چه کسانی نباید واکسن کرونا تزریق نمایند؟

به گزارش تاورنا، رییس پژوهشکده علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: فقط افرادی که آنافیلکسی (یک واکنش آلرژیک جدی و تهدید نماینده حیات) شدید نسبت به واکسن های قبلی داشتند می توانند از تزریق واکسن اجتناب نمایند.

چه کسانی نباید واکسن کرونا تزریق نمایند؟

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمد عبداللهی متخصص سم شناسی و داروشناسی در میزگرد تصویری همه گیری دنیای کرونا و سیستم عصبی به تبیین ملاحظات دارویی و اصول مهم واکسیناسیون کرونا پرداخت و گفت: دنیا در حال تجربه و نهایی کردن اطلاعات در خصوص دارو های مؤثر بر کرونا است.

وی براساس اعلام سازمان دنیای بهداشت اعلام نمود: تقریبا تمامی واکسن های فراوری شده (اسپوتنیک، فایزر، مدرنا، استرازانکا، جانسون جانسون، سینوفارم، سینووارک، هواکسین) کارایی صددرصدی در جلوگیری از مرگ ناشی از کووید 19 دارند و دارای اثربخشی بسیار بالایی در برابر کووید شدید، اثربخشی متوسط در برابر کووید علامتی و اثربخشی ضعیف در بیماران بدون علامت کووید هستند.

این استاد دانشگاه با اشاره به فراوری واکسن های استنشاقی توسط بعضی کشور ها یادآور شد که ممکن است این نوع واکسن سریعتر بتواند زنجیره انتقال را قطع کند و با توجه به تجمع ویروس در ناحیه گلو و بینی می تواند اثربخشی سریعتر و بهتری داشته باشند.

عبداللهی با اشاره به توصیه های سازمان دنیای بهداشت گفت: تزریق واکسن در افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شدند پس از 6 هفته، بیماران 4 هفته پس از پلاسما درمانی، مبتلایان به فرم شدید کووید چهارتا 10هفته پس از بهبودی، دیابتی ها پس از مصرف غذا انجام گردد.

به گفته وی دُز دارو های کورتیکواستروئید باید قبل از تزریق واکسن کاهش یابد تا اثر بخشی واکسن کم نشوند، اما مصرف استرویید های استنشاقی تداخلی با واکسن ندارد و مبتلایان به آلرژی بینی و حساسیت های پوستی و آسم با خیال راحت می توانند واکسینه شوند. همچنین نیازی به قطع مصرف آسپرین و دارو های ضدانعقادی نیست.

این استاد سم شناسی و داروسازی تاکید نمود که مصرف دارو های سرکوب نماینده ایمنی باید دو هفته قبل یا بعد از واکسن قطع گردد و بیماران لنفومی و آرتریت روماتویید نیز چهار هفته پس از قطع دارو واکسینه شوند. همچنین افراد دوهفته قبل از جراحی واکسن دریافت نمایند.

عبداللهی اعلام نمود: مبتلایان به سرطان خون یا پیوند مغز استخوان برای واکسن سه ماه صبر نمایند و افرادی که سلول درمانی شدند نیز تا زمانی که نوترفیل های آنان به حد طبیعی نرسیده است صبر نمایند.

به گفته وی مبتلایان به بیماری های خودایمنی، سالمندان، مبتلایان به زوال عقل و هرگونه اختلالات مغز و اعصاب باید سریع تر واکسن دریافت نمایند.

این استاد دانشگاه یادآور شد که بیماران مزمن کلیوی، نارسایی کبدی و قلبی نیز می توانند واکسیناسیون شوند، اما ممکن است که پاسخ ایمنی آن ها ضعیفتر باشد و باید مانیتور شوند.

منبع: فرارو
انتشار: 9 خرداد 1400 بروزرسانی: 9 خرداد 1400 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1634

به "چه کسانی نباید واکسن کرونا تزریق نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کسانی نباید واکسن کرونا تزریق نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید