دو هدف اصلی ترامپ برای خروج نظامیان آمریکایی از آلمان

به گزارش تاورنا، ایرنا نوشت: تصمیم دونالد ترامپ برای کاستن از شمار نظامیان آمریکایی در آلمان، به حدس ها در خصوص اهداف پشت پرده وی از جمله بهره برداری انتخاباتی و تضعیف ناتو دامن زده است.

دو هدف اصلی ترامپ برای خروج نظامیان آمریکایی از آلمان

با تور آلمان از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید و از شهرهای برلین، هانوفرو، فرانکفورت و مونیخ دیدن کنید.

رئیس جمهوری آمریکا تصمیم دارد برلین را به دلیل پرداخت نکردن سهمش از بودجه ناتو و نادیده دریافت سیاست های تحریمی واشنگتن علیه روسیه، مجازات کند و در این راستا از کاهش تعداد نظامیان آمریکایی در آلمان به عنوان اهرم فشاری استفاده می نماید. چنین تصمیمی انتقادهای داخلی و خارجی به ویژه در بین همپیانان ترامپ در آمریکا و ناتو، به همراه داشته است.

در جدیدترین واکنشها به طرح رئیس جمهوری آمریکا برای خارج کردن نزدیک به 10 هزار نظامی این کشور از آلمان، انتقاد شدید هم حزبی های وی در کنگره بوده است.

خبرگزاری آلمان چهارشنبه گذشته در این باره نوشت: مایکل مک کول نماینده پیشرو جمهوریخواستار و 5 نفر از هم حزبی های وی در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، طی نامه ای از ترامپ خواستند، در این تصمیم تجدید نظر کند. آنها هشدار دادند که خروج نظامیان آمریکایی از آلمان امنیت ملی ایالات متحده را به خطر می اندازد.

ترامپ دوشنبه دو هفته پیش گفت که تعداد سربازان آمریکایی در آلمان باید به 25 هزار نفر کاهش یابد. در حال حاضر حدود 34 هزار و 500 سرباز آمریکایی در آلمان مستقر هستند. ترامپ با این اقدام، می خواهد آلمان را به خاطر آنچه که او پرداخت نکردن سهم واقعی از هزینه های دفاعی ناتو می نامد، مجازات کند. او همچنین انتقاد می نماید که آلمان میلیاردها دلار برای دریافت انرژی به روسیه می پردازد ، اما در عین حال می خواهد که ایالات متحده از منافع این کشور محافظت کند.

بازی ترامپ با کارت لهستان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده که بعضی از سربازان آمریکایی باید از آلمان به لهستان، بعضی به دیگر کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعزام شوند و بعضی نیز باید به ایالات متحده بازگردند.

ترامپ سال گذشته در ملاقات رئیس جمهوری لهستان از آمریکا گفته بود که سرگرم آنالیز تاسیس نخستین پایگاه نظامی همیشگی خود در این کشور است و رئیس جمهوری لهستان نیز پیشنهاد نموده که حدود 2 میلیارد دلار از کل هزینه های ساخت این پایگاه با نام فورت ترامپ را تقبل کند.

بعضی گزارش ها حاکی است که ترامپ با تصمیم خود در خصوص خارج کردن نیروهای نظامی آمریکا از آلمان، همزمان دو هدف را دنبال می نماید: تضعیف ناتو و تبلیغات برای انتخابات 2020 در آمریکا.

بر این اساس دولت ترامپ میخواهد 2 هزار نیروی نظامی مستقر خود در آلمان را به کشور لهستان منتقل کند. یک منبع آگاه با اعلام این مطلب به نیویورک تایمز گفت که علاوه بر این آمریکا 30 فروند جنگنده اف-16 آمریکا را از آلمان به همسایه شرقی این کشور انتقال می یابد.

بر این اساس، بخش اعظم این جنگنده ها از پایگاه هوایی آمریکا در شهر اشپاگدالم در غرب آلمان که در حال حاضر 28 فروند از این نوع جنگنده را در خود جای داده، به لهستان انتقال خواهد یافت.

در انتقاد به این تصمیم، بن هاجز فرمانده نیروهای زمینی آمریکا در اروپا گفت: این تصمیم، برایند یک تحلیل راهبردی نیست، بلکه صددرصد محاسبه سیاسی است که احتمالاً تاثیرگذاری بر رای دهندگان آمریکایی را هدف قرار داده است.

درگیری بر سر تقسیم هزینه ها در ناتو

آمریکا برای کاستن از هزینه های خود، هدف دو درصدی پرداخت سهم در ناتو برای همه اعضا، تعریف نموده که بر اساس آن هر یک از اعضای این پیمان باید تا سال 2024 حداقل دو درصد از فراوری ناخالص داخلی خود را برای امور دفاعی اختصاص دهند. هر چند آلمان طی سال های اخیر سهم خود را در هزینه های نظامی ناتو به میزان قابل توجهی افزایش داده، اما در سال 2019 این میزان 1.38 درصد از فراوری ناخالص داخلی این کشور بوده و این امر موجب نارضایتی واشنگتن شده است.

نکته قابل توجه اینجا است که نمایندگان کنگره نیز با چنین رویکردی از سوی ترامپ موافق هستند. در نامه ای که اخیر از سوی مک کول و همقطارانش به ترامپ نوشته شده، آمده است که آنها از کوششهای ترامپ برای به اشتراک گذاشتن عادلانه بار در ناتو حمایت می نمایند. نمایندگان کنگره همچنین اذعان کردند که سهم آلمان در هزینه های نظامی ناتو خیلی کم است، با این حال آنها نگران خروج نظامیان آمریکا از آلمان هستند. نمایندگان جمهوری خواه کنگره آمریکا اینگونه استدلال می نمایند که بیرون کشیدن نظامیان، ممکن است برلین را متقاعد نکند تا هزینه بیشتری بپردازد و در عین حال این اقدام منافع راهبردی ایالات متحده را نیز به خطر بیندازد.

آدام کینزینگر یکی از امضانمایندگان این نامه، در بیانیه ای تأکید کرد که کنگره از کوشش برای تقویت مواضع ایالات متحده در سایر کشورهای عضو ناتو پشتیبانی می نماید، اما این نباید به ضرر آلمان باشد.

آیا مواضع روسیه با عقب نشینی آمریکا از آلمان تقویت می گردد

ترامپ در حالی از آندری دودا رئیس جمهوری لهستان در کاخ سفید استقبال کرد که مهمترین مسئله دو طرف تقویت لهستان با حضور نظامی ایالات متحده در این کشور است. در عین حال مقامات دولت ورشو برای دلجویی از آلمان تأکید نموده اند که افزایش حضور نظامی آمریکا در لهستان به ضرر آلمان نخواهد بود.

با این حال بعضی از نمایندگان کنگره در نامه ای هشدار داده اند که خروج بخشی از نظامیان آمریکایی از آلمان می تواند مواضع روسیه را در این کشور تقویت کند. در این نامه آمده است: اکنون زمان مناسبی برای اقداماتی نیست که می تواند باعث گردد، ولادیمیر پوتین اعتبار بازدارنده ناتو را به چالش بکشد. همچنین متحدان ناتو می توانند، تعهد ایالات متحده به امنیت جمعی را زیر سوال ببرند.

به اعتقاد آنها اروپای آرام و مرفه نه تنها به نفع متحدان اروپایی، بلکه به نفع ایالات متحده نیز هست. نمایندگان کنگره هشدار دادند که مخالفانی مانند روسیه و چین مترصد هستند تا از تضعیف روابط در دو سوی آتلانتیک سوء استفاده نمایند. بنابر این باید در خصوص سازماندهی مجدد نیروهای نظامی با متحدان مشورت گردد. دولت برلین پیش از اعلام این برنامه از سوی ترامپ، مورد برنامه های وی آگاه نشده بود.

وزیر امور خارجه آلمان سه شنبه گذشته در این رابطه گفت: آلمان اطلاعات مفصلی از ایالات متحده برای خروج نیروهای نظامی خود دریافت ننموده است.

هایکو ماس به چندین دهه همکاری نظامی آلمان و ایالات متحده اشاره و تاکید نمود که این همکاری به نفع هر دو کشور بوده است. وی با بیان اینکه برلین تصمیم واشنگتن را به رسمیت می شناسد، گفت: ما شرکای خوبی در فراسوی آتلانتیک بوده و مایل به حفظ این مناسبات هستیم، با این حال شرایط اکنون پیچیده است.

نارضایتی ناتو از تصمیم بدون هماهنگی آمریکا

واکنش ها به اعلام تصمیم ترامپ نشان می دهد که وی این مسئله را به اطلاع همپیمانان آمریکا در ناتو نرسانده و این اقدام نارضایتی سایر اعضای این پیمان نظامی را به دنبال داشته است. هر چند در ظاهر نیروهای نظامی آمریکا در چارچوب فعالیت های ناتو در اروپا مستقر شده اند، اما ترامپ برای تغییر تعداد و یا خارج کردن بخش بزرگی از آنها احتیاجی به هماهنگی با مقامات این پیمان نمی بیند. در همین رابطه ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در یک ویدئو کنفرانس خبری گفت: هنوز در خصوص کم و کیف و زمان اجرای طرح ترامپ، تصمیم گیری نشده است.

استولتنبرگ 27 خرداد یادآور شد که با ترامپ و دیگر مقام های آمریکا و همچنین با آنگرت کرامپ کارن باوئر وزیر دفاع آلمان در این مورد گفت وگو نموده است. وزیر دفاع آلمان هفته گذشته گفته بود که از این تصمیم ترامپ بی اطلاع است.

دبیرکل ناتو گفت: این یک قرار دوجانبه میان آمریکا و آلمان است، اما در عین حال موضوعی مورد اهمیت برای این ناتو محسوب می گردد. وی تاکید نمود که در جریان مذاکره با ترامپ، به وی گفته است که نظامیان آمریکایی در اروپا نه تنها از این قلمرو محافظت می نمایند، بلکه به واشنگتن امکان می دهند فراتر از این قاره قدرت نمایی کند.

پیشتر یک مقام آمریکایی اعلام نموده بود که تصمیم ترامپ ریشه در ماه ها کوشش قبلی دارد و با تنش های جاری میان رییس جمهوری آمریکا و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان مرتبط نیست. مرکل با خودداری از سفر به آمریکا در بحبوحه شیوع ویروس کرونا، طرح ترامپ برای میزبانی اجلاس گروه هفت را ناکام گذاشت.

به گفته دو دیپلمات ناتو، آمریکا هنوز متحدانش در این ائتلاف را در خصوص این تصمیم و دلایل آن توجیه ننموده است.

کوشش های داخلی برای جلوگیری از خروج نظامیان آمریکا از آلمان

دمکراتهای پیشرو در کنگره ایالات متحده آمریکا قبلاً اعلام نموده اند که می خواهند مانع از خروج نیروهای آمریکایی از آلمان با وضع قانون شوند. طبق قوانین آمریکا، رئیس جمهوری می تواند دستور خروج نظامیان را به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح صادر کند. با این حال ، برای اجرای آن به پولی احتیاج دارد که کنگره باید آن را تصویب کند.

در همین حال مقامات پیشین ارتش آمریکا نیز مخالف چنین تصمیمی هستند. بن هاجز فرمانده پیشین نیروهای آمریکایی در اروپا، برنامه ترامپ برای کاهش سربازان این کشور در آلمان را تضعیف واشنگتن و ناتو ارزیابی کرد و گفت: شنیده ام که این کار برای مجازات آلمان است. متأسفانه این عدم درک کامل را هم از سوی رئیس جمهوری ایالات متحده و هم از سوی ریچارد گرنل سفیر پیشین آمریکا در برلین را نشان می دهد. هاجز در پاسخ به این سوال که چرا آمریکا در آلمان نظامی دارد به خبرگزاری د. پ. آ آلمان گفت: آنها در آنجا برای دفاع از آلمان نیستند ، بلکه برای حفظ منافع ما آنجا هستند.

ترامپ استاد خروج از معاهدات بین المللی

اعتراضات داخلی و خارجی به تصمیم ترامپ برای خروج بخشی از نظامیان آمریکا از آلمان در حالی انجام می گیرد که امید اندکی به اهمیت قائل شدن وی به این درخواست ها وجود دارد. رئیس جمهوری آمریکا از زمان ورود به کاخ سفید، علاقه وافر خود به خروج از معاهدات و توافق نامه های منطقه ای و بین المللی را به نمایش گذاشته است.

در جدیدترین این اقدامات، دولت آمریکا اول خرداد به متحدان بین المللی خود گفت که میخواهد به زودی از معاهده آسمان های باز خارج گردد. ترامپ از مدت ها قبل به بهانه اینکه روسیه تعهدات خود در معاهده آسمان های باز را نقض می نماید، مقدمه چینی برای خروج از این توافق را شروع نموده است.

معاهده آسمان های باز در سال 1992 در هلسینکی پایتخت فنلاند به امضا رسید و اجرای آن از ابتدای سال 2002 میلادی شروع شد. 35 کشوری که تا به امروز این معاهده را امضا نموده اند، متعهد هستند که اجازه پروازهای شناسایی و تجسسی غیرمسلح را بر فراز خاک خود به دیگر کشورهای عضو این معاهده بدهند.

کشورهای عضو معاهده آسمان های باز می گویند، هدف امضای چنین معاهده ای این بوده که فعالیت های نظامی با شفافیت بیشتری دنبال گردد و کشورهای عضو معاهده درک متقابل بیشتری از فعالیت های نظامی یکدیگر داشته باشند. به اعتقاد کارشناسان خروج از این معاهده حساس نه تنها باعث تیره تر شدن روابط آمریکا و روسیه خواهد شد، بلکه احتمالاً نارضایتی متحدان اروپایی آمریکا و بعضی از نمایندگان کنگره این کشور را نیز در پی خواهد داشت.

دولت ترامپ پیش از این نیز از چندین معاهده و توافق بین المللی حساس از جمله برجام و پیمان منع فراوری موشک های هسته ای میان برد خارج شده است.

خروج نظامیان از آلمان؛ از تهدید تا عمل

با وجود بحث ها و حدس های فراوان در خصوص طرح اعلام شده از سوی ترامپ برای خروج بخش از نظامیان آمریکا از آلمان که گفته می گردد تا سرانجام تابستان اجرا خواهد، هنوز در خصوص عملی شدن این طرح تردیدهای زیادی وجود دارد.

بن هاجر فرمانده پیشین نیروهای آمریکایی در اروپا با زیرسوال بردن چنین تصمیمی، به خبرگزاری آلمان گفت: ما دقیقاً نمی دانیم که این اتفاق می افتد یا نه. ما هنوز یک برنامه رسمی برای عملی شدن این تصمیم از سوی ترامپ ندیده ایم. اما اگر نظامیان آمریکایی به عنوان مثال از آلمان به لهستان منتقل شوند، بدون پیامد نخواهد بود.

هاجز تاکید نمود: این در حالی است که لهستان نیز هنوز آماده نیست؛ ما با آلمان بر سر دستورالعملی که تمامی جنبه های قانونی ماندن سربازان آمریکایی را در بر می گیرد ، به توافق رسیده ایم. اما هنوز با لهستان این توافق را نداریم.

این مقام سابق ارتش آمریکا با انتقاد از رویکرد سختگیرانه ترامپ در قبال آلمان گفت: گاهی اوقات نقدها شدیدتری از سوی دولت ترامپ در خصوص آلمان نسبت به کره شمالی یا کرملین می شنویم. گمان می کنم این یاری نمی نماید و اشتباه است.

هاجز همچنین به آلمان در خصوص امیدهای اغراق آمیز برای تغییر احتمالی در کاخ سفید پس از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در ماه نوامبر هشدار داد و یادآور شد: تفکر راهبردی آلمان نباید مبتنی بر این باشد که رئیس جمهوری آمریکا چه کسی خواهد بود. حتی اگر رئیس جمهوری دیگری بر سرکار بیاید، دولت جدید و مردم آمریکا انتظار دارند که آلمان به تعهدات خود عمل کند.

ترامپ و سفیر پیشین آمریکا در برلین طی ماه های اخیر خودداری آلمان از پرداخت سهم 2 درصدی از بودجه ناتو را به باد انتقاد گرفته و خواستار پرداخت این سهم از سوی دولت مرکل شده اند. در پی جدی گرفته نشدن این درخواست از سوی برلین، ترامپ تهدید نموده که 10 هزار نظامی آمریکا را از آلمان خارج می نماید. کارشناسان این تهدید ترامپ را در راستای اعمال فشار به آلمان برای پذیرش دیگر خواسته های واشنگتن از جمله توقف پروژه خط انتقال گاز روسیه به اروپا موسوم به نورد استریم 2 ارزیابی می نمایند.

به اعتقاد کارشناسان، فشارهای رو به افزایش واشنگتن بر پروژه خط لوله گازی نورد استریم2 با هدف مقابله با افزایش نفوذ مسکو در اروپا و وابسته کردن قاره سبز به ایالات متحده صورت می گیرد.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 15 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1046

به "دو هدف اصلی ترامپ برای خروج نظامیان آمریکایی از آلمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دو هدف اصلی ترامپ برای خروج نظامیان آمریکایی از آلمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید