آغاز دوباره بازسازی بافت تاریخی روستای روئین

به گزارش تاورنا، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: بازسازی بافت تاریخی روستای روئین که با شیوع ویروس کرونا تعطیل شده بود، با رعایت پروتکل های بهداشتی از سرگرفته شد.

آغاز دوباره بازسازی بافت تاریخی روستای روئین

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان اداری با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، حبیب یزدان پناه با اشاره به این که پایگاه بازسازی بافت تاریخی روستای هدف گردشگری رویین از سال 97 آغاز به کار نموده است، افزود: تا به امروز اعتباری ببیش از 8 میلیارد ریال برای این امر هزینه شده است.

وی افزود: این اعتبار برای سنگ فرش و جداره سازی، مطالعه جی ای اس، بازسازی و استحکام بخشی منازل از محل اعتبارات ملی و دفتر حفظ و احیای بناها و محوطه های تاریخی هزینه شده است.

یزدان پناه اظهارکرد: از ابتدای کار تا به امروز بیش از 50 نفر استادکار و نیروی کار از اهالی بومی منطقه مشغول به کار شدند و همچنین مصالح مورد احتیاج نیز از مصالح فروشی روستا تهیه می گردد که این امر باعث اشتغال زایی در روستا شده است.

وی با اشاره به همراهی مالکان در امر بازسازی، مطرح کرد: با اولویت قرار دادن بازسازی و مقاوم سازی منازل افراد بی بضاعت، تعداد منازل بازسازیی که در دستور کار قرار گرفته اند بیشتر شده و مشارکت مالکان با پایگاه نیز افزایش یافته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: اقدامات صورت گرفته در بیشتر بناها شامل آواربرداری، سبک سازی بام و اجرای سقف سبک و سنتی، تقویت پی و دیوارها و ساماندهی محوطه است.

روستای هدف گردشگری روئین در 27 کیلومتری شمال اسفراین واقع شده و آب وهوای معتدل کوهستانی با زمستان های سرد و پربرف و تابستان های معتدل است.

آب فراوان، باغ های این روستا را پررونق ساخته به طوری که هیچ فصلی از سال از محصولات باغی بی بهره نبوده است. از جمله محصولات این روستا سیب، گلابی، گردو، انگور، هلو و زردآلو است. در این روستا خانه ها به طرز بسیار زیبایی به صورت پلکانی بر روی یکدیگر ساخته شده اند بطوریکه پشت بام منزل یکی حیاط خانه دیگری است.

همچنین روستا طبیعتی سرسبز، ارتفاعات بلند، رودخانه دائمی، درخت های چنار قدیمی دارد که به آن چهره منحصربه فردی بخشیده است. مقبره ملا عارف روئینی و امامزاده اسحاق در این روستا قرار گرفته است. هنر زنان روستا چادرشب بافی، چتائی بافی، حوله و دستمال است.

سوغات محلی این روستا چادرشب، حوله پارچه ای، گردو، عسل، تولیدات دامی و باغی است.

ورزش محلی کشتی باچوخه، غذای سنتی کله جوش، مراسم محلی جشن نوروز، جشن سیزده بدر، مراسم دهه فاطمیه و دهه محرم، موسیقی محلی دوتار و قشمه در این روستا از ویژگی های خاص برخوردار است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 خرداد 1399 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 912

به "آغاز دوباره بازسازی بافت تاریخی روستای روئین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آغاز دوباره بازسازی بافت تاریخی روستای روئین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید