فرصت جدید اما محدود برای افزایش حضور در بازار روسیه

به گزارش تاورنا، روسیه واردات محصولات سبزی، صیفی جات و بعضی از میوه ها مانند سیب را از جمهوری آذربایجان منع کرد. چند روز قبل دیده بان کشاورزی روسیه بیان کرد که واردات سیب و گوجه فرنگی از کشور آذربایجان را به دلیل وجود بیماری و آفت های گیاهی ممنوع نموده است و این ممنوعیت از 10 دسامبر (بیستم آذرماه) اجرایی می گردد. در اطلاعیه دیده بان کشاورزی روسیه آمده است که وجود آفت و بیماری و مسائل قرنطینه ای در امسال نسبت به سال گذشته در محصولات وارداتی از آذربایجان افزایش یافته و از 22 اکتبر(بیست وششم مهرماه) 17 مورد عدم رعایت مسأله قرنطینه ای و وجود آفت و بیماری مشاهده شده است.

فرصت جدید اما محدود برای افزایش حضور در بازار روسیه

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

شاید این فرصت مناسبی برای فعالان مالی و صادرنماینده های ایرانی باشد. اگرچه قبلا هم در زمینه صادرات به روسیه فرصت هایی ایجاد شده بود ولی به دلیل مسائل و موانع زیرساختی ایران نتوانست آن طور که باید از بازار روسیه برای صادرات کالا و محصولات کشاورزی بهره گیرد.

هادی تیزهوش تابان، رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه در این زمینه به ایلنا گفته است: ما در حال آنالیز و مذاکره برای استفاده از فرصت پیش آمده هستیم و امید داریم بتوانیم از آن استفاده کنیم. البته برای استفاده از فرصت پیش آمده نیازمند همکاری سازمان های استاندارد و حفظ نباتات کشور و ... برای بحث بهبود کیفیت محصولات هستیم که ضروری است این سازمان ها هر چه سریع تر اقدامات مربوطه را انجام دهند.

به گفته تیزهوش تابان، روسیه درباره سلامت محصولات کشاورزی سخت گیر است و بارها به کشور آذربایجان برای رعایت مسائل قرنطینه ای میوه و سبزیجات هشدار داده بود و بی توجه این کشور موجب شد بازار پر سود روسیه را از دست بدهد.

تیزهوش تابان با تاکید بر اینکه نگاه ما به بازار روسیه نباید موقت باشد، توضیح داد: باید ساز و کارهای لازم را فراهم کنیم تا حضور ما در بازار روسیه استمرار داشته باشد. این سازوکارها نظارت دائم بر کیفیت و سلامت محصولات و همچنین معرفی برند است. عدم برندسازی موجب شده بعضی کشورهای رقیب محصول ایران را با نام و برند خود به کشورهای هدف صادراتی ارسال نمایند.

ایران در بازار روسیه بدون رقیب نیست، ترکیه و مصر رقبای جدی ایران در این بازار هستند. از طرفی خیلی از فعالان مالی از مسائل و مسائل زیرساختی در حوزه ترانزیت و حمل ونقل می گویند. تیزهوش تابان هم به این اشاره نموده و می گوید: باید جهتهای ترانزیتی را تغییر داد؛ استفاده از جهتهای دریایی به جای جهت زمینی با عبور از خاک سایر کشورها، می تواند مانع صادرات محصول ایرانی با نام سایر کشورها گردد.

آذربایجان یکی از عظیم ترین کشورهای صادرنماینده گوجه فرنگی به روسیه است و حالا با منع واردات جای آن در بازار روسیه خالی شده است. فعالان حوزه کشاورزی از توانمندی ایران در زمینه فراوری صیفی جات می گویند. از طرفی ایران توافق نامه تجاری با اتحادیه مالی اوراسیا امضا نموده است؛ قرار است این توافق از زمان امضا تا سه سال بعد از آن به قرارداد تجارت آزاد تبدیل گردد. شاید همه اینها فرصتی باشد که باید قدر آن را بیشتر دانست.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 29 دی 1399 بروزرسانی: 29 دی 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1379

به "فرصت جدید اما محدود برای افزایش حضور در بازار روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرصت جدید اما محدود برای افزایش حضور در بازار روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید