چرا شستشوی فرش خود را به قالیشویی بسپاریم؟

به گزارش تاورنا، رپرتاژ آگهی - در آستانه خانه تکانی عید نوروز، همه به دنبال تغییراتی چشمگیر در منازل و محیط های کاری خود هستند. یکی از کارهایی که می تواند، رنگ و بوی فضا را عوض کرده و حال و هوای تازه ای به محیط ببخشد؛ شستشوی فرش و قالی است. فرش ها که همواره زیر پای ما و در رفت و آمد، در معرض لگد شدن هستند؛ بیشتر از سایر اجزای محیط خانه و اداره احتمال آلودگی دارند؛ برای همین شستن آن ها در اولویت بسیاری از افراد است.

چرا شستشوی فرش خود را به قالیشویی بسپاریم؟

شستن فرش کار راحتی نیست و باید همواره به دست افرادی معتمد سپرده شود تا هم این عملیات سرعت بیشتری داشته باشد و هم با کیفیت بهتر انجام شود. سپردن این کالای ارزشمند به یک قالیشویی خوب در تهران کار شما را راحت خواهد کرد. در ادامه ضمن بررسی فواید شستن فرش توسط متخصصان، شما را با نحوه شستن فرش در قالیشویی مدرن آشنا خواهیم کرد تا با خاطری آسوده فرش های گران قیمت و باارزش خود را به مرکزی معتبر بسپارید.

اشتباهات رایج هنگام شستن فرش دستباف در منزل

با توجه به ارزش مادی و معنوی بالای این کالا، معمولا شستن فرش دستباف در منزل توصیه نمی شود. چراکه عدم برخورداری از تجهیزات و پرسنل کافی در منزل موجب بروز خسارت در فرش خواهد شد. در ادامه اشتباهات رایجی که هنگام شستن فرش دستباف در منزل مرتکب می شویم را با هم مرور می کنیم و سپس مزایای شستن آن را در قالیشویی بررسی خواهیم کرد.

عدم آشنایی با مواد شوینده مناسب برای شستن فرش دستباف

یکی از خطاهای معمول هنگام شستن قالی در منزل، استفاده از مواد شوینده اشتباه با توجه به جنس فرش است. بسکمک از شوینده هایی که در خانه استفاده می شوند دارای کربنات 2 سود، سود سوزآور و مقدار بسیار زیادی هیدروسولفیت هستند. این مواد چربی طبیعی الیاف پشمی را نابود کرده و آن را به شدت خشک و شکننده می کنند.

حتما برایتان پیش آمده که بعد از شستن فرش دستباف، این کالا زرد شده و یا رنگ های آن با هم ادغام می شوند. با توجه به اینکه این فرش ها عمدتا از رنگ های طبیعی ساخته شدند؛ برای همین نمی توان آن ها را با هر ماده شوینده ای شست. از دیگر نکات شستشوی فرش عدم آشنایی با دمای مناسب برای شستن آن است. دمای بسیار پایین و بسیار بالا هرکدام معایب خود را دارند که موجب آسیب زدن به تار و پود فرش دستباف می شوند.

عدم آشنایی با نحوه صحیح شستن فرش دستباف

شستشوی فرش ابریشم جز کارهای بسیار سختی است که انجام آن در منزل توصیه نمی شود. این کالا ارزش بسیار زیادی داشته و عدم شستشوی صحیح، خسارات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت. برخی هنگام شستن فرش به آن ضربه می زنند و یا با فرچه های پلاستیکی آن را تمیز می کنند که موجب آسیب زدن به تار و پود فرش می شود. در صورتی که فرش کهنه باشد به سادگی پاره شده و نیازمند تعمیر خواهد بود.

یکی از معضلات رایج بعد از شستشوی فرش در منزل، نحوه خشک کردن آن است. در آپارتمان های امروزی دسترسی به آفتاب، حیاط و فضایی برای خشک کردن فرش بسیار محدود بوده و افراد ناچارند یا آن را از طناب آویزان کنند و یا در پشت بام منازل پهن کنند. هر دو روش برای خشک کردن فرش غلط هستند؛ آویزان کردن موجب کش آمدن فرش شده و خشک کردن آن در مقابل آفتاب باعث می شود تا حشرات و آلودگی به آن نفوذ کنند.

قالیشویی فرش دستباف

یک راه حل ساده هنگام مواجهه با این مسائل، سپردن فرش به بهترین قالیشویی تهران است. مرکزی مطمئن که با شیوه های نوین و تجهیزات پیشرفته اقدام به شستن فرش دستباف می کند. در این مراکز پیش از آغاز فرش شویی، ویژگی های قالی بررسی می شود تا در صورت داشتن هرگونه لکه برای رفع آن اقدام های لازم صورت گیرد. همچنین کارشناسان با دقت وجود هرگونه آسیب در فرش را جستجو می کنند تا ضرری به مشتری وارد نشود.

در این مراکز فرش های دستباف از فرش های خیس جدا شده و فرش های مرطوب در اولویت شست و شو قرار می گیرند. همچنین در یک قالیشویی خوب سطح زیر و شیب پهن کردن فرش مد نظر قرار می گیرد تا جریان آب به صورت افشان و دوشی به فرش وارد شود. دمای مورد نظر برای فرش دستباف نیز با دقت تنظیم می شود. شوینده های مورد استفاده برای شستشو فاقد هرگونه مواد قلیایی و اسیدی هستند و همواره کنترل رنگ فرش به روش های مختلف صورت می گیرد.

شستشوی فرش ماشینی

شستن فرش های ماشینی نیز مانند فرش دستباف در منزل، سختی های زیادی به همراه دارد. در صورتی که این عملیات به بهترین قالیشویی سپرده شود؛ در این مرکز ابتدا متخصصان عملیات غبارگیری را با دستگاه های مخصوص انجام می دهند، سپس با کمک تجهیزات پیشرفته عملیات شستشو آغاز می شود. در قالیشویی، فرش ها پس از شستشو یکی دو ساعت پیش از آبگیری دوران ریکاوری را خواهند گذراند؛ کاری که در منزل ممکن نیست.

در مرحله آخر آب باقی مانده از فرش جدا می شود. در منازل با قراردادن فرش زیر نور مستقیم آفتاب برای خشک شدن، رنگ فرش تغییر پیدا می کند. این در حالی است که در مراکز قالیشویی برای خشک کردن فرش ها از دستگاه های خشک کن مخصوص استفاده می شود. این کار به خشک شدن یک دست قالی کمک می کند. در صورتی که فرش نیاز به هرگونه اصلاح داشته باشد، مرکز قالیشویی با کسب اجازه و رضایت مشتری آن را بر عهده خواهد گرفت.

مزایای شستشوی فرش در قالیشویی

حتما شده که برای یافتن یک قالیشویی خوب، تهرن را زیر پا بگذارید؛ یافتن یک مرکز خوب و مطمئن چندان سخت نیست. تنها باید برخی نکات را در خصوص قالیشویی مد ظر قرار دهید. مزیت قالیشویی در مقایسه با شستن آن در منزل استفاده از دستگاه های مجهز و شوینده های باکیفیت است. همچنین بهره گیری از تکنولوژی های روز در این مراکز موجب می شود کهکلیه عملیات مکانیزه بوده و خستگی و توان جسمی افراد در فرآیند کار اثر نداشته باشد.

در مراکز قالیشویی همچنین جابه جایی فرش ها به وسیله نوارهای نقاله انجام می شود. دستگاه های آبگیر پیشرفته در قالیشویی ها با توجه به نوع فرش انتخاب شده و هیچ آسیبی به بافت فرش نخواهند زد. در نهایت با این کار در زمان مشتری صرفه جویی می شود. شستن فرش در منزل نیازمند فضای کافی، قدرت جسمی بالا و صرف دقت و زمان زیاد خواهد بود. این کار توسط یک نفر امکان پذیر نبوده و همواره باید چند نفر در شستن فرش همراهی کنند.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 6 فروردین 1400 بروزرسانی: 6 فروردین 1400 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1517

به "چرا شستشوی فرش خود را به قالیشویی بسپاریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا شستشوی فرش خود را به قالیشویی بسپاریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید