چرا سرمایه های ایرانی باید از کشورهای دیگر سر درآورد؟

به گزارش تاورنا، یک کارشناس حوزه کار شرایط ایجاد اشتغال و راه اندازی کسب و کار در کشور را سخت توصیف کرد و گفت: برای تصمیم گیری درباره اشتغال باید نگاه ملی بر نگاه جزیره ای حاکم شود و با فراهم کردن امنیت سرمایه های داخلی و خارجی به رشد اقتصادی و اشتغالزایی دست پیدا کنیم.

چرا سرمایه های ایرانی باید از کشورهای دیگر سر درآورد؟

عبداله مختاری در مصاحبه با خبرنگاران درباره راهکارهای ایجاد اشتغال میلیونی در کشور اظهار کرد: ما در ایران بالاترین بازار کار، تولید و مایحتاج اجتماعی را داریم بنابر این اگر برنامه وجود داشته باشد می توان به ایجاد اشتغال میلیونی امیدوار بود.

وی با بیان اینکه ما باید تحریم کننده باشیم نه تحریم شونده، گفت: ایران به لحاظ محصولات کشاورزی کشوری چهار فصل است و نیازی به خارج نداریم، از لحاظ فرآورده های نفتی هم دنیا به ما محتاج است و به لحاظ مواد اولیه هم در بیشتر موارد کمبودی نداریم پس از چه نگرانیم و چرا تحریم را برای مردم بزرگ کردیم؟ نباید تحریم به ابزاری برای بهانه های بی کفایتی و بی لیاقتی تبدیل شود.

این کارشناس حوزه کار با بیان اینکه وقتی لیاقت گرایی در کشور کنار گذاشته شود کشور راستا ناکارآمدی را طی می کند، اضافه نمود: متاسفانه برای ایجاد شغل و تولید در کشور فرآیندی ایجاد کردیم که کسی شهامت و جرأت ورود به بازار کار را ندارد و اگر بخواهد کسب و کاری راه بیاندازد و وامی بگیرد، برای دریافت وام باید از هفت خوان بگذرد.

مختاری با بیان اینکه شرایط ایجاد شغل در کشور ما سخت است، اظهار کرد: بسکمک از کارآفرینان از این شرایط و فرایند حاکم بر بازار کار دلسرد و مأیوس هستند درحالی که ما می توانیم برای حمایت از کارآفرینان آنها را در 5 سال اول شروع کار از اقتصادیات معاف کنیم چون خودشان وارد بازار کار شده، سرمایه هایشان را به کار گرفته و 10 نفر بیکار را سر کار برده اند یعنی به معیشت 10 خانوار کمک کردند، بنابراین باید آنها را مورد حمایت قرار دهیم.

به اعتقاد وی، کارآفرینان با به کارگیری افراد بیکار، امنیت شغلی فراهم می کنند، بیکاری را کاهش می دهند و جلوی بسکمک از ناهنجاری های اجتماعی را می گیرند.

این کارشناس حوزه کار با بیان اینکه دستگاههای متولی اشتغال باید برای ایجاد شغل با یکدیگر مشارکت کنند، بر لزوم پرهیز از تصمیم گیری های جزیره ای و داشتن نگاه ملی در بحث اشتغال تاکید کرد.

مختاری همچنین فراهم کردن امنیت سرمایه گذاران داخلی و خارجی را مورد اشاره قرار داد و اضافه نمود: چرا افراد باید سرمایه های خود را از کشور خارج کنند و بیشتر شرکت های ما در دبی ثبت شوند و و آنجا کار کنند؟ دبی و ترکیه از صدقه سر ایرانی ها دبی و ترکیه شدند، چرا یک عده جوان ایرانی باید آمال و آرزوهای خود را در خارج کشور دنبال کنند و به زندگی در کمپ های کشورهای دیگر تن بدهند؟

وی اضافه نمود: این مسئله که چرا سرمایه های ایرانی از کشورهای دیگر سر در می آورد باید مورد بررسی و آسیب شناسی قرار گیرد. وقتی محیط امنی برای سرمایه های داخلی و خارجی فراهم کردیم می توانیم انتظار داشته باشیم که سرمایه گذاری در داخل کشور رونق بگیرد و رشد اقتصادی به دست آید و اشتغالزایی شود لذا در عین این که باید امکانات لازم را در اختیار تولید کنندگان و کارآفرینان قرار بدهیم و سرمایه ها را جذب کنیم باید به اعمال نظارت صحیح بر بازار کار و تولید و اشتغال نیروهای کار هم بپردازیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 تیر 1400 بروزرسانی: 14 تیر 1400 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1686

به "چرا سرمایه های ایرانی باید از کشورهای دیگر سر درآورد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا سرمایه های ایرانی باید از کشورهای دیگر سر درآورد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید