پاکستان: تجارت با ایران را به بالاترین سطح می رسانیم، عملکرد دولت روحانی در این شرایط سزاوار تمجید است

به گزارش تاورنا، ایرنا نوشت: مشاور ارشد نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی و سرمایه گذاری (سرپرست وزارتخانه بازرگانی) با اعلام سفر آینده خود به جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نهمین نشست کمیته مشترک تجاری، گفت: تمامی مقدمات و برنامه ها برای آنالیز و برطرف موانع در راستا همکاری ها میان دو کشور را نهایی نموده و ما عزم راسخی برای رساندن مناسبات تجاری با ایران به بالاترین سطح داریم.

پاکستان: تجارت با ایران را به بالاترین سطح می رسانیم، عملکرد دولت روحانی در این شرایط سزاوار تمجید است

عبدالرزاق داود از سیاستمداران ارشد و یکی از شخصیت های نام آشنا در حوزه صنعت، بازرگانی و سرمایه گذاری در پاکستان به شمار می رود. وی پس از تشکیل دولت فعلی پاکستان به نخست وزیری عمران خان برای رسیدگی به امور تجارت و سرمایه گذاری به عنوان مشاور ارشد نخست وزیر منصوب شد.

عبدالرزاق داود در سال های 1378 تا 1381 به عنوان وزیر بازرگانی در کابینه پرویز مشرف حاکم نظامی سابق پاکستان حضور داشت. وی اردیبهشت ماه 98 به همراه عمران خان نخست وزیر پاکستان سفر دو روزه ای به ایران انجام داد و در طول این سفر با رضا رحمانی وزیر صنعت و تجارت نیز ملاقات کرد.

مشاور نخست وزیر پاکستان اواسط تیرماه سال گذشته در اسلام آباد میزبان وزیر صنعت و تجارت ایران و هیأت همراه وی بود و دو کشور گفت وگوهای مفصلی درخصوص تعمیق روابط بازرگانی و اقتصادی در قالب هشتمین دور کمیته مشترک تجاری انجام دادند.

مهرماه، تهران میزبان نشست کمیته مشترک تجاری ایران و پاکستان

عبدالرزاق داود روز شنبه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا در اسلام آباد گفت: پاکستان نگاه رو به جلو نسبت به دور آینده کمیته مشترک تجاری با جمهوری اسلامی ایران دارد.

وی اضافه کرد: نهمین نشست کمیته مشترک تجاری ایران و پاکستان قرار است اواسط مهرماه (هفته اول ماه اکتبر) به میزبانی تهران برگزار گردد و وی قرار است در راس یک هیات تجاری و اقتصادی به ایران سفر کند.

این مقام ارشد بازرگانی پاکستان تاکید نمود: ما ایده هایی را برای توسعه تجاری با کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران و رسیدگی به موانع موجود در جهت همکاری ها داریم که در نشست آینده کمیته مشترک تجاری با دوستان ایرانی خود مطرح خواهیم کرد.

وی با یادآوری هشتمین نشست این کمیته که سال گذشته به میزبانی دولت پاکستان در اسلام آباد برگزار گردید، اضافه کرد: پس از امضای تفاهم نامه در سرانجام این نشست، دو کشور کوشش های خود را برای فعال سازی حوزه هایی که بیشتر برای تجارت آسان است، افزایش دادند که صادرات برنج به ایران یکی از مهم ترین بخش های آن به شمار می رود.

نگاه پاکستان به توسعه حمل و نقل دریایی با ایران

مشاور نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی و سرمایه گذاری گفت: طی یک سال اخیر صادرات برنج این کشور به ایران را مدیریت نموده و خوشبختانه سطح تردد کامیون های باری میان دو کشور نیز قابل اطمینان است اما برای افزایش مقدار کالاهای صادراتی به ویژه برنج علاوه بر حمل و نقل جاده ای استفاده از جهت دریا را نیز در نظر داریم.

وی اضافه کرد: پاکستان هیچ مسئله ای با صادرات برنج به ایران ندارد در عین حال ما خواهان استفاده از ظرفیت های دریایی برای حمل و نقل آسان تر هستیم که با این روش می توانیم مقدار بیشتری کالا در مقایسه با ظرفیت کامیون های باری، صادر کنیم.

تمایل پاکستان برای واردات بیشتر کالاهای ایرانی

عبدالرزاق داود گفت: پاکستان هرگز تجارت محدود با کشور همسایه ایران را نمی پذیرد و شخصاً تمایل به افزایش بیش از پیش تجارت و همکاری های بازرگانی میان دو کشور هستم.

وی گفت: پاکستان درصدد واردات بیشتر کالاهای ایرانی است و متعاقباً تمایل داریم تا میزان صادرات خود به کشور همسایه را نیز افزایش دهیم. ما معتقدیم که پیوند اقتصادی میان دو کشور برادر ایران و پاکستان باید برقرار گردد.

حل مسائل اقتصادی و نحوه پرداخت در دستور کار نشست آینده

سرپرست وزارت بازرگانی و سرمایه گذاری پاکستان اضافه کرد: ما به دنبال رسیدگی به مسائل اقتصادی مربوط به تجار دو کشور و پیدا کردن راهی برای پرداخت آسان هستیم. در جلسه آینده کمیته مشترک تجاری در تهران این موضوع را آنالیز نموده و با دوستان ایرانی همکاری خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: ایران و پاکستان حتی قادر به استفاده از ارزهای ملی یکدیگر برای تجارت هستند، گزینه های بیشتری هم وجود دارد که تمامی آن را تا روزهای آینده مورد بحث و آنالیز قرار خواهیم داد.

عبدالرزاق داود گفت: توسعه تجارت ایران و پاکستان از جاده به دریا نیز با موضوع نحوه پرداخت اقتصادی روبرو است اما امیدواریم پس از برگزاری نشست آینده کمیته مشترک تجاری در تهران، به تمامی این مسائل رسیدگی شده و با رو به جلو حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: موضوع اصلی میان دو کشور توافق اقتصادی است، طرف پاکستانی طرح جدیدی را ارائه نموده است و قرار است در تهران و در جریان نشست کمیته مشترک تجاری به آن بپردازیم.

پاکستان تجارت با ایران را به بالاترین سطح می رساند

سرپرست وزارت بازرگانی و سرمایه گذاری پاکستان گفت که این کشور هیچ مانعی برای افزایش تجارت با جمهوری اسلامی ایران را نمی بیند بلکه مصمم به توسعه این مناسبات و رساندن حجم تجارت دوجانبه به بالاترین سطح است.

وی تاکید نمود: جمهوری اسلامی ایران یک بازار عظیم برای پاکستان محسوب می گردد و ما کشور همسایه خود را یک منبع مهم و موثر برای دسترسی به دیگر بازارهای منطقه می دانیم.

عبدالرزاق داود با اشاره به تجارت دوجانبه ایران و پاکستان و تجارت مرزی دو کشور اضافه کرد که ما شاهد افزایش حجم تجارت میان دو کشور هستیم در عین حال این مقدار مطابق با اصل ظرفیت های ایران وپاکستان نیست و ما صادقانه خواهان بهره برداری از ظرفیت های یکدیگر برای رسیدن به سطح دلخواه تجارت هستیم.

استقبال پاکستان از طرح فعالیت 24 ساعته مرزها

مشاور نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی و سرمایه گذاری گفت: از پیشنهاد و تمایل طرف ایرانی برای افزایش ساعات فعالیت مرز و تجارت مشترک و یا 24 ساعته کردن آن استقبال نموده و طرف پاکستانی هیچ مسئله ای در این زمینه ندارد.

وی اضافه کرد: ما 24 ساعته شدن فعالیت مرزهای مشترک با ایران را در جلسه آینده کمیته مشترک تجاری در تهران مطرح نموده و اعلام خواهیم کرد که پاکستان آماده مشارکت با دوستان ایرانی در این زمینه است.

پاکستان مصمم به فعال سازی گذرگاه ها و بازارچه های مرزی است

عبدالرزاق داود با یادآوری طرح دولت پاکستان برای افزایش تعداد بازارچه های مرزی با ایران و کوشش دولت اسلام آباد برای تسهیل فعالیت های بازرگانی در مرز مشترک دو کشور، گفت: هدف ما تسهیل زندگی ساکنان مناطق مرزی و همچنین آسان تر شدن فعالیت های بازرگانی است.

وی گفت: ما معتقدیم که فعال سازی تجارت مرزی را با اجرای موفقیت آمیز تاسیس یک بازارچه مرزی آغاز کنیم. پس از تاسیس بازارچه مرزی آن را عملیاتی کنیم، میزان موفقیت را آن را آنالیز نموده و پس از طی تمامی مراحل، طرح تاسیس بازارچه مرزی دیگری را به اجرا بگذاریم.

سرپرست وزارت بازرگانی و سرمایه گذاری پاکستان تاکید نمود که تاسیس سه یا چهار بازارچه مرزی از نظر ما کافی نیست بلکه هدف اصلی تمرکز بر عملکرد بهتر بازارچه و سپس حرکت به سمت جلو است که متعاقباً جهت گشایش دیگر بازارچه ها را نیز هموار خواهد ساخت.

وی اضافه کرد: بازارچه مرزی با تفاوت اندکی با دیگر بازارها دارد جایی که ساکنان این مناطق باید بتوانند به آسانی کالای اساسی و روزمره خود را از کشور همسایه ایران تامین نمایند و متعاقباً پاکستان نیز بتواند محصولات خود را به بازارهای مرزی ایران برساند.

عبدالرزاق داود گفت: دولت ایالت بلوچستان، استان همجوار مرزی با سیستان و بلوچستان ایران احداث بازارچه های مرزی را در دستور کار دارد که نتایج اولیه آن دسترسی آسان مرزنشینان ایران و پاکستان به کالاهای اساسی است.

وی اضافه کرد: این روزها سطح تجارت ایران و پاکستان نیز قابل قبول است و ما شاهد افزایش تردد کامیون های باری دو کشور هستیم.

عملکرد دولت روحانی سزاوار تمجید است

سرپرست وزارت بازرگانی و سرمایه گذاری پاکستان با اشاره به تحریم های یکجانبه و شرایط سختی که جمهوری اسلامی ایران با آن روبرو شده است، گفت: ما مسائلی که مردم ایران متحمل آن هستند را درک نموده و به خوبی می دانیم که مقام های این کشور چگونه درحال حرکت در این شرایط سخت هستند.

وی اضافه کرد: مدیریت این شرایط توسط دولت روحانی قابل تمجید و سزاوار تعریف است و ما بهترین ها را برای مردم ایران آرزو می کنیم.

عبدالرزاق داود در سرانجام تاکید نمود که اتاق های بازرگانی ایران و پاکستان به ویژه تشکیلات تجاری در سطح استان های دو کشور باید نقش فعال ترین ایفا نمایند زیرا هدف مشترک و اصلی همه ما بهبود تجارت میان دو کشور همسایه می باشد.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 28 مهر 1399 بروزرسانی: 28 مهر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1200

به "پاکستان: تجارت با ایران را به بالاترین سطح می رسانیم، عملکرد دولت روحانی در این شرایط سزاوار تمجید است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاکستان: تجارت با ایران را به بالاترین سطح می رسانیم، عملکرد دولت روحانی در این شرایط سزاوار تمجید است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید