزه داری در بازه ای 16 الی 18 ساعته) و روزه داری متناوب (مثلا دریافت دو روز روزه در طول هفته که دریافت کالری را به 500 کالری محدود می نمایند).

طبق آنالیز های صورت گرفته در ایالات متحده، تقریبا بیشتر امریکایی ها به طور متناوب روزه داری نمی نمایند و عادت به خوردن سه وعده دارند. از سوی دیگر، پزشکان هم اصرار و تاکید زیادی به رژیم غذایی روزه داری ندارند چون مردم کمتر از این شیوه استقبال می نمایند.

اما تحقیقات جدید صورت گرفته به پزشکان توصیه می نماید بیماران خود را به روزه داری متناوب دستور و بعد به طور آرامی دوره های روزه داری را افزایش دهند.

چگونه کار می نماید؟

روزه داری متناوب در بزرگ سالان می تواند به کاهش وزن منجر گردد. پروفسور متسون می گوید این روش روزه داری می تواند سیستم متابولیک بدن را تغییر دهد. در اثر تغییر متابولیک بدن، سلول ها سعی می نمایند انرژی مورد احتیاج خود را از چربی ها تامین و آن ها را بسوزانند تا به انرژی تبدیل گردد.

در حقیقت، بدن از شرایط ذخیره چربی به شرایط سوختن چربی سوئیچ می نماید.

مزایای روزه داری متناوب

یافته های جدید روی انسان ها و حیوانات نشان می دهد روزه داری متناوب موجب افزایش طول عمر می گردد. افرادی که چند روز در هفته بازه ای 16 الی 18 ساعته را از خوردن خودداری می نمایند؛ قلب سالم تری داشته و به زندگی طولانی تری حرکت می نمایند.

همچنین، این شیوه خوردن باعث بهبهود مقاومت بدن نسبت به انسولین می گردد که در تثبیت سطح قند خون موثر است. در تحقیقی کوچک در سال 2018، سه مرد دارای بیماری دیابت نوع 2 که به دیابت بزرگ سالی هم شناخته می گردد؛ توانستند تزریق انسولین را کنار بگذارند؛ وقتی که پیروز به کاهش وزن با روزه داری شدند.

یکی از همکاران پروفسور متسون هم در تحقیق دیگری ثابت نموده است سوئیچ بدن از ذخیره چربی به مصرف چربی می تواند به بهینه سازی عملکرد مغز و عصب ها یاری کند که منجر به طول عمر بیشتر در اثر سازگاری بهتر می گردد. این افراد استرس کمتری تحمل نموده و زندگی بهتری دارند.

در سال 2009 هم تحقیق دیگری صورت گرفته که نشان می دهد افراد مسنی که رژیم غذایی کم کالری تری دارند و روزه داری کردند؛ در مقایسه با دو گروه دیگر از حافظه بهتری برخوردار بوده و حتی عملکرد بدنی آن ها بهبود یافته است.

مردهای سالم و میان سالی که16 ساعت روزه داری نمایند؛ ضمن اینکه چربی های اضافی را می سوزانند؛ با دو هفته ورزش کردن می توانند ماهیچه هایی قوی داشته باشند.

محدودیت ها

استاد متسون تاکید دارد که نمی توان به همه گروه های جامعه گفت 16 الی 18 ساعت در روز چیزی نخورند و روزه باشند.

هنوز به طور دقیقی تاثیرات، مزایا و معایب این روش جدید برای افراد و گروه های مختلف آنالیز نشده است و با قاطعیت نمی توان درباره اش اظهارنظر کرد. حتما باید مردم زیر نظر پزشک خود اقدام به روزه داری نمایند و شاید برای بعضی از گروه ها اصلا مفید نباشد.

در بعضی افراد روزه داری می تواند به پرخوری منجر گردد. پروفسور متسون می گوید نرسیدن انرژی به مغز باعث آزادسازی هورمون های اشتهاآور در هیپوتالاموس می گردد که باعث افزایش اشتها و پرخوری می گردد.

این استان برجسته علوم اعصاب دانشگاه جان هاپکینز می گوید معمولا گرسنگی در روزهای اول شایع بوده ولی پس از دو هفته یا یک ماه به عادت بدن و مغز تبدیل خواهد شد.

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 26 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 696

به "می خواهید سالم بمانید و بیشتر عمر کنید؟ هر روز 6 ساعت بخورید و 18 ساعت روزه باشید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "می خواهید سالم بمانید و بیشتر عمر کنید؟ هر روز 6 ساعت بخورید و 18 ساعت روزه باشید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید