لزوم جلوگیری از ورود فاضلاب های شهری به کارون

به گزارش تاورنا، به گزارش خبرنگاران، احمدرضا لاهیجان زاده ظهر امروز در جلسه مقابله با ریزگردها گفت: در مورد شورای کیفی حفظ رودخانه کارون باید گفت که سال 80 یک سری اختیارات قانونی دریافت کرد که در یکی از بندهای شورا آمده انجام هر امر تشخیص داده شده پس از تایید سازمان محیط زیست برای تمامی دستگاه ها لازم الاجرا است.

لزوم جلوگیری از ورود فاضلاب های شهری به کارون

وی اضافه کرد: تقاضای ما این است که اگر امکان دارد این ظرفیت را از بابت الزام آور بودنش به شورای کیفی حفظ منابع آب استان ارتقا بدهیم و در صورت امکان در دولت مصوبه را اصلاح کنیم.

مدیرکل محیط زیست خوزستان اظهار کرد: طرح کاهش آلودگی های رودخانه ای کارون را پیشنهاد داده و وظایف تمامی دستگاه ها را در آن مشخص نموده ایم. صنعت، کشاورزی و آب و فاضلاب در تمامی وظایف دیده شده اند و مطالعات نیز بر اساس تحقیقات اجرا شده توسط مشاوران همین دستگاه اجرا شده که باید طبق زمانبندی اجرا شده انجام گردد.

لاهیجان زاده توضیح داد: اگر امکان دارد مثل طرح مقابله با ریزگردها مصوبه ای را در دولت به منظور کاهش آلودگی های کارون با مشخص اعتبارات و ردیف بودجه خاص داشته باشیم. با این مصوبه می توانیم ظرف پنج سال به اهداف مشخص شده برسیم.

وی ادامه داد: پالایشگاه و پتروشیمی و مابقی صنایع قدم های بلندی برای رفع آلودگی های ایجاد شده برداشته و مسائل خود را در این زمینه حل نموده اند. هیچ بیمارستان بدون تصفیه خانه نداریم. در بحث زه آب های کشاورزی اصلی ترین زه آبی که به کارون منتقل می شد را به سمت مناطق دیگر منحرف کردیم.

مدیرکل محیط زیست خوزستان گفت: متاسفانه در حوزه فاضلاب شهری واقعا نتوانستیم کاری انجام دهیم. حدود 23 سال است که فاضلاب های شهری به کارون می ریزد و باید تدبیری برای آن دیده گردد.

لاهیجان زاده عنوان نمود: مطالعات 12 سال گذشته طرح جامع رودخانه کارون را بازنگری نموده و مطالعات جدیدی را سال گذشته آغاز کردیم و نمونه هایی را به آزمایشگاه بین المللی در کانادا ارسال کردیم و جواب آنالیزها کم کم دارد به دست ما می رسد. هم رسوب و هم سایر نتایج را در حال آنالیز هستیم که تحلیل هایی را نیز بر آن انجام می دهیم.

وی اظهار کرد: در ارتباط با بحث آلودگی هوا در گذشته به ما قول دادند طرح آماک تا عید نوروز سال جاری افتتاح گردد ولی متاسفانه اکنون روزانه حدود 6 میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت ترش دارد سوخت می گردد. به دلیلی که کمی هم شیرین گردد 6 میلیون فوت مکعب گاز شیرین به آن اضافه می گردد و این میزان بالای گاز روزانه در 20 کیلومتری شهر اهواز در حال سوختن است.

لاهیجان زاده گفت: بحث جمع آوری گازهای همراه در استان خوزستان که حدود 12 میلیون فوت مکعب در حال سوخت است را تقاضا داریم هر چه سریعتر شرکت نفت انجام دهد. این طرح باید در اولویت برنامه ها قرار داده گردد و اگر حل گردد حدود 60 درصد از آلودگی های هوایی رفع می گردد.

وی اظهار کرد: هر کاری که قرار است در انتقال آب بین حوزه ای انجام گردد باید دارای یک دیدگاه ملی باشد. هزینه های مالی، فایده های زیست محیطی و امنیتی هم باید در این زمینه مدنظر قرار بگیرد. احتمالا این مسئله در طرح های قبلی دیده نشده است.

مدیرکل محیط زیست خوزستان گفت: هیچ طرح انتقال میان حوزه ای آب را بدون اینکه مطالعات ارزیابی پیامدهای زیست محیطی آن انجام و در شورای عالی آب مصوب نشده را کلنگ نزنند و اگر کاری هم آغاز شده باید جلوی آن گرفته گردد.

لاهیجان زاده توضیح داد: باید یاد بگیریم مصرف را تابع شرایط قرار بدهیم نه اینکه اول مصرف را درست نموده و بعد برای آن احتیاج طراحی کنیم و متاسفانه بخش مهمی از طرح های انتقال آب میان حوزه ای دقیقا به همین شکل اجرا شده است. مطالعات طرح جامع کاهش آلودگی آب کارون و هوای اهواز اجرا شده است.

وی ادامه داد: طرح های جامع فوق بعد از 10 سال در سال 91 بازنگری شده و نقاط ضعف، قوت، فرصت ها، تهدیدها و اولویت های آن هم آنالیز شده و در نهایت 10 محور اجرایی و 105 پروژه در راستای این طرح برنامه ریزی شده است. ترافیک، شهری، صنعت، خدمات، متفرقه و کشاورزی بخش های مختلفی هستند که 105 پروژه فوق را در آن تعریف نموده ایم. الآن در مرحله مشخص هزینه ها هستیم و تا انتها تیر ماه پس از تصویب در اختیار کارفرما قرار می گیرد. 10 سال قبل 240 میلیارد تومان هزینه برآورد شده است و مطمئنا سال جاری خیلی بالاتر این رقم خواهد بود. باید به عنوان سند برنامه ارائه گردد تا بودجه بندی های لازم برای اجرای آن ارائه گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 19 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 464

به "لزوم جلوگیری از ورود فاضلاب های شهری به کارون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم جلوگیری از ورود فاضلاب های شهری به کارون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید