همه جیز راجع به نقص خفیف شناختی یا MCI

به گزارش تاورنا، اختلال خفیف شناختی یک مرحله گذار عملکرد شناختی بین تغییرات مشاهده شده در سالمندی طبیعی و دمانس است. تشخیص زودهنگام و مداخله در مرحله اختلال خفیف شناختی می تواند آغاز دمانس را به تأخیر بیندازد و یا از آن جلوگیری کند.

همه جیز راجع به نقص خفیف شناختی یا MCI

نقص خفیف شناختی (MCI)

نقص خفیف شناختی (MCI) در حافظه، زبان، تفکر و قضاوت افراد اختلال ایجاد کند که بیشتر این تغییرات عادی و مربوط به سن هستند. در اختلال شناختی خفیف فرد متوجه می گردد که توانایی حافظه یا عملکرد ذهنی او کاهش یافته است. حتی ممکن است خانواده و دوستان نزدیک بیمار متوجه این تغییرات شوند. اما این تغییرات آن قدر شدید نیستند که بتوانند زندگی روزمره و فعالیت های معمولی بیمار را مختل نمایند.

اختلال شناختی خفیف محتمل است خطر ابتلا به زوال عقل ناشی از بیماری آلزایمر یا سایر شرایط عصبی را افزایش دهد و اما در برخی از افراد هرگز نقص خفیف شناختی شدیدتر نمی شوند و حتی تعداد کمی از افراد بعد از مدت زمانی بهبود می یابند. تقریباً 15 تا 20 درصد افراد 65 ساله یا بالاتر به MCI مبتلا می شوند.1

علت نقص خفیف شناختی

هیچ علت معینی برای نقص خفیف شناختی (MCI) وجود ندارد. علائم MCI ممکن است در طولانی مدت ثابت باقی بماند، و یا به علائم پیشرفته تر مانند بیماری آلزایمر یا نوع دیگری از زوال عقل تبدیل شوند و یا با گذشت زمان بهبود یابند.

شواهد موجود نشان می دهد که MCI در اغلب موارد با تغییرات مغزی همراه است این تغییرات شامل موارد زیر است:

کاهش مصرف گلوکز، در نواحی کلیدی مغز

بزرگ شدن فضاهای حاوی مایعات مغزی (بطن)

سکته های کوچک یا کاهش جریان خون در رگ های خونی مغز

کوچک شدن هیپوکامپ، ناحیه ای از مغز که برای حافظه مهم است.

توده های غیر طبیعی پروتئین بتا-آمیلوئید (پلاک) و توده های پروتئین میکروسکوپی از تاو معینه بیماری آلزایمر

اجساد میکروسکوپی لوئی از جنس پروتئین که با بیماری پارکینسون، زوال عقل و آلزایمر در ارتباط هستند.1

علائم MCI

افرادی که مبتلا به MCI هستند، مسائل مربوط به حافظه بیشتری نسبت به افراد سالم دارند، اما علائم آنها به میزان افرادی که مبتلا به بیماری مراحل ابتدایی یا پیشرفته آلزایمر هستند، نیست. به عنوان مثال، آنها تغییرات شخصیت و یا مسائل دیگری که معینه آلزایمر هست را تجربه نمی نمایند. افراد مبتلا به MCI هنوز قادر به انجام فعالیت های معمول روزمره خود هستند.

نشانه های MCI عبارتند از:

گم کردن چیز ها

فراموش کردن رفتن به رویدادها یا قرار دیدار ها

داشتن مشکل برای پیدا کردن کلمات یک جمله نسبت به دیگر افراد هم سن و سال

مسائل حرکتی و مسائل در تشخیص بوها نیز با MCI مرتبط است.2

تفاوتهای اصلی با زوال عقل

سندرم های زوال عقل با اختلال در حافظه و سایر اختلالات شناختی مانند زبان ، برنامه ریزی ، حل مسئله ، آپراکسی یا آگنوزیا معین می شوند.

ویژگی های اختلال شناختی خفیف عملاً همان ویژگی های زوال عقل است ، زیرا در اختلال شناختی خفیف ، هم کمبود حافظه و هم سایر نقایص شناختی که ما در خصوص آنها بحث کردیم ، قابل مشاهده است.

بنابراین ، اختلال شناختی خفیف را نمی توان با توجه به نوع تغییراتی که فرد ایجاد می نماید ، از زوال عقل متمایز کرد ، زیرا آنها در هر دو آسیب شناسی یکسان هستند ، بنابراین تمایز فقط به وسیله شدت این موارد ایجاد می گردد .

بنابراین ، کلیدهای افتراق اختلال شناختی خفیف از زوال عقل به توضیح زیر است:

بر خلاف زوال عقل ، وخامتی که در اختلال شناختی خفیف رخ می دهد ، معمولاً عملکرد فرد را بیش از حد تغییر نمی دهد ، که می تواند به طور مستقل و بدون مشکل به فعالیت خود ادامه دهد (به جز وظایفی که به عملکرد شناختی بسیار بالایی احتیاج دارند)

در زوال عقل ، ظرفیت یادگیری معمولاً پوچ یا بسیار محدود است ، در حالی که در اختلالات شناختی خفیف ، اگرچه کاهش یافته است ، ظرفیت خاصی برای یادگیری اطلاعات تازه ممکن است باقی بماند.

افراد مبتلا به زوال عقل اغلب قادر به انجام کارهایی مانند دست زدن به پول ، خرید ، جهت گیری در خیابان و غیره نیستند. در مقابل ، افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف تمایل دارند که کم و بیش به خوبی برای این نوع کارها مدیریت نمایند.

کمبود حافظه ، مسائل نامگذاری و کاهش تسلط کلامی معمول ترین نقص در شناخت شناختی است ، بنابراین ارائه منحصر به فرد این 3 نقص (شدت کم) تشخیص اختلال شناختی خفیف را بیش از زوال عقل نشان میدهد.

تمام کمبودهای نقص شناختی خفیف بسیار کمتر است. برای معین کمیت آن ، یک ابزار غربالگری مفید آزمون Mini-Mental State (MMSE) است. نمره ای بین 24 و 27 در این آزمون تشخیص کمبود شناختی خفیف را پشتیبانی می نماید ، نمره کمتر از 24 تشخیص زوال عقل است.3

درمان نقص خفیف شناختی

در حال حاضر، به وسیله سازمان غذا و داروی (FDA) هیچ دارویی و روش درمانی برای نقص خفیف شناختی (MCI) تأیید نشده است. با این حال، افرادی که به MCI مبتلا شده اند باید آنالیز پیشرفت احتمالی بیماری باید هر شش ماه یکبار مجددا مورد ارزیابی و معاینه قرار بگیرند. علاوه بر آن، تحقیقات برای شناسایی بیشتر و درمان احتمالی این نقص ادامه دارد.
داروهای آلزایمر
پزشکان برخی اوقات داروهای مهارنماینده کولین استراز، که در بیماری آلزایمر تأیید شده را برای مبتلایان به MCI تجویز می نمایند با این حال، مهارنماینده های کولین استراز برای درمان معمولی MCI توصیه نمی گردد.

علاوه بر MCI برخی از شرایط های رایج دیگر می تواند باعث فراموشی یا اختلالات ذهنی فرد گردد که درمان این شرایط می تواند در بهبود حافظه و عملکرد ذهنی بیمار موثر باشند. برخی از این شرایط عبارتند از:

فشار خون بالا
فشار خون بالا می تواند تغییرات مغزی را بدتر کند و باعث مسائل حافظه ای شوند. در این صورتپزشک فشار خون بیمار را آنالیز نموده و در صورت احتیاج برای درمان آن اقدام می نماید.

افسردگیافسردگی اغلب باعث احساس فراموشی می گردد. افسردگی در افراد مبتلا به MCI شایع استو درمان آن ممکن است به بهبود حافظه یاری کند .

آپنه خواب
در این شرایط تنفس بیمار در حین خواب به طور مکرر متوقف و یا قطع می گردد آپنه خواب می تواند باعث احساس خستگی بیش از حد در طول روز، فراموشی و عدم تمرکز گردد و درمان آن می تواند این علائم را بهبود بخشد و هوشیاری فرد را بازیابی کند.
سبک زندگی و درمان خانگی نقص خفیف شناختی
برخی از راهکارها و انتخاب های سالم می توانند سلامت کلی فرد را بهبود بخشیده و در سلامت شناختی فرد نقش موثری داشته باشد. این راهکارها عبارتند از:
ورزش منظم
ورزش بر روی سلامت قلب بیماران تاثیر به سزایی دارد و ممکن است به جلوگیری یا کاهش نقص خفیف شناختی یاری کند.
رژیم غذایی کم چربی و سرشار از میوه و سبزیجات
رژیم غذایی مناسب، به عنوان یکی دیگر از گزینه های سلامت قلب می تواند در محافظت از نقص خفیف شناختی موثر باشد.
اسیدهای چرب امگا 3
بیشتر تحقیقات نشان می دهند که افراد بهتر است برای پیشگیری و یا کاهش علائم این بیماری برای تامین اسیدهای چرب امگا 3 خود، به میزان کافی ماهی استفاده نمایند.
بازی های فکری
استفاده از رایانه، بازی های فکری، کتاب خواندن و سایر فعالیت های فکری ممکن است به حفظ عملکرد و جلوگیری از افت شناختی یاری کند.
شرکت در فعالیت های اجتماعی
شرکت در فعالیت های اجتماعی هم می تواند زندگی فردش شما را رضایت بخش تر کند و هم در حفظ عملکرد ذهنی و کند شدن ذهنی موثر باشند.1

پینوشتها

1.www.pezeshket.com

2.www.danabrain.ir

3.www.fa.warbletoncouncil.org

منبع: راسخون
انتشار: 21 تیر 1401 بروزرسانی: 21 تیر 1401 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 2085

به "همه جیز راجع به نقص خفیف شناختی یا MCI" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه جیز راجع به نقص خفیف شناختی یا MCI"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید