قبل از تکرار حادثه بوئینگ دیگری در کرج؛ چاره اندیشی کنید
به گزارش تاورنا، صبح دوشنبه 24 دی ماه 1397، یک حادثه هوایی دیگر در تاریخ ترابری ایران ثبت شد، در این حادثه یک فروند بوئینگ 707 ارتش جمهوری اسلامی ایران از فرودگاه بیشکک عازم فرودگاه پیغام کرج بود اما در فرودگاه فتح که در نزدیکی فرودگاه پیغام واقع شده است دچار حادثه شد و 15 سرنشین آن جان باختند و فقط یک نفر زنده ماند.

به گزارش خبرنگاران، از همان ابتدای وقوع حادثه، بعضی از فعالان حوزه هوایی احتمال دادند نزدیکی دو فرودگاه پیغام و فتح، خلبان را به اشتباه انداخته و به تصور اینکه فرودگاه پیغام پیش روی اوست، در فرودگاه فتح به زمین نشسته است؛ اشتباهی که دی ماه برای یک خلبان مسافربری هم در همین منطقه اتفاق افتاده بود.
یک خلبان در این خصوص گفت: محتمل است به دلیل هم راستایی باندهای فرود فرودگاه پیغام و فتح، خلبان در انتخاب محل فرود اشتباه نموده باشد.
سعید عابدین پور در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: وقوع یک حادثه هوایی به عوامل بسیار زیادی از جمله آشنا نبودن خلبان با منطقه فرود، بدی هوا، کاهش دید و ... بستگی دارد.
عابدین پور اضافه کرد: عامل حادثه ای که صبح دوشنبه برای هواپیمای کارگو ارتش رخ داد هم باید آنالیز گردد اما محتمل است به دلیل هم راستایی باندهای فرود پیغام و فتح، هواپیما باند اشتباهی را برای فرود انتخاب نموده باشد و از آنجایی که بوئینگ 707 برای فرود به یک باند بلند احتیاج دارد و باند فتح چنین شرایطی ندارد این حادثه اتفاق افتاده است.
وی با بیان اینکه این هواپیما از قرقیزستان به مقصد فرودگاه پیغام در حال حرکت بوده است، ادامه داد: باند فرود پیغام و فتح در یک فاصله از هم تقریباً هم راستا هستند، اشتباه در انتخاب باند به دلیل این هم راستایی موضوعی غیر عادی نیست و از دهه های گذشته تاکنون ایرلاین های زیادی بوده اند که در دنیا بر اثر چنین اشتباهی دچار حادثه شده اند.
این خلبان گفت: این یک احتمال برای حادثه امروز است و علت دقیق آن باید کارشناسی گردد.
با مطرح شدن این احتمال، قضیه رنگ و بوی جدی تری به خود گرفت، آنالیز های بیشتر و گفت و گوی خبرنگاران با یک کارشناس هوانوردی که نخواست نامش فاش گردد، نشان داد که این موضوع یک بار دیگر آن هم به فاصله چند ماه از مسافربری شدن فرودگاه پیغام تکرار شده است.
این کارشناس هوانوردی به خبرنگاران گفت که آبان ماه سال جاری یک هواپیما از مشهد به سمت فرودگاه پیغام در حرکت بود، خلبان که از کادر کارکشته پروازی یکی از ایرلاین های کشور بوده با وجود دسترسی به اطلاعات مورد احتیاج، فرودگاه فتح را با پیغام اشتباه می گیرد و ارتفاع را برای فرود کم می نماید اما در آخرین لحظات متوجه اشتباه خود می گردد و دوباره برای فرود در پیغام اوج می گیرد، این اشتباه ممکن بود به قیمت جان 150 مسافر به همراه خدمه پروازی تمام گردد.
حال در چنین شرایطی و با توجه به حادثه 24 دی ماه و ماجرای آبان ماه، مجاورت این دو فرودگاه در کنار فرودگاه ناجا ریسک پروازی در این منطقه را بالا برده و باید پیش از هر حادثه دیگری برای آن چاره اندیشی کرد.
منبع: خبرگزاری ایسنا