نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چه زمانی معلوم می گردد؟

به گزارش تاورنا، در انتخابات ریاست جمهوری امسال تعیین شدن پیروز نهایی انتخابات به عوامل بسیار زیاد و متعددی بستگی خواهد داشت و ممکن است حتی چند روز یا چند هفته طول بکشد.

نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چه زمانی معلوم می گردد؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا تنها یک روز بعد از روز برگزاری انتخابات- ساعت حدود 11 صبح روز چهارشنبه نهم نوامبر (19 آبان ماه)- پیروزی دونالد ترامپ بر رقیبش هیلاری کلینتون قطعی شد.

با این حال، در انتخابات ریاست جمهوری امسال تعیین شدن پیروز نهایی انتخابات به عوامل بسیار زیاد و متعددی بستگی خواهد داشت و ممکن است حتی چند روز یا چند هفته طول بکشد. عده زیادی از مردم آمریکا به دلیل شیوع کرونا به صورت پستی رأی داده اند و این موجب می گردد که شمارش آرا به احتمال زیاد با تأخیر همراه گردد.

ساعات اتمام رأی گیری

در آمریکا رأی گیری در ایالت های مختلف در وقت های متفاوت به اتمام می رسد. ایالت های مجاور ساحل شرقی که عبارتند از مین، نیوهمشایر، ماساچوستس، رودآیلند، کانکتیکت، نیویورک، دلاویر، مریلند، ویرجینیا، کارولینای شمالی، کارولینای جنوبی، جورجیا و فلوریدا) نخستین ایالت هایی هستند که رأی گیری در آنها به اتمام می رسد. ساعت اتمام رأی گیری در این ایالت ها 19 به وقت محلی (برابر با 3:30 بامداد چهارشنبه به وقت تهران) است.

بعد از اتمام ر أی گیری در این ایالت ها شمارش آرای حضوری شروع خواهد شد. شمارش آرای ایالت ها در همان شب به اتمام نمی رسد، اما اگر در ایالت ها یکی از نامزدها به اندازه کافی از دیگری پیش افتاده باشد رسانه های اصلی آمریکایی آن را گزارش خواهند کرد. اما نکته ای که باید به آن توجه داشت آنچه بر اساس شمارش بخش اعظم آرا و نه همه آن گزارش می گردد تنها یک پیش بینی است و نه نتیجه نهایی.

رئیس جمهور در آمریکا از طریق رأی مردمی انتخاب نمی گردد بلکه نامزدی که بتواند آرای الکترال کافی مربوط به ایالت ها را از آن خود کند پیروز نهایی انتخابات خواهد بود. نامزدی که 270 رأی الکترال به دست بیاورد پیروز نهایی انتخابات خواهد بود.

ایالت های شرقی که به رنگ زرد تعیین شده اند نخستین ایالت هایی هستند که رأی گیری در آنها سرانجام می یابد و ایالت های غربی که به رنگ قهوه ای تعیین شده اند آخرین ایالت هایی هستند که رأی گیری در آنها سرانجام می یابد.

چرا امسال متفاوت است؟

در انتخابات امسال عده بسیار زیادی از مردم آمریکا به صورت پستی رأی داده اند. شمارش آرای پستی از آن جهت که احتیاج به مراحل بیشتری برای راستی آزمایی مثل صحت سنجی امضاها یا مسائل دیگر دارد، فرایند طولانی تری دارد.

برخی ایالت ها مثل فلوریدا و اوهایو از چند هفته قبل از روز برگزاری انتخابات فرایند صحت سنجی آرای پستی را شروع نموده اند و آرای پستی آنها الان آماده شمارش است. در این ایالت ها ممکن است نتیجه آرا چند ساعت بعد از اتمام رأی گیری ها (از بامداد چهارشنبه به وقت تهران) اعلام شوند.

اما ایالت های دیگری مثل ویسکانسین و پنسیلوانیا هستند که اجازه باز کردن آرای پستی را تا روز برگزاری انتخابات نمی دهند. نتیجه رأی گیری در این ایالت ها حساس است و مسئولان انتخاباتی گفته اند که شمارش آرای آنها ممکن است چندین روز به طول بینجامد.

مسائلی از قبیل آنچه در بالا گفته شد ممکن است در شب انتخابات نتیجه را به سمت بایدن یا ترامپ منحرف نمایند. در ایالت هایی که آنالیز آرای پستی را تا روز انتخابات به تعویق می اندازند نتایج اولیه ممکن است به سمت ترامپ انحراف داشته باشند (چون هواداران بایدن بیشتر محتمل است پستی رأی داده باشند تا هواداران ترامپ.)

در ایالت های دیگری که فرایند آنالیز آرای پستی را شروع نموده اند نتیجه احتمالاً به سمت جو بایدن انحراف خواهد داشت. به همین دلیل است که بسیاری از مسئولان انتخابات در آمریکا هشدار داده اند که نتایج اولیه انتخابات ممکن است نتیجه نهایی نباشد.

چه زمانی نتیجه انتخابات را می فهمیم؟

با توجه به عواملی که در بالا گفته شد معلوم شدن ساکن جدید کاخ سفید به عوامل زیادی بستگی دارد. اما اگر بایدن با اختلاف زیاد از ترامپ جلو باشد (با توجه به نتایج نظرسنجی ها حالت برعکس معلوم نیست) ممکن است عصر سه شنبه به وقت محلی (بامداد چهارشنبه به وقت تهران) او برنده انتخابات اعلام گردد.

اگر اختلاف میان بایدن و ترامپ آنقدر زیاد نباشد نتیجه احتمالاً تا روز چهارشنبه تعیین خواهد شد. اگر رقابت خیلی نزدیک باشد اعلام نتیجه به شمارش آرای پستی بستگی خواهد داشت و ممکن است بین چند روز و حتی چند هفته طول بکشد.

نخستین نشانه های پیروزی نامزدها

نخستین نشانه های پیروزی نامزدها در ایالت فلوریدا ظاهر خواهد شد. رأی گیری در این ایالت ساعت 20 به وقت محلی (برابر با 3:30 بامداد چهارشنبه به وقت تهران) تعیین می گردد. این ایالت، یکی از ایالت های حساس و سرنوشت ساز خاکستری برای هر دو نامزد است. اگر بایدن با اختلاف در این ایالت پیروز گردد دموکرات ها به پیروزی با اختلاف در بقیه ایالت ها هم امیدوار خواهند بود. اگر رقابت نزدیک باشد برای تعیین شدن اوضاع باید منتظر نتیجه ایالت های دیگر نشست. اگر ترامپ در این ایالت پیروز گردد جمهوری خواستار به پیروزی در دیگر ایالت های خاکستری امیدوار خواهند شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 13 آذر 1399 بروزرسانی: 13 آذر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1293

به "نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چه زمانی معلوم می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چه زمانی معلوم می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید