روش شستن پرده های مختلف و ترفندهای برق انداختن آن!

به گزارش تاورنا، شستن پردهای زبرا، شستن پردهای حریر در لباسشویی دوو و بوش یا هر برند دیگری، شستن پردهای توری در لباسشویی و … از دغدغه های خانم های خانه دار است تا به روش اصولی پرده های خانه را تمیز کنند. در این مطلب بهترین روش ها و ساده ترین روشهای شستن پرده را به شما آموزش خواهیم داد.

روش شستن پرده های مختلف و ترفندهای برق انداختن آن!

روش های شستن پرده

1. شستن پرده های تور

پرده های تور به مرور زمان ودر اثر چندین بار شستشو ممکن است آهار خودرا از دست داده و بی حالت شوند که برای آهار دادن مجدد انها میتوان یک لیوان نشاسته را دریک لیوان آب سرد حل کرده و آنرا کمی گرم کرده تا لعاب دهد. سپس آنرا در لگن آب سرد حل کرده و تور شسته شده را به مدت نیم ساعت در آن خیس داد سپس آنرا آویزان کرد تا خشک شود.

روش دیگر این است که پرده توری را داخل آب سرد و کمی سرکه خیس کنید. با استفاده از دستان خود به جای ماشین لباسشویی، پرده را داخل آب بگردانید تا به تمام قسمت های آن برسد. سپس با استفاده از حوله ضخیم ، آب پرده را بگیرید و آن را خشک کنید. این کار را آنقدر انجام دهید تا پرده کاملا تمیز شود.

اگر از نتیجه کار راضی نبودید، در مرحله بعد کمی جوش شیرین را به آب گرم اضافه کنید و همچنین کمی شوینده ملایم درون آن بریزید. میزان شوینده با سرکه و آب گرم باید یکسان باشد. به آرامی به مدت چند دقیقه پرده را با دستتان چنگ بزنید و سپس آن را جلوی آفتاب پهن کنید تا خشک شود.

یک ترکیب کارآمد دیگر نیز برای تمیز کردن پرده های توری وجود دارد. به این صورت که نصف یک فنجان سرکه، یک فنجان نمک ، یک قاشق غذاخوری زاج سفید یا همان سولفات و یک قاشق غذاخوری شکر را برای پاک کردن لکه ، خاک ، گل ، گرد و غبار ترکیب کنید و به روش های بالا به پرده بزنید.

شستن پرده توری و حریر در لباسشویی

اگر میخواهید شستن پرده توری حریر در لباسشویی انجام شود، از سیستم آب سرد استفاده کنید. زیرا ممکن است آب گرم به بافت پارچه آسیب برساند. مواد پاک کننده ای که استفاده می کنید باید معمولی باشد. زیرا ماده پاک کننده قوی به ریزبافت حریر و تور آسیب میرساند.

علاوه بر این، هیچ گاه از خشک کن ماشین لباسشویی استفاده نکنید. خشک کن ماشین لباسشویی با سرعت بالایی حرکت می کند وممکن است باعث پارگی یا نخ کش شدن پارچه بشود.

اتوشویی پرده حریر

تا جایی که ممکن است از اتو برای اتوکشی پرده حریر یا توری استفاده نکنید. بخار اتو به بافت پرده آسیب می رساند. درصورتی که می خواهید پرده حریر یا توری را اتوکشی کنید، از اتوبخار استفاده نکنید و آن را به خشکشویی پرده تخصصی واگذار کنید.

لکه بری پرده حریر و توری

اگر روی پرده حریر یا پرده توری خانه تان یک لکه ایجاد شد و شما نمی خواستید کل پرده را بشویید، روی همان قسمت از پرده مقداری ماده پاک کننده یا سرکه به همراه آب سرد بریزید تا لکه بری پرده حریر انجام شود.. در صورت نیاز میتوانید این روش را چند بار تکرار کنید تا لکه کاملا پاک شود.

پاک کردن لکه از پرده توری یا حریر کمی سخت است، با این حال نیاز نیست نگران این موضوع باشید. لکه بری پرده توری یا حریر نیاز به کمی صبر و حوصله دارد.

پرده حریر یا توری نباید در معرض گرمای شدید آب قرار گیرد و گاهی به مواد پاک کننده خاصی نیاز دارید.

بعضی همیشه گله می کنند که پرده های حریر آن ها پس از شستن با ماشین لباس شویی همیشه چروک می شود یک راه چاره اساسی و ساده برای این منظور استفاده از پودر صابون به جای پودر لباس شویی است. امتحان کنید حتما کار شما را راحت خواهد کرد.

2. شستشوی پرده های پارچه ای

بعضی از پارچه های پرده ای در اثر شستشو با آب خراب و بی حالت میشوند. بنابراین این گونه پرده ها را باید به صورت خشک شویی شست. مانند انواع پارچه های مخمل، ساتن و ابریشم.

بعد از شستشوی پرده باید آن را اتو کرد. بعضی از پارچه های پرده ای را اگر به صورت مرطوب آویزان کنیم چروک آن از بین رفته و دیگر نیازی به اتو کردن نیست. درجه حرارت اتو باید با جنس پارچه هماهنگ باشد. برای اتو کردن پارچه های نایلونی باید درجه حرارت کمتر و برای اتو کردن پارچه های نخی و کتانی از درجه حرارت بیشتر اتو استفاده کرد.

بیشتر بدانید: شستن پارچه مخمل با بهترین روش و مواد ایمن

3. پرده های پلیسه

برای تمیز کردن این پرده ها باید از اسفنج مرطوب شده با آب و محلول شست و شو استفاده کنید. به این صورت که اسفنج را به همه قسمت های پرده بکشید تا کاملا تمیز شود. استفاده از این شیوه شما را از سپردن پرده به خشکشویی و پرداخت هزینه اضافه بی نیاز می کند. چوب پرده ها نیز جایگاه خوبی برای اجتماع میکروب ها به شمار می فرایند. این قسمت ها را نیز با اسفنج یا برس مرطوب تمیز کنید. یکی دیگر از راه های تمیز کردن این نوع پرده ها، استفاده از جاروبرقی ویژه تمیز کردن مبل و رختخواب است. به این وسیله به کار خود نیز سرعت می دهید. پرده را درحالی که آویزان است جارو کنید تا همه گرد و خاک آن گرفته شود. یادتان باشد که هیچگاه این پرده ها را برای شستن در آب فرو نبرید زیرا همه زیبایی چین و واچین آنها به هم می خورد و زیبایی خود را از دست می دهند.

4. نحوه شستشوی پرده ساتن

پرده ساتن یک نوع پرده لوکس و گران قیمت است که اتاق پذایرایی را باشکوه می کند. با این حال این پرده زیبا، گرد و غبار را به خود جذب می کند. از این رو توصیه می کنیم هفته ای یک بار با جارو شارژی یا جاروبرقی با قدرت پایین، بکشید. از این رو اجازه ندهید که پرده ساتن کثیف و سیاه شود.

به منظور شستشوی پرده ساتن می توانید آن را داخل ظرف پر از آب ولرم قرار دهید. اگر می خواهید رنگ پرده ثابت بماند، می توانید از یک صابون بهره مند شوید. همچنین سرکه سفید نه تنها رنگ پرده را ثابت نگه می دارد، بلکه تاثیر بسیاری در تمیز شدن پرده دارد.

اگر می خواهید پرده ساتن را در ماشین لباسشویی قرار دهید، هیچ لباسی را همراه با پرده نشویید. همچنین ماشین لباسشویی را روی درجه کم یا Gentle و آب سرد تنظیم کنید و از ماده شوینده ملایم استفاده کنید.

5. شستن پرده های چوبی

تمیز کردن پرده های چوبی را باید با احتیاط ویژه ای انجام دهید. در مصرف آب برای تمیز کردن این پرده ها باید کاملا خسیس باشید. زیرا آب به چوب آسیب جدی می زند و پرده ها را از بین می برد.

با برس نرم و با آب خیلی کم، سطح این پرده ها را تمیز کنید و آنگاه بگذارید زیر نور آفتاب کاملا خشک شوند. شست و شوی این پرده ها را خیلی کش ندهید چون که رنگ براق آنها با زیاده روی در تمیز کردن، از بین می رود.

بیشتر بدانید: روش های شستن کرکره عمودی که آن را برق می اندازد!

6. شست و شوی پرده های آلومینیومی

استفاده از اسپری تمیز کننده برای این پرده ها راه چاره مفیدی به حساب می آید از صابون و دیگر مواد شوینده نیز میتوانید استفاده کنید. همه قسمت های پرده رابا استفاده از مواد شوینده اسپری کنید.

سپس با یک دستمال تمیز سطح پرده را کاملا پاک کنید. بعد از چند دقیقه دوباره همین عمل را انجام دهید تا هیچ لکه ای روی پرده نماند. با اسکاچ ها و برس های زبر، این پرده ها را تمیز نکنید زیرا خش دار میشوند و نمای ظاهری آنها از بین می رود و زیبایی خودرا از دست می دهند.

اگر در قسمت هایی لکه های سمج وجوددارد که به اسانی پاک نمیشوند، می توانید در آن قسمت ها مقداری کرم اصلاح بکشید و بعد با یک برس نرم آنرا تمیز کنید.

سخن آخر

هنگامی که پرده های خانه تان را بیرون می آورید، پیش از خارج کردن گیره ها از آنها، ابتدا محل های قرار گیری گیره ها را بر روی نوار پرده با لاک ناخن علامت گذاری کنید. با این کار پس از شستشو می توانید به راحتی گیره ها را در محل های قبلی وصل کنید تا فرم پرده تان به هم نریزد. همچنین توصیه می کنیم شستشو پرده های آستردار را به خشکشویی بسپارید و سایر پرده ها را به روش های گفته شده در این مطلب به درستی شستشو دهید تا خیالتان راحت باشد که پارچه پرده را خراب نکرده اید!

شما می توانید روش تمیز کردن مبلمان با جوش شیرین، شامپو فرش و بخارشوی را نیز در انگیزه مطالعه کنید. روش شستشوی پرده در خانه شما چیست؟ شما چه ترفندهایی برای شستن پرده می دانید؟ در پایین همین صفحه با ما در ارتباط باشید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 29 مهر 1399 بروزرسانی: 29 مهر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1201

به "روش شستن پرده های مختلف و ترفندهای برق انداختن آن!" امتیاز دهید

13 کاربر به "روش شستن پرده های مختلف و ترفندهای برق انداختن آن!" امتیاز داده اند | 2.7 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش شستن پرده های مختلف و ترفندهای برق انداختن آن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید